Zonnebaarsjes

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Zonnebaarsjes

Berichtdoor Kai op 15 jul 2015 14:49

Korte vraag:

Weet iemand waar ik zonnebaarsjes kan kopen?
Beetje in de buurt van Amsterdam zou prettig zijn.

Of: als iemand een overschot heeft, kom ik er met liefde een aantal vangen. Dan geef ik ze een nieuw thuis.

Alvast dank!

Grt,

Kai
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor Dennis_S op 15 jul 2015 15:19

De verkoop is gestopt omdat deze beestjes schade aanbrengen aan de inheemse vis-, insecten- en amfibieenpopulaties. Die overschotten belanden maar al te vaak in de natuur. Hetzij door dumpen, hetzij door een slordige reiger of andere watervogel. mijn advies zou zijn te overwegen een andere vissoort te kiezen. Want ook onbedoeld komen deze visjes terecht op plekken waar het niet zou moeten. Het is niet mijn bedoeling te zeggen dat je geen zonnebaarzen in je vijver moet zetten, maar wellicht kun je nu overwegen te kiezen voor een andere soort.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor Kai op 15 jul 2015 16:04

Ach die komen toch wel, tezamen met de black bass die met een flinke spurt noordwaarts bezig zijn. Met de huidige milde winters zitten ze straks tot in Groningen. Dat hou je met je tuinvijvervisjes niet meer tegen... Kijk hoe de roofblei en daarvoor de snoekbaars (beide uit het oosten komen aanzwemmen/gebracht) en daarvoor de karper (ook begonnen als vijvervissen van monnikken in de 15e eeuw) zich hier gevestigd hebben. Dat zal in die tijd allemaal impact gehad hebben op de flora en fauna echter niet zo desastreus en dramatisch als er vaak over deze zaken gedaan wordt. Nu worden ze als inheemse soorten behandeld, compleet met vangstregels etc.
Karperuitzetprojecten worden nog steeds op grote schaal toegepast met het oog op veel geld verdienen aan de hengelsport. Ga me niet vertellen dat karpers en zeker ook de hele volksstammen die dagelijks kilo's voer in de binnenwateren mieteren geen impact hebben op de onderwater biotopen... De hengelsport is big business, maar we hebben het hier nog steeds over niet inheemse vissen.

Maar goed het bekritiseren van het huidige beleid brengt me nergens.
Ik wil nog steeds zonnebaarsjes in mijn vijver...iemand? :thumb_up:
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor Dennis_S op 15 jul 2015 17:55

Met alle respect, maar dat klinkt hetzelfde als doorgaan met roken omdat er genoeg mensen zijn die er oud mee worden. Het grappige is ook dat het merendeel van onze inheemse beschermde soorten hier zijn door menselijk toedoen of door onze invloed op het landschap hier een plekje hebben gevonden. Maar het gaat om behoud van kwetsbare milieus zoals die er nog steeds zijn en bedreigd worden door onder andere zonnebaars.

En alle door hengeslport beinvloede waterplassen behoren inderdaad al lang niet meer tot de kwetsbare wateren waarover ik het heb. Door onnadenkend handelen of door winstbejag, maakt niet uit hoe ze zijn ontstaan, maar in ieder geval niet uit respect voor de natuur of wat daar nog van over is.

Kunnen we leren van onze fouten...mijn reactie is slechts een kleine bijdrage daaraan. Zo ook de vishandelbranche neemt hierin haar verantwordelijkheid door de handel in zonnebaars te stoppen. Ook zij zijn hierin uiteindelijk overtuigd door partijen die een goede kijk hebben op onze natuur...of wat daar nog van over is.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor Kai op 15 jul 2015 19:14

Hey Dennis,

Ik snap je punt en daar kan ik me ook goed in vinden.
Echter vind ik ook dat er vaak erg krampachtig gedaan wordt over zaken waar de impact helemaal niet van bekend is en de (wat mij betreft) illusie gewekt wordt dat het tij nog te keren is.
Inmiddels zijn er overal verbindingskanalen gegraven waardoor vissoorten zich vrijelijk door ongeveer alle Europesche wateren kunnen verspreiden. En dit gebeurd dan ook.
Ik ben van mening dat door bijvoorbeeld de verkoop van dergelijke soorten stop te zetten, je de verspreiding enigzins kunt vertragen, maar stoppen gaat niet.
Het accepteren dat biotopen nou eenmaal veranderen en erin meegaan met aangepast onderhoudsbeleid beter is dan het krampachtig proberen vast te houden aan hoe een biotoop er 200 jaar geleden in Nederland uit hoorde te zien. Het zal niet de eerste keer zijn dat vanuit dit conservatieve gedachtegoed maatregelen genomen worden die veel desastreuzer uitpakten dan de introductie van een nieuwe soort. (als ook maar even een kromme vergelijking mag maken)
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor jos944 op 15 jul 2015 20:11

Kijk eens hier.

http://www.jarathana.nl/vissen/koudwate ... s-6-8.html

Veel dierenspeciaalzaken bestellen hun vissen bij deze zaak. Dus mogelijk kunnen ze ook wel wat voor jou bestellen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor StefanH op 15 jul 2015 22:13

Kai schreef:Hey Dennis,

Ik snap je punt en daar kan ik me ook goed in vinden.
Echter vind ik ook dat er vaak erg krampachtig gedaan wordt over zaken waar de impact helemaal niet van bekend is en de (wat mij betreft) illusie gewekt wordt dat het tij nog te keren is.
Inmiddels zijn er overal verbindingskanalen gegraven waardoor vissoorten zich vrijelijk door ongeveer alle Europesche wateren kunnen verspreiden. En dit gebeurd dan ook.
Ik ben van mening dat door bijvoorbeeld de verkoop van dergelijke soorten stop te zetten, je de verspreiding enigzins kunt vertragen, maar stoppen gaat niet.
Het accepteren dat biotopen nou eenmaal veranderen en erin meegaan met aangepast onderhoudsbeleid beter is dan het krampachtig proberen vast te houden aan hoe een biotoop er 200 jaar geleden in Nederland uit hoorde te zien. Het zal niet de eerste keer zijn dat vanuit dit conservatieve gedachtegoed maatregelen genomen worden die veel desastreuzer uitpakten dan de introductie van een nieuwe soort. (als ook maar even een kromme vergelijking mag maken)


In stromend water en in grote plassen doet de Zonnebaars maar weinig schade (kan de concurrentie met de Snoek en Snoekbaars niet aan). Het gaat vooral om kwetsbare ecosystemen zoals vennen, poelen en kleine plassen die oorspronkelijk geen roofvis bevatten. In deze ecosystemen vormen ze een ramp voor de amfibieën-, vissen- en libellenpopulaties door echt alles op te vreten. Als deze dan leeg zijn gaan ze over op kannibalisme en houdt de Zonnebaars zich zo in stand. De soort is vrij eenvoudig te bestrijden (plas droogleggen/ven onder stroom zetten) maar de kosten ervan zijn zeer hoog (inventarisatie, water wegpompen, mankracht etc.). Dus zorg in ieder geval dat je kans op ontsnapping zo klein mogelijk houdt, daar vaart zowel de hele maatschappij (bestrijding wordt bekostigt van belastinggeld) als de natuur goed bij. Iedereen natuurlijk zijn eigen keuze en afwegingen maar binnenkort wordt het bovendien verboden om deze soort (en andere invasieve exoten) in bezit te hebben.

Zie bijvoorbeeld voor voorbeelden van de schade die deze soort aanricht:

http://www.stichtingbargerveen.nl/index.php/publicaties2/rapporten/90-obn-onderzoek-zonnebaars-mogelijkheden-voor-bestrijding-van-een-uitheemse-invasieve-vis/file

http://www.ravon.nl/Infotheek/Soortinformatie/Vissen/Zonnebaars/tabid/1480/Default.aspx
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor Rob op 16 jul 2015 00:43

Thx voor die links Stefan.
Het 'lollige' van het eerste artikel is wel dat zonnebaars explosief toeneemt in gebieden waar een actief natuurbeleid word gevoerd. In gebieden waar de mens niet aan beleid doet, is dit significant minder - Pag 12.

Wat ik me in deze context dan wel eens afvraag:
Waarom hebben we toch altijd de illusie en drang iets wat altijd naar de uiterste staat van chaos streeft proberen te kanaliseren? Natuur is er, ontstaat vanzelf en is per definitie heel bijzonder. Niets doen en genieten is wat mij betreft ook echt wel een optie.

PS: heb ook ooit zonnebaars in vijver gehad; nu nog slechts windes en ander klein spul

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 jul 2015 09:18

Niets doen en genieten is wat mij betreft ook een optie. Maar het is bijna altijd door menselijk toedoen dat er een 'uiterste staat van chaos' ontstaat. En het zijn altijd de kwetsbare soorten die er onder lijden. Het is niet zomaar dat de soortenrijkdom in nederland, maar ook wereldwijd dramatisch achteruit is gegaan. Je kunt je afvragen, wat zou dat, maar eerlijk gezegd weet ik te weinig om daar een goed antwoord op te kunnen geven. Daar is de mensheid ook nog steeds mee bezig om daar een antwoord op te vinden. Want we zien wel dat het misgaat en nadelen heeft als het slechter gaat met de natuur!

Niets doen betekent in mijn ogen ook het niet willens en weten kopen van uitheemse vissoorten waarvan je weet dat deze en negatief effect kunnen hebben op inheemse soorten. Want ook al stop je ze in je eigen vijver, vroeg of laat komen ze in de natuur terecht.

Genieten van de natuur is in mijn ogen ook niet het omwisselen van een leefgebied voor verschillende soorten voor slechts één soort. Wat valt er dan nog te genieten?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Zonnebaarsjes

Berichtdoor Kai op 16 jul 2015 09:33

Eigenlijk wat ik wilde zeggen is dat soortenmigratie iets is wat voorkomt sinds er leven op aarde is (kunstmatig of niet, laat ik even buiten beschouwing). Dit is onderdeel van een bewegend en veranderend ecosysteem en zorgt voor grotere en blijvende flexibiliteit t.o.v. veranderende leefomstandigheden. Veranderende omstandigheden is nou eenmaal iets wat flink aan de gang is, ook in Nederland en daarmee kunnen de Nederlandse biotopen niet achterblijven. Nu zullen er zich dus soorten manifesteren die met bijv. mildere en kortere winters een betere kans maken dan onze "verouderde" meer koude minnende soorten. In den beginne zal dit een reductie van de reeds gemanifesteerde soorten teweeg kunnen brengen, maar geef het een decennium en nieuwe "spannende" soorten zullen steeds meer hun intrede doen en voilla, we hebben nieuw systeem, wat beter op de huidige omstandigheden is aangepast en daarmee niet kunstmatig in stand gehouden hoeft te worden.
(mijn niet zo conservatieve visie)
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten