Kakiboom laag houden

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Kakiboom laag houden

Berichtdoor Wesley35 op 23 apr 2017 14:58

Kan je een kakiboom door snoei laag houden zo een 3m bvb en toch goede oogst hebben
Wesley35
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 24 jan 2016 12:27
Woonplaats: Sint-truiden
3 bedankjes

Re: Kakiboom laag houden

Berichtdoor danny2 op 23 apr 2017 20:48

Hier blijft die zonder snoei al verschillende jaren rond de drie meter, echt hoogte groei zit er niet meer in.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Kakiboom laag houden

Berichtdoor Wesley35 op 24 apr 2017 09:52

Ok ik zou er graag 1 willen ben er dol op maar als ze te groot worden dan plant ik er geen
Wesley35
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 24 jan 2016 12:27
Woonplaats: Sint-truiden
3 bedankjes

Re: Kakiboom laag houden

Berichtdoor p e t e r op 24 apr 2017 20:57

Ze worden inderdaad niet veel hoger dan een 2 a 3 meter.
Hou er wel rekening mee dat de vruchten hier minder zon en afrijping hebben dan deze uit de winkel. Hierdoor is het tannine gehalte hoger waardoor ze een wrange smaak hebben.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Kakiboom laag houden

Berichtdoor Wesley35 op 25 apr 2017 08:58

Dus toch ni echt aan te raden om zen smaak dan
Wesley35
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 24 jan 2016 12:27
Woonplaats: Sint-truiden
3 bedankjes

Re: Kakiboom laag houden

Berichtdoor Hansvdb op 25 apr 2017 11:23

Zoals hierboven al gezegd, het klein houden van een Kaki boom is niet zo moeilijk. Zelf heb ik al tien jaar een Kaki zaailing in de tuin die nog steeds ruim onder de drie meter is. Helaas heeft hij ook nooit gebloeid.

Kaki zaailing.jpg
Ongeveer 12 jaarv oude Kaki zaailing
Kaki zaailing.jpg (166.03 KiB) 15381 keer bekeken


Als je een Kaki gaat kopen moet je goed opletten wat voor ras je neemt. Ik heb zelf drie soorten, Hana Fuju, Vaniglia en Dunaj. De meest positieve zaken lees ik over rassen met Fuyu in de naam. Vrij grote vruchten en niet stringent. Wat Peter schrijft over het niet goed afrijpen klopt wel. Van Dunaj heb ik rijpe vruchten gehad maar die waren zo wrang dat ze letterlijk in mijn keel bleven steken.
Dunaj had ik met een Fuyu soort bij de Kruisbessentuin gekocht, maar dat kan ik niet aanbevelen. Ze waren erg klein en niet echt vitaal. De Fuyu ent is bovendien afgestorven.
Kaki bomen kopen is toch al een probleem. Lastig te krijgen en om de een of andere reden gaan ze bij mij steeds dood. Twee jaar geleden heb ik een Hana Fuyu en een Vaniglia besteld in Duitsland. De ene boom ging helemaal dood, van de andere ging de ent dood.
Omdat daar al bang voor was heb ik de soorten die ik had geoculeerd op Kaki zaailingen uit zaden die ik toevallig vond in vruchten uit de supermarkt. Dat was in 2015 en tot mijn grote verbazing en verrassing bloeien twee van de drie enten dit jaar.

Kaki zaailing met oculaties.jpg
Kaki zaailing geënt met Dunaj, Hana Fuyu en Vaniglia
Kaki zaailing met oculaties.jpg (236.76 KiB) 15381 keer bekeken


Hier zie je de knoppen wat dichter bij:

Bloeiende oculatie op zaailing.jpg
Geënte tak met knoppen
Bloeiende oculatie op zaailing.jpg (133.16 KiB) 15381 keer bekeken


Op een tweede zaailing heb ik Hana Fuyu geoculeerd die ook bloeit.

Op een derde zaailing heb ik vorig jaar een Vaniglia geoculeerd die inmiddels ook uitloopt. Zoals die er nu uitziet, zo zag de boom op de foto's hierboven er vorig jaar ook uit.

Vaniglia oculatie op zaailing.jpg
Uitlopende Vaniglia oculatie.
Vaniglia oculatie op zaailing.jpg (98.47 KiB) 15381 keer bekeken


De geoculeerde boompjes staan in de kas en daar laat ik ze voorlopig. De zaailingen die ik gebruikt heb waren vitale planten die goed groeien. Ik heb ook geprobeerd om een oculatie te doen op een originele onderstam waarvan de ent was dood gegaan, maar dat is niet gelukt. Blijkbaar moet je daar toch professionele ervaring voor hebben. Bovendien, nu het zo goed uitpakt op de zaailingen is het ook niet meer nodig. De onderstammen die kwekers gebruiken zijn Persimoenen en Lotus soorten en blijkbaar is het verschil toch te groot voor een gemakkelijke vereniging.
Enten in het voorjaar heb ik ook geprobeerd, bij appels, peren, pruimen, kersen, Nashi lukt dat heel goed, maar bij Kaki helaas niet. Ook hier heb ik de ervaring dat enten op zaailingen, in tegenstelling tot niet-geënte zaailingen, heel snel gaan bloeien en vrucht dragen.

Appel geent op zaailing.jpg
Vorig jaar geënte appel zaailing
Appel geent op zaailing.jpg (119.09 KiB) 15381 keer bekeken


Het kweken van fruitboompjes is een leuke bezigheid. Succes met het vinden van een goede Kaki boom.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Kakiboom laag houden

Berichtdoor Wesley35 op 25 apr 2017 20:51

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg hans
Zo zijn we weer heel wat wijzer
Wesley35
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 24 jan 2016 12:27
Woonplaats: Sint-truiden
3 bedankjes

Re: Kakiboom laag houden

Berichtdoor Stefanvds op 27 apr 2017 15:07

Heb hier zelf al enkele jaren een Kaki staan en die doet het vrij goed. Heb ieder jaar rijkelijk wat vruchten. Ze moeten wel vrij lang afrijpen. De vruchten blijven dan meestal nog hangen na de boom zijn blad heeft verloren in de herfst. Wij gebruiken ze vooral voor confituur mee te maken. De vruchten die je in de winkel kan kopen kan je hier helaas niet aanplanten omdat deze niet winterhard zijn, meestal zijn dit de Sharons. Zelf heb ik de Tipo staan.
Avatar gebruiker
Stefanvds
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 31 mei 2010 09:27
Woonplaats: Hamme
13 bedankjes

Re: Kakiboom laag houden

Berichtdoor Maartendv op 01 jun 2020 15:27

Ik heb destijds van een Japanse collega een kaki-boom uit Japan meegekregen.
Hij vertelde me dat de kaki’s uit Europa in het niets vervallen in vergelijking met de Aziatische versie. (Of dat zo is laat ik wel weten als ik voor de eerste keer vruchten heb)
Nu heb ik zelf niets van ervaring met het snoeien van fruitbomen. Mijn doel is om de boom niet veel hoger dan 3 meter te laten worden. Ik las dat niet-geënte bomen tot 15 meter kunnen worden, die van mij lijkt me niet geënt. Nu dit zal pas binnen een paar jaar zijn vermoed ik? Na 3 jaar in mijn bezit te zijn is deze ondertussen 1m60. Ook las ik als tip om te snoeien, om steeds de dode takken te snoeien, deze heb ik dus niet.
Maartendv
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 jun 2020 15:02
0 bedankjes

Re: Kakiboom laag houden

Berichtdoor Hitch op 13 okt 2020 10:29

Zijn alle kaki's zelfbestuivend of doe je er toch beter aan ze in paren te planten zodat je kruisbestuiving krijgt? Heb hier een Nashi staan welke zogenaamd zelfbestuivend is en ondanks dat hij ongelooflijk veel bloesem had in het voorjaar heb ik er welgeteld 1 enkele vrucht aan gehad. Vroeger stond er een perenboom langs en toen braken de takken af onder het gewicht van de vruchten. Zal dus opnieuw een perelaar langs de Nashi moeten zetten maar wat zijn de ervaringen met de Kaki?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten