Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

Berichtdoor Derksuh op 23 sep 2017 09:55

Iemand ervaring met het overwinteren van onderstaande bananensoorten in een onverwarmde kas waar in de zomer tomaten en komkommers groeien?
- musa basjoo 1x2.5m en 10x50cm
- musa sikkimensis 2x1m
- musa velutina 1x60cm en 2x5cm
- ensete maurelli
- giant strain 10x30 a 40cm

Ik hoor graag tips/opmerkingen waar ik rekening mee moet houden. De planten staan op uitzondering van de velutina nu allemaal in volle grond en zullen dus uitgegraven worden.

Alvast bedankt!
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

Berichtdoor derfske op 24 sep 2017 23:34

Je bedoelt een onverwarmde kas?

Zo ja. Niet doen. In de nacht koelt de kas af aan de zelfde temperatuur als buiten. Ligt de kluit los dan kan de vorst ook Nog de wortels beschadigen. Vorst vrij overwinteren en anders gewoon flink mulchen
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

Berichtdoor Carlo op 25 sep 2017 20:33

'De Basjoo en Sikkimensis kun je veel beter in de volle grond laten staan en inpakken indien dat mogelijk voor je is. Je houdt het wortelgestel intact en hebt een veel vroegere start.

Ik heb overigens exact de zelfde situatie en heb al wel wat musa soorten in de kas overwinterd hoor. Gewoon uitgestoken en in een pot gezet. Tussendoor alle planten een lichtslang gelegd en bij de erg koude nachten er ook nog wat dekentjes over gegooid. Het kan dus wel maar bij -15 zal het fout gaan.

Net als bij aanplant van bijvoorbeeld een palm zal er eerst aan het wortelgestel gewerkt worden alvorens er zichtbare groei vertoont. Mits je een musa aan de groei houdt behoudt ie zijn wortels. Zet je hem stil dan sterft dat allemaal af.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

Berichtdoor Derksuh op 26 sep 2017 23:21

Beide ontzettend bedankt voor de adviezen. Ik ga de bananenplant maar eens inpakken deze winter. Er is al veel over geschreven maar ik ben benieuwd naar welke materialen er gebruikt worden. Na twee winters mijn bananen te zijn kwijtgeraakt moet het dit jaar toch eindelijk lukken :)
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

Berichtdoor Yellow op 27 sep 2017 20:40

Hoi, ik ga dit jaar is proberen de bananen in te graven in de serre, vorige jaren zette ik ze in potten in de serre. Volgende soorten ga ik proberen sikkemensis, velutina, rajapuri, maurelli, musella lasiocarpa, dwarf Cavendish. In de serre heb ik wel warme luchtbrander staan waarvan de thermostaat op ongeveer 2 a 3 graden staat.

Groetjes
Jef
Yellow
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 21 apr 2010 20:08
Woonplaats: geel
21 bedankjes

Re: Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

Berichtdoor Derksuh op 29 sep 2017 15:11

Jef klinkt interessant! Weten jullie of het slim is de maurelli nu al uit te graven en in een pot met potgrond te zetten? Hij heeft dan nu nog de tijd om wortelschade te herstellen en gezond de winter in te gaan?
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

Berichtdoor Carlo op 29 sep 2017 15:34

Of je graaft gewoon een grotere kluit uit. Wel dan weer een grotere pot als nadeel.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

Berichtdoor Derksuh op 29 sep 2017 16:26

En meer kans op een natte kluit, gevolgd door rotting..? :oops:
Derksuh
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 30 mei 2016 15:02
10 bedankjes

Re: Bananen in onverwarmde kas overwinteren?

Berichtdoor Carlo op 29 sep 2017 21:26

Valt mee. Als je er een paar bladeren aan laat zitten blijft ie nog langzaam doorgroeien en dus vocht gebruiken.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten