Coffea Arabica

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Coffea Arabica

Berichtdoor hanscazan op 03 dec 2017 15:55

Laatste bericht Coffea Arabica stamde alweer uit 2008 als ik goed gezocht heb.
Ruim 3 jaar geleden met zaadjes en kleine plantjes gestart. Augustus 2017 volle 3e jaar en gaat inmiddels het 4e jaar in dus.
Reden van deze posting is het vermoeden dat de eerste bloemknopjes lijken door te komen.
Dus 2018 mss koffie van eigen grond :).
Wellicht zijn er hier meer liefhebbers die me iets meer kunnen vertellen? Ik zag laatst een filmpje van iemand die elk jaar volledige snoei toepaste en op een reeds "stronk" van 50-100cm elk jaar een nieuwe bloeiende kroon kreeg. Ivm de grootte die deze plant weet te bereiken lijkt me dit een goede oplossing.
Bijlagen
20171203_125751-756x1008.jpg
inmiddels rond de 2 meter
20171203_125751-756x1008.jpg (198.6 KiB) 9825 keer bekeken
20171203_125829_crop_239x604.jpg
knopjes in de oksels?
20171203_125829_crop_239x604.jpg (118.33 KiB) 9825 keer bekeken
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Coffea Arabica

Berichtdoor Hansvdb op 03 dec 2017 19:51

Zelf heb ik een keer een koffieplantje gekocht bij de supermarkt in het kader van het 250 jarig bestaan van Douwe Egberts. Dat was dus in 2003. Gewoonlijk zaait men een heleboel boontjes in een potje die dan allemaal opkomen. Ik had dus een koffiebos. Uiteindelijk is er daar één van overgebleven die elk jaar bloeit en vrucht draagt. Veel van die bessen bevatten lege hulzen, maar er zijn er genoeg die een paar echte koffiebonen ontwikkelen (twee per bes). Die kun je ook zaaien. Het duurt wel een tijdje voordat de bessen rood kleuren en rijp worden. Bij mij zitten er nog groene bessen aan de plant.

De plant staat in de zomer in de kas en in de winter binnen. Hij kan volgens mij ook wel buiten in de zomer, maar het is de vraag of hij dan goed gaat bloeien. De koffieplant kan ook binnen blijven als kamerplant, maar dan gaat hij niet bloeien. Bij jou staat hij heel licht zag ik, dus waarschijnlijk lukt het dan wel. Om te groeien heeft hij overigens niet zo veel licht nodig.
Het is een vrij gemakkelijke plant die snel groeit. Zoals op de foto te zien is vormt hij lange takken die omlaag gaan hangen. Aan die takken komen de witte bloemetjes die in bundeltjes in de bladoksels groeien. Ze geuren aangenaam, vanille-achtig.

De lange takken snoei ik regelmatig een stuk in want zoals op de foto te zien is wordt het niet echt een mooie bossige plant en vraagt hij veel ruimte. Koffieplanten kunnen heel goed tegen snoeien. Een aantal jaren geleden had ik mijn plant een paar decimeter boven de grond afgeknipt omdat ik hem weg wilde doen. Mijn andere plant was in de winter in de kas gebleven en die kon daar niet tegen, dus heb ik de afgeknipte plant maar gehouden. Die is toen meerstammig uitgelopen en heeft al weer een aantal jaren gebloeid en vrucht gedragen. Omdat de plant te rommelig werd heb ik alle stammen op één na afgeknipt. Ik wil dat het een boompje wordt. Koffieplanten kunnen wel kou hebben, maar geen vorst.

Of wat je voor bloemknoppen aan ziet dat ook zijn betwijfel ik, maar wie weet. Bij mij bloeit de plant in de zomer aan de zijscheuten. Ik denk dat de knopjes nieuwe scheutjes zijn.

Het is een aardige plant om te hebben als je het leuk vindt. Bij tuincentra zoals Groenrijk verkopen ze wel koffieplantjes. Ik zag daar ook theeplantjes, Camellia sinensis, dus als je dat leuk vind dan kun je die aan de verzameling toevoegen. Ik heb de indruk dat de theeplant wel winterhard is, dus heb ik mijn theeplant in de tuin gezet. Momenteel bloeit hij.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Coffea Arabica

Berichtdoor hanscazan op 03 dec 2017 21:55

Hans, bedankt voor je uitvoerige antwoord. Aangezien ik alleen zijtakjes kreeg na een snoei en geen uitbreiding zonder snoei EN het 4e jaar ingaat heb ik HIGH hopes :).
Ik zet hem in de lente/zomer ook buiten en weet van de andere plantjes dat hij niet erg van koude houdt. Vooral onder de 5 graden is het game over. Deze is net als bij jou overgebleven uit een serie van 13 stuks, 11 weggegeven, 1 geëxperimenteerd.
Dus keep you posted, zou het op prijs stellen als je een foto kon plaatsen, indien het niet lukt mag je ze ook naar hanscazan3@gmail.com sturen.
En ja, zoals je reeds begrepen hebt ga ik ook voor het "boompje". Maar helaas nog niet het filmpje gevonden van de stam met jaarlijkse grove snoei.
Nogmaals bedankt voor je antwoord :thumb_up:
Groet Hans
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Coffea Arabica

Berichtdoor Hansvdb op 04 dec 2017 17:33

Op je verzoek, hier wat afbeeldingen:

P1010287a.JPG
P1010287a.JPG (209.75 KiB) 9771 keer bekeken

Hierboven de top van de plant. Het ziet er wat iel uit, dat vanwege mijn gesnoei. Nu ik hem weer eens goed bekeken heb herinner ik mij waarom ik zo gesnoeid heb. De plant zat vol met wolluis. Die plaag is vrijwel niet te bestrijden, vooral niet op een koffiestruik. De bast is nogal schilferig en daar verschuilen zich hele luizenkolonies onder. In een blad las ik het advies een aangetaste plant maar weg te gooien en een nieuwe aan te schaffen. Misschien doe ik dat wel. Wat moet je eigenlijk met een koffieplant?

P1010288a.JPG
P1010288a.JPG (199.95 KiB) 9771 keer bekeken

Hierboven de onderkant van de plant. Een dikke stam zoals je ziet en duidelijk te zien waar ik hem afgekniopt had. De plant groeit in kleikorrels (geen hydrokorrels). In het tuincentrum verkopen ze het als Seramis. Euro 1,25 per liter. Ik gebruik kattebakkorrels merk Tom Poes, hetzelfde, maar dan 30 cent per liter.
Het voordeel is dat het zeer goed draineert, vocht vasthoud en zuurstof toelaat. Onmogelijk je plant te verzuipen.

P1010289a.JPG
P1010289a.JPG (159.78 KiB) 9771 keer bekeken

Hier zie je nog een paar onrijpe zaadbessen. Het bloeien kun je wellicht stimuleren door de plant tomatenvoeding te geven. Dit jaar heb ik tomatenvoeding gebruikt van Action. Heel goedkoop. Het wordt gemaakt als afvalproduct van de suikerindustrie en is toegestaan bij organische teelt. Mijn peper- en tomatenplanten droegen rijk, meer dan dertig tomaten per tros.
Ik heb het ook gegeven aan een Loquat boompje dat ik ruim tien jaar geleden gezaaid had. Dat heeft twee jaar geleden gebloeid en nu weer, heel rijk. Zie hier onder.

P1010292a.JPG
P1010292a.JPG (241.7 KiB) 9771 keer bekeken

Een merkwaardige plant die eind oktober begint te bloeien. Gelukkig was november nogal mild dit jaar, dus waren er nog enkele hommels en bijen die belangstelling hadden. De vruchten zouden zich in de lente moeten gaan ontwikkelen.
De bloemen verspreiden een sterke aangename zoete geur en geven veel nectar. Doordat er de vorige keer geen bestuivers waren liepen ze als het ware over en is de boel verschimmeld. De bloemtrossen ontwikkelen zich opeenvolgend. Links zie je uitgebloeide bestoven bloemen, in het midden een bloeiende tros en rechts een nog in knopstadium verkerende trossen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes met je koffieplant!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Coffea Arabica

Berichtdoor hanscazan op 04 dec 2017 18:26

Tx Hans. Zoals je weet, als je het 3-4 jaar hebt volgehouden wil je niet opgeven. Rigoureus :D snoeien is me niet vreemd echter nu ff niet :).
Heb je een ziekte ff over je plant nauwe zak trekken, eronder spuiten en 2 weken laten intrekken, afspoelen, big strong spray, en herstellen. d
Ik houd je op de hoogte en neem alle tips mee, dank je wel!
groet Hans
PS: foto's vertellen 1000verhalen, TX!
nog een PS: wanneer begint de knopvorming/bloei djw
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Coffea Arabica

Berichtdoor Hansvdb op 05 dec 2017 09:53

Exact wanneer de koffieplant gaat bloeien weet ik niet, dat hou ik niet bij. Op een gegeven moment zie ik dat er bloemen zijn. Dat zal zijn in het begin van de zomer.
De koffieplant is een tropische plant en het is de vraag in hoeverre hij hoge temperaturen nodig heeft om in bloei te komen. Bij mij staat hij in de zomer in een kas. Ik zeg altijd, buiten is het Nederland, in de kas is het Spanje. Een Chinese Kralenboom (Melia azadirachta) in de kas bloeide heel rijk. Dezelfde boom in de tuin heel mager.
Jouw plant staat in een serre als ik dat goed zie. Als dat een zonnige serre is dan zou je hem daar kunnen laten staan. Misschien dat het de bloei stimuleert.

Wat die wolluis betreft. Waarschijnlijk is die geïntroduceerd via appelboompjes die ik gekocht had bij een bouwmarkt. Bij Intratuin zag ik ook besmette boompjes staan.
Als de luis op de bast zit kunnen ze gedood worden met siliconenspray. Misschien kan ik dat ook gebruiken op de stam en takken van de koffieplant. Op de bladeren en in de oksels gebruik ik een middel op basis van vetzuren en een penseel om ze weg te borstelen. Bespuiten met een middel op basis van Pyrethum of met een systemisch middel zoals Calypso werkt niet. Het spuiten en inpakken is nieuw voor mij. Ik vraag mij af of dat door de plant gewaardeerd wordt.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Coffea Arabica

Berichtdoor hanscazan op 05 dec 2017 20:06

Is natuurlijk op basis van (groene vingers) gevoel zoals vele planten liefhebbers hier hun ervaringen delen. Ik pak dus in, zet nu vooral lekker "tekoud" buiten en spoel daarna met harde straal alles af. Zo poetste ik roest op mijn oversized camelia's bijna blaadje voor blaadje totaal 6m3 van 3 "plantjes". Vermoed dat de gemiddelde liefhebber hier wel zelfde "autistische " trekjes vertoond :).
Anders gezegd de liefde voor het groene leven.
Anderzijds, hoe langer je er mee bezig bent hoe makkelijker je soms gaat reageren, echter iedereen heeft die paar planten waarvoor ze de extra mile gaan.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Coffea Arabica

Berichtdoor hanscazan op 14 maart 2018 20:20

JJEEEEEHHAAA, great hopes en daar komen ze dan, tis ff w88, nog ff w88 en dan zie je ineens bloemetjes :).
3 volle jaren reeds, in Augustus dit jaar het 4e jaar.
nu wederom hopen op warmte beter weer en snel naar buiten, ik zie daar een eerste bakkie koffie in wording. Overal knopjes en heerlijke zoete geur van deze bloesem
Bijlagen
20180314_170621_resized.jpg
20180314_170621_resized.jpg (224.97 KiB) 9275 keer bekeken
20180314_172041_resized.jpg
20180314_172041_resized.jpg (214.71 KiB) 9275 keer bekeken
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Coffea Arabica

Berichtdoor Hansvdb op 15 maart 2018 17:09

Gefeliciteerd met je bloeiende koffiestruik. Blijkbaar heeft hij het naar de zin waar hij nu staat, zo laten dus. Het is wel een ongelegen tijd om te bloeien, nog geen bij of hommel te zien, dus je zult zelf aan het werk moeten om koffieboontjes te krijgen. Je moet wel geduld hebben, mijn koffiebessen zijn nog steeds groen.

In mijn koude kas schijnt de kou geen kwaad te hebben gedaan. Verschillende planten beginnen opeens knoppen te vormen terwijl de temperatuur een paar weken geleden nog tegen het vriespunt was. Misschien zijn ze geschrokken omdat ze de dood in de ogen hebben gezien en snel voor nageslacht willen zorgen.
Abutilon, tomatenboom (Cyphomandra betacea), Cassia stipulacea, Catha edulus, Freesia, allemaal met knoppen. Binnen begint de ananas te bloeien. Mijn mega Plumeria laat helaas nog niets zien, maar wie weet, na 15 jaar wordt het wel eens tijd.

Buiten is het nog winter, maar onze plantjes hebben de lente al in het hoofd.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Coffea Arabica

Berichtdoor hanscazan op 15 maart 2018 21:02

Dank je Hans, idd elke dag schud ik ff met de plant :) voor de "natuurlijke bestuiving" , vol in de knopjes en idd al redelijk wat ontluikende bloesem te zien, hopelijk in het eerste jaar ook al wat boontjes:). Gaaf om alles in de knop te zien schieten, let goed op in je koude kas en maak eens een foto serie van je ananas, mooi om te zien (tot bloei te zien komen) bloeien :thumb_up: , huh een tomatenboom? foto? tx
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten