Paw Paw

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Paw Paw

Berichtdoor griphuz op 15 mei 2015 23:32

Bij interesse; Ik neem er een aantal mee naar Haps, vers opgepot, zaailingen van een jaar of 4 oud.

groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor svdr op 22 mei 2015 01:52

Sorry dat ik hier zomaar bijspring, maar ik wil al enkele jaren ook een pawpaw, en liefst twee. Wie kan me helpen in regio Gent-Eeklo? Stuur gerust een PB met een prijsopgave!
svdr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 23 feb 2014 02:29
Woonplaats: Assenede
0 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor mathijs_v op 01 nov 2015 10:50

Beste liefhebbers,

Ik heb in mijn tuin plek voor twee pawpaws. Ik weet alleen niet goed welke rassen ik moet planten. Ik zit te denken aan de Prima 1216, maar kan geen verkoopadressen vinden op Google. Kan iemand mij deze verschaffen, of weet iemand waar ik deze kan krijgen?

Of wanneer iemand een beter idee heeft qua rassen dan hoor ik het uiteraard ook graag!

Alvast dank!

Groeten Mathijs
mathijs_v
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 nov 2015 10:41
Woonplaats: Best, Noord-Brabant, Nederland
0 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Toni op 01 nov 2015 18:48

Hey mathijs,
Ik zou zeggen check ff eerdere berichten... Hier boven bied Remco ze aan... Wie weet heeft hij ze nog of misschien nieuwe zaailingen..... ;)
Suc6
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Hitch op 01 nov 2015 19:19

Ik heb er nu een 5-6 jaren 2 in de tuin staan. Namen zijn me onbekend, wat wel zeker is is dat het 2 verschillende soorten zijn. Dit jaar hebben ze (eindelijk) voor het eerst een beetje bloesem gehad maar blijkbaar is er geen bestuiving gebeurd want ik heb ook dit jaar dus geen vruchten gehad.
Ze groeien verschrikkelijk traag en zouden pas als ze 1 m hoog zijn in de mogelijkheid komen om bloesem te krijgen. Bij mij zijn ze +/- 1.3 m hoog. Misschien dat ik ze wat dichter op elkaar had moeten planten? Nu staan ze zo'n meter of 4 uit elkaar. Ik ga er wel van uit dat hoe meer bloesem ze hebben hoe groter de kans op bestuiving zal zijn dus nu ze voor de 1ste keer hebben gebloeid zal dat volgend jaar wel wat uitbundiger gebeuren veronderstel ik.
We zullen zien maar we zijn zeker geen pionieren wat deze plantensoort betrefd! Toen ik nog op het Cemmunos forum zat liet er eens iemand een foto zien van zijn boompje en deze hing af van de vruchten. Ik spreek dus van 6-8 jaar terug of zo. Misschien nog langer.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor krista op 01 nov 2015 20:59

Ik heb er jaren geleden een bij Palma Verde gekocht. Heeft jaren, ik denk wel 4 jaar in mijn tuin op de zuidzijde gestaan maar groeide voor geen centimeter. Heb deze dit jaar weggegooid.
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor mathijs_v op 02 nov 2015 08:19

Hartelijk dank voor de reacties. Hoewel je blijkbaar aardig wat geduld nodig hebt, ga ik het toch proberen. Met name die Prima 1216 stemt me positief. Indien iemand weet waar ik deze kan krijgen, dan hoor ik het graag!
mathijs_v
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 nov 2015 10:41
Woonplaats: Best, Noord-Brabant, Nederland
0 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Peleroly op 02 nov 2015 11:26

'Kruisbessen proeftuin' in België heeft een hele lijst variëteiten. Ze zijn niet echt goedkoop maar de planten zijn er wel met zorg geënt.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Hitch op 02 nov 2015 13:34

De eerste paar jaren na uitplant kunnen ze als jonge planten slecht tegen de brandende zon en je mag ze ook niet laten uitdrogen ongeacht welke leeftijd ze hebben. Ook vorst (wind) in de eerste 2-3 jaar kan schade opleveren door de uitgroei van het groeiseizoen in te laten vriezen. Ze gaan echt niet doodvriezen (hebben bij mij -22°C gehad en 14 ijsdagen) maar ze geraken wel beschadigt en het beetje dat ze gegroeit zijn in het groeiseizoen zijn ze dan zo weer kwijt.
Verder zijn het echte zuipschuiten. Ze reageren enorm op watergift dus dat moet je alleszins goed doen om ze toch te laten groeien. Bij mij zitten ze momenteel jaarlijks op een 10 cm groei/jaar.
Ben het net even gaan nakijken en mijn exemplaren kwamen van bij Exotica (Nijlen). Ze waren zo'n 20 cm hoog. Ik plantte ze gelijk uit, merkte al snel verbranding op door de brandende zon waar ze de hele dag instonden waarna ik er een grote kuipplant voor zette wat schaduw gaf en ze deden het goed. De winter daarop -14 als minima gehad en ze waren afgevroren. Het jaar erop ben ik er opnieuw 2 gaan halen en heb deze in grotere kuipen overgezet en de hele lente/zomer in de serre gehouden op een schaduwplek. Elke dag moest ik ruim water geven! Ze stonden op een schaaltje en dit was elke dag leeg. Die winter heb ik ze dan ook nog in de serre gehouden en in de lente daarop toen ik knopvorming opmerkte heb ik ze meteen uitgeplant. Waarna ze elke winter sindsdien zijn doorgekomen.
Je merkt ook wel dat hoe ouder ze worden en hoe dikker dat stammetje word hoe sterker ze worden. In de zomer als ze dorst hebben zie je dat duidelijk aan het blad dat wat gaat hangen. Ik geef ze elke dag ruim water dan.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Yellow op 03 nov 2015 20:27

Ik heb ze al vele jaren staan en heb ze zelfs op zeker moment als ze al redelijk groot waren nog verplant. Ze dragen elk jaar veel vruchten maar ik laat die er altijd aanhangen en als ze dan afvallen laat ik ze onder de boom liggen met als gevolg dat er nu veel scheuten zijn uitgekomen. Ik heb er enkele van uitgeplant in potjes, maar ze hebben wel zeer lange wortels.

groetjes
Jef.
Yellow
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 21 apr 2010 20:08
Woonplaats: geel
21 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten