Salamanders!

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Salamanders!

Berichtdoor Kai op 21 apr 2015 21:41

In het voorjaar van 2013 heb ik een vijver gegraven achterin mijn tuintje. Lap folie erin, water erin, grove kiezels om de randen af te werken, van dat vijvergranulaat voor op de bodem erin en een mik planten erin.
Ik ben vrij grof te werk gegaan en heb daarna de natuur verder zijn werk laten doen. Het moest een natuurlijk vijvertje worden, zonder pompen of filters of wat dan ook.
Dat lijkt aardig gelukt en de plantjes doen het goed.
Vorig jaar dacht ik in de zomer al een glimps opgevangen te hebben, maar gistermiddag heb ik ze toch echt wel duidelijk naar boven zien komen voor lucht. En ze bleven nog lekker hangen aan de oppervlakte ook. Leuk man, ik ben zeker van 3 salamanders, maar ik vermoed dat er nog wel een paar meer in kunnen zitten.
Ik zal eens kijken binnenkort of ik ze een beetje leuk op de foto kan krijgen, er is vast wel een salamanderfreak aanwezig op het forum die me kan vertellen om welke soort het gaat.

Kan iemand me verder vertellen of ik er verstandig aan doe om kleine visjes in de vijver te houden (elritsjes, bittervoorntjes, 3 doornige stekelbaarsjes ofzo) of jaag ik daarmee mijn mooie amfibien weg uit de tuin? Dat wil ik natuurlijk niet!

Groeten,

Kai
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: Salamanders!

Berichtdoor Itrme op 21 apr 2015 22:32

Als je salamanders in je vijver wil houden is het waarschijnlijk niet al te verstandig om visjes in de vijver te doen. Denk dat die een groot deel van het jonge grut op eten. Voor de rest, vijver niet helemaal niet dicht laten groeien natuurlijk. Mocht je je afvragen welk soort het is: www.ravon.nl
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Salamanders!

Berichtdoor Kai op 21 apr 2015 22:45

Itrme schreef:Als je salamanders in je vijver wil houden is het waarschijnlijk niet al te verstandig om visjes in de vijver te doen. Denk dat die een groot deel van het jonge grut op eten. Voor de rest, vijver niet helemaal niet dicht laten groeien natuurlijk. Mocht je je afvragen welk soort het is: http://www.ravon.nl


Thanks! Het Ravon ben ik wel bekend mee. Ik heb daar ooit nog een blauwe maandag met een vistelling in, volgens mij, de Weerribben meegedaan. Lekker met een net door de modder ploerten en tellen maar!

Ik denk dat ik het om de kleine watersalamander gaat. Deze lijkt er wel het meeste op.
Ik wist niet dat er in NL 5 soorten salamanders voorkomen!
Maar de kans dat die andere 4 soorten ook aan komen kruipen is niet zo groot denk ik.
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: Salamanders!

Berichtdoor jos944 op 21 apr 2015 23:46

elk voorjaar zitten hier ook sallemanders in mijn vijver.

Ik heb tot nog toe drie soorten kunnen tellen. (en ik heb toch wel wat vis in mijn vijver).' s
Ik heb de kleine salamander, de alpenwatersalamander en de kamsalamander kunnen ontdekken.
Ik heb ik de vijver zwemmen aan vis. Macropodus occelatus, aphanius mento, chinese danio, elrits en rietvoorn.


Dan komen er ook bruine kikkers en de gewone pad op bezoek.

en ook die zorgen natuurlijk voor nakomelingen.

Kortom in het voorjaar zit het water hier vol met larve en dril
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Salamanders!

Berichtdoor homer op 22 apr 2015 06:31

Altijd weer grappig waar ze dan vandaan komen? ik heb ook ooit een vijver gegraven en na een paar dagen ook salamanders er in en later een paar kikkers terwijl er in de buurt geen water te bekennen is ,of ze ruiken dat er een nieuwe bron is gekomen.
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Salamanders!

Berichtdoor Eduard op 22 apr 2015 09:27

Hier ook salamanders als hoofdgerecht, een genot om te observeren in het voorjaar, kikkers en padden soorten komen ook aan lopen /springen.
Ik denk dat stekelbaarsjes wel kunnen, de larven van de libel zijn de grootste vijanden van de jonge salamanders en kikkervisjes!

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Salamanders!

Berichtdoor Arno op 22 apr 2015 22:05

Hier zijn we ook altijd blij wanneer we de salamanders weer zien. Tegenwoordig zijn er ook enkele die gaan overwinteren in de serre, toch slim gevonden van die beestjes.
Groet Arno
Avatar gebruiker
Arno
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 10 feb 2012 11:29
Woonplaats: Tilburg
52 bedankjes

Re: Salamanders!

Berichtdoor Alexander op 16 jun 2015 06:16

Best is geen vis als je kikkers en salamanders wil!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Salamanders!

Berichtdoor griphuz op 17 jun 2015 13:14

Alexander schreef:Best is geen vis als je kikkers en salamanders wil!

Alexander


In theorie klopt dat, maar ik heb er elritsen (N-Amerikaanse) in en chinese danio's erin, beide kleine visjes, en de salamanders komen bij mij vanzelf aanlopen en leggen ook eieren in de vijver.

Winde is echter funest, om over baars-achtigen nog maar niet te spreken!

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Salamanders!

Berichtdoor fernman op 17 jun 2015 19:38

Inderdaad Remco, kleine visjes kan geen kwaad. Ik heb drie vijvertjes en het wemelt er van de salamanders en groene kikkers (groene kikker en meerkikker). Overal zitten goudelritsen, alleen is het bestand zeer sterk afgenomen daar er ganse winter een ijsvogel heeft komen vissen!
Zonnebaars is wel een roofvis!
Toch zit er één (anders paren ze!) op elk vijvertje om het zieke spul weg te halen!
Groeten
www.greendragongarden.be
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten