Granaatappel zaaien

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Granaatappel zaaien

Berichtdoor tester op 26 sep 2016 15:18

Dag beste forum vrienden,

Vandaag heb ik zaadjes van de granaatappel nana ondvangen. Ik was zonet wat aan het rondlezen op internet over hoe ik deze best zaai en toen zag ik op een site staan dat de nana een niet eetbare soort is klopt dat? Heeft iemand ervaring met de nana soort en het eten er van? Alle tips zijn welkom ook over het zaaien en houden van granaatappel. Ook heb ik nog een granaatappel uit de winkel liggen dat ik zal zaaien.

Groetjes Tester ;)
tester
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 27 nov 2014 20:30
0 bedankjes

Re: Granaatappel zaaien

Berichtdoor Cheela1982 op 26 sep 2016 20:17

Hey Tester,

Deze variant kan prima als kuipplant gehouden worden, word maximaal 90 cm hoog en word daarom ook wel de dwerg granaatappel genoemd.
Ze kan niet goed tegen vorst, dus kan deze plant beter in de kas gezet worden.
De vrucht kan overigens prima gegeten worden, je kan van de vrucht bijvoorbeeld ook sap en jam maken ;)

Succes met de kweek!
Avatar gebruiker
Cheela1982
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 23 sep 2016 10:34
Woonplaats: Staden, België
10 bedankjes

Re: Granaatappel zaaien

Berichtdoor krista op 27 sep 2016 21:05

Kocht er afgelopen zomer een in z.Frankrijk. Betaalde dacht ik 6 euro ,en had er al 5 granaatappeltjes in hangen. Kleuren elke dag meer. Plantje is ongeveer 30 cm hoog.
Erg leuk. Heb ook een grote granaatappel in mijn tuin welke dit jaar 1e bloem had.
Deze boom groeit overigens wel 1 meter per jaar en staat in de volle grond.
Succes er mee.
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Granaatappel zaaien

Berichtdoor tester op 27 sep 2016 21:47

krista schreef:Kocht er afgelopen zomer een in z.Frankrijk. Betaalde dacht ik 6 euro ,en had er al 5 granaatappeltjes in hangen. Kleuren elke dag meer. Plantje is ongeveer 30 cm hoog.
Erg leuk. Heb ook een grote granaatappel in mijn tuin welke dit jaar 1e bloem had.
Deze boom groeit overigens wel 1 meter per jaar en staat in de volle grond.
Succes er mee.
Chris


Klinkt super leuk welk ras is dit? Of komtoch het ook uit pitjes van 1tje in de winkel? Heeft deze dan in de winter bescherming nodig of laat je hem gewoon zo staan zonder beschutting ofzo?

Groetjes tester
tester
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 27 nov 2014 20:30
0 bedankjes

Re: Granaatappel zaaien

Berichtdoor krista op 28 sep 2016 21:47

Het ras is een nana. In. Het Frans heet deze Naine. Staat nu nog in een plastic pot en laat deze ook nog voorlopig in een pot staan
Heb zelf al diverse keren pitjes gezaaid die ook opgekomen zijn.
Heb er een, dus een zelf gezaaide in de volle grond buiten staan al 2 jaar. Dit is overigens geen mini
granaat. Zaaien is geen probleem, alles komt op.
Succes verder er mee.
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Granaatappel zaaien

Berichtdoor tester op 29 sep 2016 06:45

krista schreef:Het ras is een nana. In. Het Frans heet deze Naine. Staat nu nog in een plastic pot en laat deze ook nog voorlopig in een pot staan
Heb zelf al diverse keren pitjes gezaaid die ook opgekomen zijn.
Heb er een, dus een zelf gezaaide in de volle grond buiten staan al 2 jaar. Dit is overigens geen mini
granaat. Zaaien is geen probleem, alles komt op.
Succes verder er mee.
Chris


Dag Chris,
Ik ben vooral geïnteresseerd in de boom dat bij jou in volle grond staat. Als ik het goed begrijp komen deze zaadjes uit een gewoone granaatappel uit de winkel? Waar staat die boom juist? Gewoon in volle grond in de tuin? Staat deze beschut of niet echt? Is in de winter nooit beschermd?
Sorry voor al de vragen.

Met vriendelijke groeten
Tester
tester
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 27 nov 2014 20:30
0 bedankjes

Re: Granaatappel zaaien

Berichtdoor Cheela1982 op 03 okt 2016 12:38

Hallo Krista,

Van mijn kant ook een vraagje, is de grote granaatappelboom een zelfbestuiver?

Groetjes Cheela.
Avatar gebruiker
Cheela1982
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 23 sep 2016 10:34
Woonplaats: Staden, België
10 bedankjes

Re: Granaatappel zaaien

Berichtdoor krista op 06 okt 2016 08:53

Tester
Kijk eens in je PB !
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Granaatappel zaaien

Berichtdoor prutser 2 op 21 jun 2017 23:25

hhm, even een wat late reactie, ja, ik ben er achter gekomen dat een ( grote ) granaatappel zelf stuivend is, heb er een in koude kas staan , de groeikracht is enorm, en de bloei heel mooi, ik heb er nu dus een staan, de eerste keer na de bloei was er maar een dikke granaat appel aan gekomen, terwijl in de lente de bloei goed was, maar we zijn in middels enkele jaartjes verder,en elk jaar in vroege lente volle bloei nu , en veel granaat appels erin, dus als de plant wat ouder is veel vrucht zetting ook al heb je er maar een plant staan, wel heb ik de kas open staan voor de beien en andere bestuivers,moet wel meerdere keren per jaar de top snoeien, het blijft maar groeien, komt tot top kas aan iedere keer ( 3 mtr hoog )
Bijlagen
DSCF7948.JPG
de bloei
DSCF7948.JPG (227.92 KiB) 10074 keer bekeken
DSCF7947.JPG
de granaatappel struik in kas
DSCF7947.JPG (291.54 KiB) 10074 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten