Rhopalostylis sapida: log Yme

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 05 jul 2016 17:35

Omdat ik topics van andere forumleden wel erg begon te vervuilen met mijn posts, ga ik maar zelf een topic openen over de Rhopalostylis sapida.

Bij Palme per Paket heb ik begin juni 2 varianten gekocht: de Oceana en de South Island. Beide soorten kunnen wellicht iets meer koude aan dan de Noord-eiland varianten. (Maar het verschil zal klein zijn).

Ik heb de planten verpot in mediterrane potgrond waardoor wat perliet is gemengd en een klein handje koekorrels. De potjes waarin ze stonden waren wel erg klein.

Zo stonden ze erbij direct na het verpotten (6 juni):


Afbeelding
Oceana

Afbeelding
South Island


En hier twee plaatjes van de groei in een maand tijd

6 juni: Oceana
Afbeelding

4 juli: Oceana, het blad is gedeeltelijk geopend
Afbeelding

6 juni: South Island: begin van een nieuwe speer te zien
Afbeelding

4 juli: flink aantal cm gegroeid!
Afbeelding

En zo staan de planten op het dakterras erbij:
Afbeelding

De planten zijn beschermd tegen de volle zon dmv een dubbele laag vijverbegroeiingsmat.
Met mijn PAR meter heb ik gemeten dat de planten maximaal rond de 700 umol/m2/s ontvangen. In de volle zon zou dit meer dan 2000 zijn, terwijl volle schaduw meer richting de 100 gaat.
Tegen een uur of 16.00 krijgen de eerste bladeren volle zon.

Gisteren heb ik een grondige inspectie gedaan en ik zag twee problemen, die er waarschijnlijk al waren toen ik de planten binnenkreeg, maar die ik nu pas zag: kalium gebrek en schildluis (dat laatste vermoed ik althans).

Op de bovenkant van de bladeren zag ik een redelijk aantal wittige rondjes van max 1 mm zitten. Ze vallen eraf te schuiven en als dat intact gebeurd zit er een klein zwart/bruin puntje in het midden. Nooit gezien, maar het internet lijkt aan te geven dat dit schildluis is. Dus heb ik zoveel mogelijk voorzichtig verwijderd en vervolgens de bladeren bespoten met organische vetzuren om ze te verstikken.
Na het bekijken van foto’s die ik had genomen vlak nadat de plant binnenkwam, moet ik concluderen dat die beestjes al aanwezig waren, maar doordat ik ze nog nooit had gezien, heb ik ze gemist. Beetje jammer, maar nu al wel weer een ervaring rijker.

Afbeelding

Het tweede probleem is dat de South Island een kalium gebrek lijkt te hebben. Het valt nauwelijks op, het was dat een zeer laagstaande zon het blad min of meer van de onderkant belichtte. Hierdoor vielen de puntjes in het blad op van de twee oudste bladeren. Vanaf de bovenkant zie je dit nauwelijks, maar als je van de onderkant kijkt is het ook duidelijk.

Foto met een licht van laagstaande zon
Afbeelding

Puntjes in blad doen mij vanuit de aquaristiek al denken aan een kalium gebrek en het internet lijkt dit te bevestigen: http://edis.ifas.ufl.edu/ep269 : Symptoms of potassium (K) deficiency vary among species, but always appear first on the oldest leaves. Older leaflets of some palms such as Dictyosperma album (hurricane palm) are mottled with yellowish spots that are translucent when viewed from below (Figure 1).

Wat hieraan te doen? De planten zijn net overgepot, maar als de wortels even snel groeien als de bladeren, heeft de plant misschien pas wat aan deze nieuwe aarde over een paar maanden. Vloeibare voeding? Ik was sowieso van plan om de vloeibare voeding van mypalmshop te kopen omdat daar weinig zouten in blijken te zitten.
Overigens zijn ook de bladeren van de Oceana niet helemaal egaal groen. Dat was al niet het geval toen ik de plant ontving. Misschien ook een voedingstof gebrekje?

Afbeelding


Verder ben ik van plan om de planten buiten te overwinteren, in een klein kasje of iets van een zelfbouwsel, met een warmtelint en thermostaat. Helemaal vorstvrij. Overigens: de vorsttolerantie van deze soort (-2/-3), is dat op basis van de 2 metertemperatuur of de temperatuur op klomphoogte (10 cm)? Dat maakt natuurlijk veel verschil.

In het voorjaar wil ik dan als eerste gaan bemesten met zowel de vloeibare bemesting van mypalmshop als de slow-release korrels. De gedachte is dat de vloeibare bemesting direct beschikbaar is voor de plant, terwijl dat niet zo is voor de slow release korrels (afgifte gedurende 2-3 maanden). Dus het algehele idee dat ik had is om in de lente 1 a 2 x te bemesten met de vloeibare bemesting, waarna de slow-release korrels de voeding overnemen.
(ik heb veel gelezen op het forum hierover en ben tot de conclusie gekomen dat ik een all-in-one bemesting wil doen, en niet individuele voedingstoffen, al dan niet organisch, omdat ik te weinig ervaring heb. Deze discussie vond ik zeer informatief http://www.palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=9&t=10780 ).

Met betrekking tot water geven: ik weet deze plant vrij vochtig moet worden gehouden, maar mag de bovenkant van de aarde wel een beetje uitdrogen? Bij veel van mijn andere potten is het nog prima vochtig op een paar cm diepte als de bovenkant helemaal droog is. Overigens hebben de planten gedurende de gehele maand zoveel water over zich heen gekregen dat de aarde de hele tijd erg nat was. Wellicht te nat? Kan me voorstellen dat de wortels het iets droger zouden willen hebben.

Een uitgebreide post, van (ik hoop) een langdurend topc!

Groetjes,

Yme

ps: ik heb nog 4 South Island varianten besteld om te gaan spelen-testen.
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 05 jul 2016 20:42

Hoi Yme, ik hou het kort, wat betrekking op de watergift en meststoffen.

Ik gebruik altijd bio bloed en beendermeel [voor alle planten] daar kun je nooit mee in de fout gaan en is een natuur product van die chemische meststoffen ben ik geen voorstander, maar dat is ieder voor zich! De genoemde meststoffen werken wel 2 jaar door als ze goed in het substraat vermengd zijn.

Water geven kan nooit genoeg zijn, in N.Z. hebben ze de dubbele neerslag dan bij ons, vaak is de bodem zelfs drassig , heb mijn exemplaar dan ook zo behandeld en altijd goed vochtig gehouden, succes ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 05 jul 2016 21:40

dank voor het antwoord!

water: duidelijk!

voeding: meer verwarring! :mrgreen:
Laat ik voorop stellen dat ik het liefst ook alleen met organische voeding zou willen werken, maar dat ik denk dat mijn ervaring daarvoor niet voldoende is. Maar misschien als ik op dit forum al mijn vragen die waarschijnlijk al 1000x gesteld zijn nogmaals stel. Ik heb het grootste gedeelte gelezen, maar hoe meer ik weet des te onzekerder ik word mbt wat ik moet doen.
Misschien is een klein beetje persoonlijke achtergrond dan ook wel handig: ik ben medisch-bioloog en als wetenschapper (nu doe ik een post-doc op het AMC) wil ik altijd weten wat ik doe en waarom ik het doe. Heel erg vanuit oorzaak-gevolg gedacht. Hier heb ik dus sowieso een " persoonlijk" probleem: ik kan niet meten wat ik toevoeg!! Vandaar dat ik, vanuit mijn achtergrond, het fijn vindt om een gedefinieerde bemesting te geven, waarvan bekend is dat je na 2-3 maanden opnieuw moet bemesten. (maar dit terzijde dus)


ik heb een lijstje gevonden met verschillende organische voedingsstoffen: http://www.mooiemoestuin.nl/wp-content/uploads/Meststoffen-in-pdf.pdf

geen idee of het klopt, maar indien wel dan heeft beendermeel 6-16-0,5 en bloedmeel 14-0,2-0,7.
Dat lijkt ver weg van de 3-1-3 voeding die ik lees voor palmen.
Dan zou ik er ook een kalium bemesting aan toevoegen. En aangezien er ook geen magnisium in lijkt te zitten zou ik dat ook moeten/willen toevoegen. En de sporenelementen? hoe zit het daar mee? die moeten ook voldoende zitten in "een" organische bemesting.
En dan de afbraak: ik kan me niet voorstellen dat de afbraak van de verschillende organische verbindingen even snel gaat. Dus krijg je dan na een aantal jaar niet een tekort/overschot van een bepaalde stof?
kortom: ARGH!!! teveel bomen....

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Eduard op 05 jul 2016 21:57

Nog een kort antwoord Yme, je moet doen wat je gevoel je aangeeft ;) naast de bio-voeding [traagwerkend] verpot ik bijna jaarlijks of zeker om het jaar, de potgrond is ook al licht voorbemest dus andere stoffen die ontbreken bij bloed en beendermeel worden op die manier aangevuld, verder is het vooral je planten goed in de gaten houden, je ziet al snel als er iets ontbreekt :mrgreen: je hebt het b.v over koemest dat is snelwerkend bij een palm die traag groeiend is, als je begrijpt wat ik bedoel? Niets gaan forseren, zeker als ze in pot staan :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Jane op 05 jul 2016 22:39

Ik zou die Oceana ook wel eens uit willen proberen. Dat kan komende winter prima met die van jou :mrgreen: Er komen powerleds in de garage.

Handig om die organische vetzuren in huis te hebben he? 8-)

Ik ben mijn jungleborder in de achtertuin begonnen met een paar kuub bemeste tuinaarde, waar de vliegen maandenlang niet van af te slaan waren. Volgens de verpakking moet je het eigenlijk mengen. Nu in het 2e seizoen na de toevoeging van die drek en tussentijdse bemestingen met koemestkorrels en ook bloed- en beendermeel, beginnen ze hier ook gebreksverschijnselen te vertonen. Ik heb kalium toegevoegd, maar ik vrees dat er ook magnesium bij zal moeten.

Wij vinden 17 graden en aanhoudende regen niet prettig in de zomer, maar ik heb zelden een dergelijke groei explosie mee gemaakt. Dat vreet voeding.

Ook even een aanvullende historie m.b.t. Yme van mij.

Hij is al meer dan een decennium mijn sparringpartner op aquariumplantengebied.
Ik ben geen wetenschapper; dus de theoreticus i.s.m. de pragmaticus.

Bovendien geef ik hem altijd te eten. :mrgreen: en heb ik hem aangestoken met het exotenvirus voor buiten.
Laatst bijgewerkt door Jane op 05 jul 2016 22:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor Rob op 05 jul 2016 22:43

Goed verhaal met dito fotoos.

Ieder zijn ding zoals Eduard al aangeeft, maar voor een korte stoot kan zeker in deze tijd van het jaar waar ze volop groeien prima met vloeibare voeding gewerkt worden.
Ik heb die van Mypalmshop al eerder gebruikt - let wel dat je de oplosbare variant hebt en houdt je absoluut aan de dosering (liever nog een halve om overbemesting/verbranding te voorkomen)
Ontwikkel daarnaast een langere termijn strijdplan. Dit kan zijn op basis van natuurlijke en niet natuurlijke materialen, naar voorkeur. Bloed- en beendermeel kan worden aangevuld met een kalium bron waarna naar noodzaak kan worden gemengd.

PS: ik ken het wetenschappelijk effect van "willen weten" maar al te goed - ik ben chemicus en er zijn hier velen bèta's met ons.
Echter, je zult er wel achter komen dat in onze palmenwereld er ook zaken voorkomen die minder gemakkelijk op die wetenschappelijke wijze verklaard kunnen worden.

PS: listed minimum temperaturen zijn volgens mij de daadwerkelijk aan de plant temperaturen - en in veel gevallen is de duur kortstondig, en is de vochtigheidsgraad niet vermeld.
Check best even met draco en of Eduard. De beide heren overwinteren dacht ik Rhopies koel of koud, maar ik heb ff niet hun minimale richt-temperaturen bij de hand.
Zelf zou ik schatten/rekenen op minimaal 5° als richtijn voor een winter.

(ik heb zelf ook 3 'Rhopies', maar die hebben nog nooit buiten overwintert)


gr
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 05 jul 2016 23:55

De sapida heeft hier wel getipt aan 0°C in de koude kas, Rhopalostylis baueri hield ik indertijd als kamerpalm. Recente pogingen om de laatste 's zomers buiten te houden, had een terugslag tot gevolg na terugkeer in de huiskamer met de drogere lucht.
Wat zegt Betrock' s Cold Hardy Palms over Rhopalostylis sapida: USDA Hardiness Zone 9B-11. Hardy to -4°C, but sudden Arctic blasts in the Northern Hemisphere may cause damage at one or two degrees below freezing; very little heat tolerance.

@Rob - "een strijdplan" toe maar, het komt me bekend voor, maar inmiddels is mijn 'taktiek' al sinds jaren de eenvoud zelve en passen de planten zich daarbij aan .... of niet :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 06 jul 2016 16:10

en heb ik hem aangestoken met het exotenvirus voor buiten.

Ja, eigenlijk is het allemaal jouw schuld :mrgreen: :lol: :lol:
(en de organische vetzuren zijn nu op…)


PS: listed minimum temperaturen zijn volgens mij de daadwerkelijk aan de plant temperaturen - en in veel gevallen is de duur kortstondig, en is de vochtigheidsgraad niet vermeld.


Dat is belangrijke info. Dan moet ik de planten beter beschermen tegen de kou dan ik gehoopt had.


Ontwikkel daarnaast een langere termijn strijdplan.

Dat lijkt me een heel goed idee.

op deze site staat wel een aardig overzicht: https://leden.inagro.be/DNN_DropZone/Publicaties/340/handelsmeststoffen.pdf

Afbeelding



als ik dan kijk naar wat ik überhaupt kan kopen lijken beendermeel, bloedmeel en vinasse de beste optie.
Maar de snelheid waarmee ze beschikbaar komen verschilt dus wel wat (P komt langzamer vrij). Wellicht valt ermee te werken. Maar als ik dan kijk naar wat de chemische samenstelling lijkt te zijn kom ik op: bloedmeel: organisch gebonden N (=oke), vinasse: K2O, beendermeel: P2O5. Als ik dit klopt, dan lijkt me er weinig organisch aan vinasse en beendermeel en zie ik het geen reden waarom er minder kans op verbranding zou zijn dan met kunstmest.
Voor magnesium bemesting heb ik eigenlijk niets gevonden. Kieseriet is gewoon Mg[SO4]•H2O en dolomiet zit vol carbonaten.

Voor sporenelementen kom ik dan op vermicompost/wormenpoepcompost en zeewier:

Kelp is niet verrassend zeer hoog in NaCl, dus waarschijnlijk met mate toedienen…
http://cdn.arbico-organics.com/downloads/maxicrop-kelp-analysis.pdf

Afbeelding

vermicompost

http://file.scirp.org/pdf/AS20120700004_32428995.pdf

Afbeelding

Beide producten lijken me wel geschikt als sporenelement toediening en bodemverbeteraar.


Maar met betrekking tot de macroelementen PKMg, snap ik nog niet hoe ik die kan toedienen in complexe organische verbindingen. Wie helpt verder?!

Groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor yme op 06 jul 2016 18:04

btw: is het niet mogelijk om een all-in-one organische bemesting te geven?
Ik kwam dit product ook tegen:

Afbeelding


er zit dus vrij veel organische bemesting bij:
Derived from: Alfalfa Meal, Cottonseed Meal, Soybean Meal, Blood Meal, Bone Meal,Feather Meal, Volcanic Rock Dust**, Worm Castings*, Soft Rock Phosphate,Sulfate of Potash Magnesia and Potassium Sulfate

Hebben we zoiets dergelijks ook beschikbaar in Nederland?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida: log Yme

Berichtdoor draco op 07 jul 2016 00:32

Yme, ik gebruik al sinds jaren de minigranulaat mest van DCM. Ik meng deze organische bemesting door de potgrond bij het overpotten en geef het als hors d'euvre in het voorjaar aan de kuipplanten. De organische mix 5 van DCM met de samenstelling NPK 10:4:8 + 3 Mg beschouw ik al de beste. Het wordt geleverd in 25 kg verpakking. Je moet er wel naar op zoek want producenten en tuincentra verkopen aan de particulier liever kleinverpakkingen waarop de winstmarges hoger zijn. Als alternatief is er de Minigran gazonmeststof 8:6:7 + 3 Mg, welke makkelijker verkrijgbaar is.
De oplosbare palmmeststof van mypalmshop lijkt me qua samenstelling een goed product, al heb ik daar nog geen ervaring mee opgedaan. Het is tenminste ook voordelig in het gebruik.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 31 gasten