Aanleg nieuwe vijver

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 sep 2015 09:36

Onlangs is een nieuwe vijver bij mij aangelegd. Hier wat plaatjes.

Het volgende visgebroed zit er in:

- 3 Goudwindes
- 3 Riviergrondels
- 5 Komeetstaartgoudvissen
- 3 Shubunkins

Nu maar hopen dat het niet allemaal lesbiennes zijn.

Tips om de vijver helder te houden zijn meer dan welkom. De bodem staat vol Fonteinkruid, maar wellicht is dat voor een vijver zonder pomp niet voldoende. Awel, we zullen wel zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor Hitch op 05 sep 2015 09:54

Zonder filter ga je het niet redden hoor. Een UVC lamp zul je ook nodig hebben om algen tegen te gaan. Hoe diep is je vijver in het diepste?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 sep 2015 10:25

De vijver is 90 cm diep.

Tegen algen zijn er wel middeltjes. De hele bodem staat vol met zuurstofplanten. Eerst maar even aankijken, niet? Er zijn wel meer natuurvijvers met helder water.

Enfin, we zien wel waar en wanneer het schip strandt.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor draco op 05 sep 2015 10:55

Knap gedaan Jan! In het begin kun je wat problemen verwachten. Ik zou er niet te veel aan rommelen. Wacht eerst het voorjaar maar af. De vissen worden nu geleidelijk minder actief en daarna zie je wel verder. Ik gebruik al jaren geen chemicaliën meer en controleer ook geen waterwaarden. Onze vijver zit vol hoornblad en is daaronder glashelder. Vorige week heb ik er een containervol van uitgeharkt. Dat krijg je ervan als vrouwlief de vissen dagelijks van voer (gedroogde vlokreeft-Gammarus) voorziet ;) De vijver is verder volledig natuurlijk zonder filters met alleen een fontein en beekloop die af toe op warme dagen wordt ingezet. Ingevallen blad of bloemen (Albizia) vis ik er dagelijk uit.
Beekgrondels had je misschien beter niet kunnen uitzetten, het zijn bodembewoners die je zelden ziet en ze planten zich snel voort. Dat het algeneters zijn is een fabel. Rosettes (goudvoorn) vormen een goed alternatief, het zijn sterke vissen en hun gedrag is vergelijkbaar met windes. Ze nemen graag een zonnebad. Shibunkin heb ik ook geprobeerd, maar die hielden het maar een paar jaar vol. Ook een uitgezette zonnebaars heb ik nooit meer teruggezien.

Veel plezier met je mooie aanwinst,

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 sep 2015 11:08

Merci, Han. Ik hoop inderdaad dat het zo'n vaart niet zal lopen met algen. Hoornblad heb ik er ook in. Dat had ik nog in een vijverkom zitten en direct wat takjes daarvan overgeplant. Dat spul groeit lekker snel.

Wat die grondels betreft heb je gelijk. Die zie je maar zelden. Heel af en toe zie je ze op de voederplek boven komen. Het zijn wel vrolijke, snelle beestjes verder. Zeer levendig.

Hopelijk houden de Shubunkins het vol. Ze hebben prachtige kleuren.

Ben er wel blij mee, met de vijver. Het is de kers op een tuintaart.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor Eduard op 05 sep 2015 11:29

Hoi Jan, lekker kleurtje ook dat is ook wat waard , wat die algen betreft ik had ze ook en nog steeds een beetje maar uit ervaring weet ik dat het goed komt, zuurstofplanten en grote waterslakken zijn ook goede opruimers, hier ook geen chemische middeltjes of pomp met grote filters we laten de natuur zijn werk doen, ziet er mooi uit :thumb_up:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor draco op 05 sep 2015 16:42

De enige aanschaf die zinvol is een ijsvrijhouder, i.e. een aquariumpomp (ca € 10) die middels een luchtsteen de ijslaag openhoudt. Hang de luchtsteen op ca 30 cm diepte zodat het warme water met de hoogste dichtheid in het diepe vijvergedeelte niet vermengd wordt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 sep 2015 18:24

Als biologisch huis-tuin-en-keuken-middel tegen alg wordt het laten zakken van een net gevuld met stro genoemd. :shock:

Iemand ervaring mee? Eureka of lariekoek?

Ik heb expres geen koi jn mijn vijver. Die vreten al je zuurstofplanten kapot.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor draco op 05 sep 2015 20:25

Ik heb ook in het begin een strobaal in de vijver gelegd. Maar volgens mij is het huis-, tuin-en keuken lariekoek. Een gezonde plantengroei is de beste bestrijding van algengroei. Omdat de planten 's winters afsterven, is het onvermijdelijk dat de algen in het voorjaar tijdelijk weer de kop opsteken. Zodra de hogere planten beginnen te groeien verdwijnen ze vanzelf. Ik heb een grote pol groenblijvende geelbonte Carex (?) in de vijver, die ook een deel van de overtollige voedingsstoffen (o.a. mest van de vissen) opneemt. Om in het voorjaar de hergroei van de waterplanten te bevorderen voeg ik eenmalig een schep maërl (koraalalgenkalk) toe. In mijn ijver om de zaken professioneel aan te pakken probeerde ik te sleutelen aan de gemeten KH, GH en pH waarden. De producten die de vijverwinkel verkoopt zijn peperduur en van een oscure samenstelling. Om de kosten te drukken ben ik al gauw overgestapt op het veel goedkopere gebruik van Calciumchloride en Natriumbicarbonaat als regulatoren van de vijverwaarden. Tenminste als je dit van de boerenbond betrekt. Je kunt dan wel levenslang vooruit. Ik gebruik het allang niet meer en werk alleen nog met mijn boerenverstand.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Aanleg nieuwe vijver

Berichtdoor Rob op 06 sep 2015 01:33

Die stro-oplossing lijkt dan kul maar is het niet.
Ik heb al jaren last van algen (bij vlagen), oorzaak is dat de vijver in volle zon ligt en eigenlijk te klein (4m3) is om een redelijk lage watertemperatuur vast te houden in de warme zomerzon.
Ik verwacht gezien de ligging van je overigens zeer mooi aangelegde vijver dat je daar ik enige last van kunt ondervinden Jan.
Beplanting is absoluut het halve werk, maar ik geloof absoluut ook in de zakken stro. Ze vormen een huis voor de juiste bacteriën die je water helpen helder houden. Twee jaar op rij gebruikt, en nul algen. Vorig jaar gebeurde dat met een vijver vol met planten en een berg kroos, dit jaar was dat een stuk minder, maar even helder.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten