ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor Hitch op 06 okt 2015 13:17

Gisteren kon ik mijn ogen niet geloven maar ik zit nu ook met een Ijsvogeltje aan de vijver. Hoe heb jij die toch kunnen fotograferen zeg? Hier is hij enorm schichtig en gaat er steeds meteen vandoor als hij beweging ziet. Het oogt erg onnatuurlijk als je zijn kleuren ziet vind ik. Niet bepaald een vogeltje dat je in onze contreien zou verwachten. De eerste keer dat hij opvloog dacht ik zelfs dat het één of ander exotisch vogeltje was dat ergens uit een voliere ontsnapt was en het geluid dat hij maakte tijdens het wegvliegen had ik natuurlijk ook nog nooit eerder gehoord. Dat was trouwens ergens in augustus. De 2de keer was vorige week en toen zat hij/zij nog heel even stil toen ik hem opmerkte waardoor ik het beestje meteen herkende als een Ijsvogeltje en vandaag zag ik hem weer bij de vijver vandaan vliegen.

Gelukkig voor mij zit er voornamelijk grote Koi, Steur en grote Goudwindes op mijn vijver. Het gros van mijn vissen is gelukkig te groot voor het beestje om op te eten maar ik bemerk wel een flink uitgedunde populatie Zonnebaarzen ondertussen. Niet zo erg want die kosten haast niets en kweken erg snel dus die zijn volgend jaar snel weer op peil gebracht.

Wat een prachtig diertje zeg. Komen die hier dan van oorsprong voor of is dat beestje op doortocht of zo?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor AIREMULP op 06 okt 2015 15:00

Als je nog zonnebaarzen overhoud dan hersteld het wel .maar als hij er ieder week een paar uit eet zit je straks op nul . In deze tijd van het jaar zwerven er veel ijsvogels rond ,dit zijn voornamelijk volwassen vrouwtjes en jonge vogels. Buiten het broedseizoen leven ze solitair en kunnen elkaar niet luchten of zien .
Mannetjes zijn erg trouw aan hun territorium en dat is ook de reden waarom het sterfte cijfer onder mannetjes het hoogste is in strenge winters .
We hebben momenteel een record aantal broedvogels door de zachte winters .
De laatste jaren brengen veel ijsvogels 2 a 3 legsels aan jongen groot en dan gaat het hard met de populatie .
Ze zijn inderdaad moeilijk te benaderen maar ik had geluk dat ik hem eerder zag dan hij mij :mrgreen:
Vogels en ze fotograferen is 1 van mijn grootste hobby,s .

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor Hitch op 06 okt 2015 15:02

Ja dat moet zijn, ik krijg hem maar niet op plaat vastgelegd en niemand uit mijn omgeving die me gelooft dat dat vogeltje hier aan mijn vijver zit :? :lol:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor AIREMULP op 06 okt 2015 15:08

Frustrerend lijkt me dat ja . :lol:
Misschien dat het je toch nog lukt .

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor Hitch op 07 okt 2015 10:23

Elke keer ik nu naar buiten ga sluip ik steeds met het fototoestel "in de aanslag" richting de vijver :lol:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor Eduard op 07 okt 2015 10:35

Hoi, kun je niet inzoomen? een mens maakt teveel herrie, die jongens horen alles, denk dat je uit het zicht de meeste kans maakt! Succes ;)

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10294
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
996 bedankjes

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor Hitch op 07 okt 2015 12:49

Dat heeft geen nut aangezien er een geweldige pol Musa basjoo staat tussen waar ik vandaan moet komen en waar het beestje zit. Ik moet dus steeds eerst om die pol heen voor ik een foto kan trekken :?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor draco op 08 okt 2015 01:12

Wij hadden in de het aanvangsjaar van de vijver ook een ijsvogel op bezoek die zich tegoed deed aan enkele golden minnows. Daar kijk je dan naar met een zekere vertedering. De vijverschrik die afgelopen zomer plotseling opdook is toch wel van een andere orde. :o
Bijlagen
vijverschrik.jpg
vijverschrik.jpg (244.72 KiB) 5408 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6739
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor Hitch op 08 okt 2015 18:33

Ja, die heb ik hier ook met periodes zitten. Eigenlijk voornamelijk in het voorjaar en dan in het najaar. Het is de enige vogel waar mijn Indische loopeend die de vijver bewoont de stuipen van op het lijf krijgt en er de vijver zelfs voor verlaat om wat verder in de tuin te gaan zitten wachten tot de reiger weer vertrekt. Soms verjaag ik de reiger(s) wel tot 4 x per dag. Zelfs als het al duister is buiten betrap ik hem soms. Hij laat steeds een smerige troep achter, zowel in de vorm van zijn "chit" als de kots die hij uitspuwt in het vijverwater om zo de vissen te proberen lokken. Ik kan er niet mee om en als ik de aantallen zie waarmee ze hier voorkomen snap ik zelfs niet dat dit een beschermde vogel is. Maar goed, ik ga er nu ook weer niet mijn pistool op leegschieten.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: ijsvogel vreet mijn vissen uit de vijver.

Berichtdoor AIREMULP op 07 nov 2015 19:07

Nooit geweten dat ze voedsel uitspuwen om vissen te lokken , :cry:
Van de week had ik er hier een vrij jonge reiger in de tuin en die probeerde in de vijver te komen .
Ik heb in deze tijd altijd een net over de vijver gespannen om het blad van de bomen uit de vijver te houden .De reiger probeerde krampachtig om de vijver te lopen en struikelde een paar keer over het net .Ik wist dat hij toch niet bij de vissen kon zodoende heb ik hem ook niet weg gejaagd .Uiteindelijk vloog hij weg .

Edwin
Bijlagen
P1160760.jpg
P1160760.jpg (131.53 KiB) 5288 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door AIREMULP op 08 nov 2015 10:11, in totaal 1 keer bewerkt.
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten