Bak of folie?

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Bak of folie?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 21 jul 2015 12:57

Ik ben eindelijk over de streep: deze zomer komt er een vijver in de tuin.

Zelf zat ik te denken aan een niervormige vijverbak. Dat lijkt me iets sterker dan vijverfolie. Ik kreeg echter net een mailtje van een hovenier die me toch aanraadde vijverfolie te nemen. Dat is ook nog eens goedkoper, alsdus de groenwerker.

Vandaar mijn vraag hier:

Wat adviseren jullie? Bak of folie? Kunnen jullie de voor- en nadelen even voor me tegen elkaar opwegen?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Bak of folie?

Berichtdoor jos944 op 21 jul 2015 13:25

Epdm rubberfolie. Vele malen sterker dan polyester kan tot 400 procent oprekken zonder dat het scheurt. Reparatie indien nosig kan met super 7 van tec gerepareerd worden.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Bak of folie?

Berichtdoor Peleroly op 21 jul 2015 18:28

Rubberfolie is inderdaad enorm sterk (zolang je er niet met scherpe voorwerpen aankomt). Bij mijn moeder in de tuin liggen nog 3 vijvertjes in rubberfolie van in de tijd dat ik nog sierwatervogels kweekte....wat inmiddels ongeveer 25- 30 jaar geleden is. De vijvertjes zijn nog steeds in prima conditie. Enige nadeel (vind ik) is dat je met dikke plooien zit als je een wat grillige vorm wil maken, of in de hoeken als je een rechte vijver maakt.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (Belgiƫ)
48 bedankjes

Re: Bak of folie?

Berichtdoor Itrme op 21 jul 2015 19:03

Persoonlijk zou ik ook voor folie gaan, het is meer werk maar je kan wel de vijver precies de vorm geven die je wilt (ondergrond een beetje voorvormen natuurlijk). De plooien zijn inderdaad een nadeel, zijn die evt niet weg te lijmen? Bij mijn oma ligt al een aantal jaren een natuurvijver, die heeft redelijk wat te verduren gehad maar ligt er ook nog steeds en lijkt niet lek te zijn ;)
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Bak of folie?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 21 jul 2015 19:47

Ok, lijkt me duidelijk. Ik ga af op jullie expertise. Bedankt, mannen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Bak of folie?

Berichtdoor jos944 op 21 jul 2015 23:08

Peleroly schreef:Rubberfolie is inderdaad enorm sterk (zolang je er niet met scherpe voorwerpen aankomt). Bij mijn moeder in de tuin liggen nog 3 vijvertjes in rubberfolie van in de tijd dat ik nog sierwatervogels kweekte....wat inmiddels ongeveer 25- 30 jaar geleden is. De vijvertjes zijn nog steeds in prima conditie. Enige nadeel (vind ik) is dat je met dikke plooien zit als je een wat grillige vorm wil maken, of in de hoeken als je een rechte vijver maakt.
Peter



Als je met tec 7 kit werkt kan je alle vouwen verlijmen en zie je er niets meer van.

Je kan de meest grillige vormen maken. (lijmt zelfs onder water.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Bak of folie?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 aug 2015 20:40

Ik heb maar een hovenier de klus gegeven. Zag mezelf niet zo snel met tig kub zand sjouwen. Ook heeft zo'n man er verstand van. Vouwen worden netjes weggewerkt, zei hij. Lijmen hoeft niet. En een hovenier moet ook leven.

De rand gaat hij mooi maken met lichtbruine flagstones, waartussen nog wat plantjes kunnen worden geplaatst. In de vijver komen vooralsnog geen vissen. Planten voor in de vijver kan ik zelf uitkiezen. We rijden als het af is even langs de kweker. Helemaal top.

Ik heb gekozen voor een vijver zonder pomp.

Nog tips hoe ik mijn vijver, zonder zo' n pomp, een beetje gezond kan houden? Welke planten zijn het beste geschikt voor een natuurvijver?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes


Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten