zweefalgen

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: zweefalgen

Berichtdoor yme op 18 aug 2015 20:07

aha! dan zijn er veel opties! :thumb_up:
met hoornblad alleen kom je al ver genoeg lijkt me!

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor jos944 op 18 aug 2015 21:53

Hoornblad in de vijver met wat krabbescheer.
Als moeras / overplanten pontederia cordata en lisdodde. (misschien zelfs menta aquatica)
in de beekloop bronmos en moerasaardbei (ook taai blad en taaie stengel die zijn voedsel volledig uit het water haalt)
Ik denk dat als je nu nog begint (met wat ijzermest voor het hoornblad) dat je van de winter al een kraakheldere vijver hebt en in het voorjaar tot op de bodem kan kijken.

Ik heb ooit eens geexperimenteerd met een biologisch filter vol met hoornblad (en verlichting erboven). Ik kon elke 2 weken een paar emmers hoornblad weggooien en nooit enig last van alg gehad. Nadeel was dat ik meer dan 60 liter co2 (als mest) per jaar kwijt was. Voordeel: ik had op 1200 liter water nauwelijks verwarming nodig in de winter (tot 26 graden met gemak haalde ik).
In de zomer moest ik elke nacht de koeling aanhebben om de temp onder de 30 graden te houden :evil:
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor Jane op 18 aug 2015 22:17

Ik ken inderdaad ook iemand met schildpadden en o.a. hoornblad in zijn vijver en dat water is kraakhelder.

Die haalt verder helemaal geen fratsen uit. In de winter is dat helemaal zinloos, omdat het metabolisme van de schildpadden en die vissen, die er ook in zitten daalt. Er wordt dan ook niet gevoerd.

UV is louter ondersteunend naar mijn idee en helpt het symptoom eerst goed te bestrijden.

@ Jos, heb jij het in je laatste alinea nu over een vijver of een aquarium?
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor jos944 op 18 aug 2015 22:20

Jane schreef:
@ Jos, heb jij het in je laatste alinea nu over een vijver of een aquarium?


Jane een aquarium 1200 liter en 400 liter bioloog. gevuld met lavasteen, keramische buisjes e als laatste stap een 100 liter reservoir met hoornblad verlicht.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor Jane op 18 aug 2015 22:55

Ok, dat vroeg ik me af, gezien de temperaturen :mrgreen:
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor Hitch op 19 aug 2015 18:00

Ik heb een vijver van 160000lt met een pak Koi's en andere vissen op samen met drie Geelwangschildpadden die de vijver permanent bewonen. De vijver zit vol waterplanten maar de eerste 2 jaar was het simpelweg "erwtensoep" van die rotalgen. Dan zat ik elke dag als een gek met een stokje te draaien om de algen er uit te krijgen.
Dat 2de jaar had ik er genoeg van en heb ik ingegrepen begin juni en voor mijn filters 2 x 75 Watt UVC lampen geplaatst. Op 8 dagen tijd was de vijver kraakhelder en was er geen alg meer te bespeuren. De lampen gaan wel telkens maar 9 maanden mee, daarna verliezen ze hun sterkte dus moet je ze vervangen. Nu zet ik +/- eind maart (afhankelijk van de warmtedagen) telkens alles terug in gang samen met de filters en heb ik geen algen meer in de vijver.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor jos944 op 19 aug 2015 22:50

Hitch schreef:Ik heb een vijver van 160000lt met een pak Koi's en andere vissen op samen met drie Geelwangschildpadden die de vijver permanent bewonen. De vijver zit vol waterplanten maar de eerste 2 jaar was het simpelweg "erwtensoep" van die rotalgen. Dan zat ik elke dag als een gek met een stokje te draaien om de algen er uit te krijgen.
Dat 2de jaar had ik er genoeg van en heb ik ingegrepen begin juni en voor mijn filters 2 x 75 Watt UVC lampen geplaatst. Op 8 dagen tijd was de vijver kraakhelder en was er geen alg meer te bespeuren. De lampen gaan wel telkens maar 9 maanden mee, daarna verliezen ze hun sterkte dus moet je ze vervangen. Nu zet ik +/- eind maart (afhankelijk van de warmtedagen) telkens alles terug in gang samen met de filters en heb ik geen algen meer in de vijver.


Hitch ik denk dat jij draadalg had (draaien met een stokje kan je doen tot je een ons weegt met zweefalg maar met draadalg werkt dat wel).

Draadalg groeit goed bij een te lage kh / gh van het water (of door zogenaamde biogene ontkalking door te hoge watertemperatuur in combinatie met lage ph).

Het enige wat je uv lamp doet bij draadalg bestrijding is de sporen van de draadalg doden.

zweefalg daarintegen groeien bijna bij elke ph en waterhardheid. Zweefalg kan je inderdaad doden met een uv lamp maar dat neemt niet het probleem weg. Namelijk te veel voedingsstoffen (lees afvalstoffen) in het water. En die afvalstoffen moeten opgebruikt worden.
1) veel waterplanten / zuurstofplanten / Planten die hun voeding uit het water halen zoals riet.
2) veel nitrivicerende bacterien. (biologisch filter en/of een mooie beekloop met veel kiezelstenen waar bacterien aan kunnen hechten)



.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor leroy op 20 aug 2015 13:24

hoornblad heb ik erin gehad en inderdaad het wordt niet gegeten maar kapot gezwommen :lol:
Ik zou gewoon graag gebruik willen maken van mijn beekloop als filter.
Over het gebruik UV lamp lees ik toch steeds diverse verhalen.

En hoe denken jullie over het toevoegen van watervlooien, dit kan rechtstreeks aangezien er geen vissen in zitten
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor Eduard op 20 aug 2015 15:40

Ik heb mijn vijver /poel ook weer opnieuw opgestart in het voorjaar, dit ontstaat net door veel zonlicht en hoge temperaturen, ik had Jos ook om advies gevraagd , oever en waterplanten en geduld zijn de oplossing, hier zat die potdicht nu begint het op te lossen en komen de bodemstructuren weer te voorschijn :thumb_up:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: zweefalgen

Berichtdoor jos944 op 21 aug 2015 09:30

leroy schreef:hoornblad heb ik erin gehad en inderdaad het wordt niet gegeten maar kapot gezwommen :lol:
Ik zou gewoon graag gebruik willen maken van mijn beekloop als filter.
Over het gebruik UV lamp lees ik toch steeds diverse verhalen.

En hoe denken jullie over het toevoegen van watervlooien, dit kan rechtstreeks aangezien er geen vissen in zitten


Watervlooien in een vijver zonder vis zeker een goed idee! :thumb_up:

Dat kapotgezwommen hoornblad gewoon in de vijver laten. Want al die losse stukje groeien wel weer aan. Dat is niet het probleem.

In je beekloop kan je bronmos gebruiken om het filter vermogen te vergroten. Als je dat niet in de buurt kan verkrijgen stuur mij ff BP dan stuur ik je wel wat over de post.

Lisdodde in vijvermandjes en in de vijverplaatsen (dit niet in de beekloop doen) want als het eenmaal groeit dan groeit het de hele beekloop door.)

Je kan ook kijken of je krabbescheer in de vijver kan doen. Is een moeilijk plantje maar als die het eenmaal doet dan werkt dat uitstekend. (en dit wordt ook niet gegeten door schildpadden).
Ook menta aquatica is een snelle groeier die veel voedingstoffen uit het water haalt.

Wat je ook kan doen. Is stro in een emmer met water zette. Dit een weekje laten staan. Dit water in de vijver gieten en dat een paar keer herhalen. In dit water met stro groeien dan vanzelf pantoffeldiertjes. Dit zijn perfecte algen eters (en ook nog extra voedsel voor de watervlooien zodat die ook extra groeien).
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten