M.alti tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 23 mei 2016 00:12

Hallo,

Begin dit jaar ben ik via een zoekopdracht na Rhizophora mangle hier op het forum gekomen en vrijwel direct geïnfecteerd geraakt. Sinds juni 2014 ben ik in het bezit van een jaren 60 huis waar veel opgeknapt dient te worden, zeg maar gerust alles. Voor dit sparen, klussen, sparen, etc projectje heb ik 5 jaar uitgetrokken. Daarna zou de tuin aan de beurt komen. Echter door dit forum ben ik nu alvast begonnen met "oefenen" met wat zaden en knollen. Haps werd in de agenda genoteerd.

Een stukje geschiedenis, Dit is de aangekochte "jungle" in juni 2014. Tuin is ongeveer 5m breed en 8m diep.

Afbeelding

Afbeelding

Tuin was een beetje overwoekert met weet ik wat allemaal. Tuin heb ik vervolgens zo goed als leeg gehaald en maanden daarop volgend gebruikt als bouwdepot.

Afbeelding

De boom aan de linkerzijde (sering vgls mij), is een beetje rot en heeft ook tijdens meerdere windvlagen enkele taken verloren. Begin dit voorjaar is hij na een windvlaag voor de helft omgewaaid en heb ik de laatste overeind staande tak omgedaan. Aan de rechterkant staat een berk waarbij de stam op anderhalve meter hoogte is omgezaagd waardoor hij nu in een paraplu vorm is gegroeid.

Zomer 2015 is de tuin opgeruimd en leeg gehaald. De (kunststof) vijver heb ik op de lissen na leeg gehaald dicht gestort met zand. Een gekregen vlinderstruik en 3 "hortensia-achtige planten maar dan net anders, met witte bloempjes" in de tuin gezet.

Afbeelding

Voorjaar 2016 ging het mis, na een zoekopdracht hier uren tuinen bekeken en kwam snel tot conclusie dat ik dat ook wel zo een tuin wilde. Beetje kleiner als de gemiddelde tuin hier op het forum, maar wel met een jungle sfeer.
Via het aangeboden topic heb ik 4 soorten canna zaden, ipomea, T. fortunei en 2 gembers aangekocht/opgehaald bij forum leden. Ik wilde mijn terras wat kleur geven en omdat er nog graaf werkzaamheden in de grond/tuin gepland staan houd ik mijn canna's in potten.

Afbeelding

Er staan 3-4 canna's in een pot. De knollen willen ik over winteren en vervolgens volgend jaar in de volle grond te zetten. Indien mogelijk oogst ik ook zaden om die ook te gaan zaaien. Met een beetje geduld groeit mijn canna collectie vanzelf.

wordt vervolgd na wat nachtrust ...
Laatst bijgewerkt door M.altispinosus op 24 mei 2016 01:53, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Sub T op 23 mei 2016 00:31

Hoi Ronald,
Ik heb al gezien dat jij van aanpakken weet, en ben er van overtuigd dat dit een toptuintje gaat worden! :thumb_up:
Gr. Kim
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 23 mei 2016 10:18

Bedankt Kim, vergeleken met de gemiddelde tuin in het foto topic is er nog een lange weg te gaan. Kan op deze wijze wel de progressie bijhouden, die zal er zeker zijn ;)

Nadat ik verschillende zaden had mogen ontvangen van enkele forum leden hier ben ik aan de slag gegaan. Eerste poging had ik de zaden te nat gehouden enkele canna's en ipomaea vonden het blijkbaar niet te nat en ontkiemde. De ontvangen zaden had ik in 2 porties verdeeld omdat ik wel verwacht had dat de eerste keer niet alles goed zou gaan. helaas is de tweede zaaipoging ook deels mislukt, te warm en te droog ineens, kiemers verbrand. Waardevolle lessen geleerd ;)

Om mijn ipomaea's toch te laten klimmen in hun potten ben ik aan de slag gegaan met wat gaas buigen, met dit als resultaat.

Afbeelding

Nadat de potten van binnen naar buiten waren verplaatst heb ik mijn volgende les geleerd; zet je planten die van binnen komen niet meteen in de volle zon. Zowel bij de ipomaea als de canna's en gember zijn enkele bladeren verbrand, de nieuwe bladeren hebben geen verbrandings verschijnselen.

Met mijn buurman heb ik eerder afgesproken om tzt gezamelijk een nieuwe schutting te zetten en tevens gezamenlijk onze schuren te verhogen/aan te passen. Dit zal op zijn vroegst over 3 jaar gebeuren. Ik wil in mijn klusschuur tijdens het klussen er warm bij zitten en heb daarom achter het huis een water, elektra(tuin groep), gas (cv voor de schuur) en riolering leidingen klaar liggen om door getrokken te worden richting de schuur.

Enkele weken voor Haps hadden mijn buurman en ik besloten dat er deze zomer een nieuwe schutting komt. Tijd om wat op te ruimen aan die zijde van de tuin.

Afbeelding

Het resterende restje boom en de tegels moeten eruit om de leidingen door te kunnen trekken en de schutting te kunnen plaatsen.

Dankzij Kim (Sub T) en zijn busje was daar eerst Haps. Wederom via het forum en het aangeboden forum gedeelte enkele planten en grote potten gereserveerd.

Afbeelding

Afbeelding

Ik kwam terug van Haps met albizia, paulownia tomentosa, musa basjoo, maurelli, colocasia.

Afgelopen week ben ik maar eens begonnen met het vrijmaken van de linkerzijde en hebben de albizia, basjoo, en de kleinere poulownia een zonnige plek in de tuin gekregen. de grootste poulownia, 2 Maurelli's, colocasia en basjoo staan in kuipen. om tzt in nieuwe linkerborder de volle grond in te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zo ver de werkzaamheden, wordt vervolgd ..
Laatst bijgewerkt door M.altispinosus op 24 mei 2016 01:49, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor p e t e r op 23 mei 2016 10:44

Leuk om weer een paradijsje te zien ontstaan. :thumb_up:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor lapalmeraie op 23 mei 2016 11:31

Inderdaad! Alleen in de laatste reactie zie ik geen foto's maar een verbod teken?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Krisser op 23 mei 2016 11:58

Een blank canvas om mee te starten, super!
Veel succes! :thumb_up:

Enkel op je laatste post kan ik de foto's niet zien..
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor cvb op 23 mei 2016 12:10

ik zie de fotos hoor is raar dat jullie dat niet zien,
cvb
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 29 apr 2016 08:48
Woonplaats: tielt west-vlaanderen belgie
10 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor draco op 23 mei 2016 12:44

Ik zie vraagtekens in plaats van foto's ?

p.s. Ronald, je kunt inspiratie opdoen bij Kimmei aan de Zandbergstraat, maar dat weet je natuurlijk al.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 23 mei 2016 12:53

Bedankt voor de reacties, ik kan de foto's gewoon zien (in chrome) weet niet wat er mis is
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor lapalmeraie op 23 mei 2016 13:07

Aangezien ze in je een eigen Google folder staan misschien iets met de rechten?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten