UV-C lampen

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

UV-C lampen

Berichtdoor Hitch op 28 feb 2016 12:44

Ik heb 4 UV-C lampen hangen op mijn vijverfilters, samen goed voor 250 Watt. Ik laat deze aanstaan vanaf maart wanneer ik de filters terug aanzet tot oktober wanneer ik alles weer afzet. Ik vervang de lampen ieder voorjaar. Samen met de waterpompen en luchtpompen zit ik makkelijk aan 700 Watt. Wat ik me nu afvraag is of die UV-C lampen echt de hele tijd, 8 maanden op een stuk moeten aanblijven. Als ik me in vijverspeciaalzaken ga bevragen is het antwoord altijd ja. Vraag ik het aan vijverhouders dan zijn de antwoorden altijd gemengd maar dat is dan ook nog eens vaak afhankelijk van wat soort vijver ze hebben.
Mijn vijver is een folievijver van 165000 lt met waterplanten en een redelijk visbestand er op. Ik begrijp dat als je een kale koivijver hebt zonder bodemsubstraat en zonder planten het niet nodig is de lampen steeds te laten aanstaan, deze houders doen dit meestal enkel in het begin van het seizoen en voor veel onder hun blijkt dat voldoende te zijn.
Is er iemand die me kan helpen zodat ik het stroomverbruik misschien toch wat kan drukken?
Zou het eventueel bijvoorbeeld mogelijk zijn zonder aan de efficiëntie te raken dat ik de lampen enkel tijdens het nachttarief laat branden?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: UV-C lampen

Berichtdoor shusui op 28 feb 2016 13:45

Hier staat er een UV-C lamp op de vijver van dacht ik 25W.
Deze lamp is al zeker 3 jaar niet vervangen en is vorige zomer zelfs niet aan geweest.
De vijver is 10.000l en is meer dan genoeg bezet met koi's maar heeft ook wel een grote plantenfilter en ook veel drijfplanten en moerasplanten (bv waterdrieblad en grote waternavel) die in de koivijver zelf groeien en zo een deel van het water bedekken en dus schaduw geven.

In mijn ogen is het vooral afhankelijk van de visbezetting, de hoeveelheid zon die er op komt, en als belangrijkste: of de vijver biologisch in evenwicht is (voor zoverre dat kan in een "kleine" vijver tov natuurlijke wateren).

Wat algen betreft, heb ik enkel wat last van draadalgen rond de waterval, maar dat kan je niet voorkomen, al zet je 1000W aan uv lampen.
Verder gewoon kraakhelder water.

In het aquarium heb ik ooit algenbloei gehad, water was een beetje erwtensoepachtig.
Toen een kleine UV-C unit bijgekocht van 9W. Heeft 2 weken meegedraaid en dan er weer af gehaald. Algen waren weg en zijn niet terug gekomen.

Dus zolang het goed gaat lijkt het me niet echt nodig.

btw: zet jij je filter volledig uit in de winter? :shock:
Hier blijft in de winter alles draaien behalve de skimmerlijn als het heel koud is.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: UV-C lampen

Berichtdoor Kajsa12 op 28 feb 2016 14:43

Ik gebruik nooit UV-C lampen voor m'n vijver en het is altijd kraakhelder.

Ik begrijp dat als je een kale koivijver hebt zonder bodemsubstraat en zonder planten het niet nodig is de lampen steeds te laten aanstaan


Volgens mij is een kale koivijver zonder planten veel gevoeliger voor zweefalgen dan een vijver met ruime beplanting en niet te grote visbezetting.

Ik heb de indruk dat UV-C lampen volstrekt overbodig zijn wanneer je een vijver hebt met een 'normaal' visbestand en goede beplanting.
UV-C lampen doden niet alleen ' slechte' bacteriën, maar ook een deel van de bacteriën die goed zijn om een soort van biologisch evenwicht te krijgen.

UV-C lampen zijn in mijn ogen alleen nuttig wanneer je daadwerkelijk een probleem hebt met zweefalgen en ik kan me het gebruik bij een kale koivijver (vooral in het begin van het groeiseizoen) wel voorstellen, maar bij een vijver met voldoende beplanting zou dit niet nodig moeten zijn.
Groeten Henri
Kajsa12
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 23 nov 2012 00:37
Woonplaats: Helmond, ZO-Brabant, NL
13 bedankjes

Re: UV-C lampen

Berichtdoor luc op 28 feb 2016 15:30

ik zet ze alleen aan als ik zweefalgengroei opmerk
probeer dan de waterwaarden aan te passen en na een maand of zo durf ik ze weer af te zetten
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: UV-C lampen

Berichtdoor Hitch op 29 feb 2016 10:35

@Shusui Ja man, mijn filter is aangesloten aan een 1.8 m hoge waterval en mijn filters (heb er 2 grote) hebben een hoge nood aan onderhoud. Ik moet de borstels in de vortexen als ze aanstaan elke dag spoelen samen met de eerstvolgende bak met matalamatten. Die zijn dan aan het toeslibben op die tijd en dat spoelen kan ik niet doen als mijn grondwaterpomp in de winter is afgesloten + dat ik het risico niet wil lopen dat mijn filterbakken bevriezen (staan open en bloot buiten). Daarnaast heb ik me ook laten vertellen dat het niet goed is voor de vijver omdat je zo het vijverwater kouder maakt omdat mijn pompen het water wegzuigen daar waar de vissen (en mijn schildpadden) in het diepe overwinteren.
Heb me juist nog een nieuwe (mijn 3de dus) meerkamerfilterbak bij aangeschaft die ik nog moet installeren omdat de 2 die ik nu staan heb overbelast worden. Vandaar dat ze zo vervuild zijn op 1 dag tijd. Met deze erbij zou het onderhoud minder arbeidsintensief moeten worden (hoop ik). Op deze laatste komen ook 2 skimmers te hangen want deze had ik nog niet en dit zou het zweefvuilprobleem aan het wateroppervlak ook moeten aanpakken.

Uit jullie commentaren maak ik alleszins op dat de UV-C's niet het hele seizoen door moeten blijven aanstaan maar dat ik het gewoon moet aanzien of er algen komen en ze dan pas opzetten tot het geheel weer klaar is. In die cyclus dus. Ik ga kijken of het zo werkt, het zal me alleszins een pak aan elektriciteitskosten schelen mocht het zo lukken :thumb_up:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: UV-C lampen

Berichtdoor Gouden HandPalm op 22 maart 2016 22:21

Als je continu 700 watt aanhebt dan kost dat je per maand € 112,43. Af en toe strooi ik een handje kalk in mijn vijver. Dat gecombineerd met een goede beplanting zorgt voor een redelijk heldere vijver.

Vaak zijn er veel simpelere en goedkopere oplossingen, als je niet overal op in gaat.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: UV-C lampen

Berichtdoor Hitch op 23 maart 2016 12:00

Ik heb juist de indruk dat het net door die planten is dat mijn vijver zo bevuild geraakt. Afstervende plantendelen e.d. Ik heb veel zuiverende waterplanten staan in de vijver maar in de winter sterven die steeds af en beginnen te vergaan in de vijver wat mijn water bruin van kleur maakt tegen het voorjaar. Dit krijg ik alleen maar weg door de vijver voor minimum 1/3de leeg te pompen en dan terug aan te vullen met zuiver water. Let wel, in mijn geval betekent dit 55000lt water dat ik moet vervangen!
Eens ik dat gedaan heb blijft de vijver tot het najaar wel proper zolang de filters continu draaien wat dus neerkomt op een filtering van 45000 lt per uur (als ik de nieuwe filter bij heb aangesloten, momenteel is dit 30000 lt/uur wat wil zeggen dat de hele vijverinhoud elke 5,5 uur doorheen de filters is gegaan).
Mijn 3 filters zijn elk 2 tot 2.5 m lang waarbij ik afzonderlijk daarvan nog een vortexfilter er voor heb gezet gevuld met borstels en achteraan de filters staat nog een omgebouwde regenton gevuld met Zeoliet. Filters zijn allen opgebouwd met 3 verschillende soorten Mattala matten en biologisch materiaal waar ik met zuurstofpompen een hoog zuurstofniveau in breng. Als ik de vijver voor 3/4 de heb ververst giet ik steeds slibverwijderaar in de vijver en bacteriecultuur in de filters. Hierbij zet ik steeds de UV af voor een week.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: UV-C lampen

Berichtdoor Dennis_S op 23 maart 2016 12:30

Daar raak je nu juist de kern. Je moet er voor zorgen dat je afstervende plantendelen goed opruimt, vooral in het najaar. Anders komen alle voedingsstoffen weer in het water wat je planten zo fijn hebben opgenomen. Zo''n lamp doodt algen, maar ruimt geen voedingsstoffen op. Een net in het najaar of dagelijks blad verwijderen is bijna een garantie dat je vijver helder blijft. Mits er een redelijk evenwicht is tussen je visbestand, het aandeel zuiverende planten en natuurlijk je voedergedrag.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten