Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Carlo op 03 jan 2018 20:37

Dennis bedankt voor de handige tip!!! :thumb_up:
Hier enkel een bubbelfolie dak eraf gewaaid dus dat is zo terug te plaatsen.
Zelfs de nieuw aangeplante trachy's met 4m stam staan nog fier overeind door de driepoot-constructies.
Wel zullen alle tentjes bij daglicht nog een grondige check moeten ondergaan, ook qua lichtslang maar dat komt goed.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 04 jan 2018 00:51

Hier absoluut geen schade aan tuin. :fluiten:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 04 jan 2018 10:28

Balen Richard...gelukkig was dit niet een storm zoals we meen ik in de winter van 2009 hadden....zware windstoten bij 8 graden onder 0, met sneeuw en nachtvorst van -14. Toen kneep ik m ook heeeel erg maar de hokjes hielden toen wel stand. Vandaag alles nog eens nagelopen, maar ook hier gelukkig geen schade. Ik heb ook wat scheerlijnen aangebracht en wat zware stenen op dakjes gelegd. Je zou kunnen overwegen kleinere hokjes te maken. In feite is een paar cm ruimte rondom je plant, waarin lucht goed kan ventileren, voldoende. Zelf bind ik mijn Phoenix (ingebonden niet zo dik als die van jou, maar wel 3 m hoog) samen tot een pilaar van 40 cm diameter (ik omwikkel dat met jute) en bouw er een hokje omheen van circa 50 x 50 cm. Voordeel is dat je minder lucht hoeft te verwarmen (zuiniger in energie dus), de boel minder wind vangt, er makkelijk een scheerlijn kan worden aangebracht als dat nodig is en dat er wat meer ruimte is om te lopen in de winter. Alhoewel de voet wel goed afgedekt is met veel blad (wat ik weer afdek met bananenblad om verwaaien te voorkomen), dus dat vergt dan wel weer wat ruimte. Hokje voor mijn Washingtonia is lastiger klein te houden omdat de kroon nu eenmaal lastig is samen te binden. maar met wat extra handjes is me dat toch redelijk gelukt. voordeel bij jou is dat je met twee ogen nog aan de muur zou kunnen verankeren, maar dat heb je vast al gedaan. Ook mijn Jubaea, toch bijna 2 m in diameter, bind ik samen waaromheen een koker van golfplaat (transparant) past van 60 cm diameter. Daarin zorg ik ook dat het heel goed ventileert. De koker is 2 m hoog en die veranker ik door rondom 4 bamboestokken in de grond te tikken en daaromheen een laagje ducktape. Nou dat gaat ook nergens meer heen. Het leek er op dat we over een paar dagen weer winterweer zouden krijgen. Maar zoals het er nu uitziet voorlopig fris weer met kans op wat nachtvorst, meer niet. Geeft dus wat tijd om een en ander te herstellen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 04 jan 2018 12:04

Ik heb buiten scheerlijnen helemaal geen hokjes geplaatst tot nu toe, dan kan de wind er doorheen, vorig jaar bij de 5,5m hoge tent en de Februari storm ging het wel bijna fout toen de folie aan de top losging en de wind vrijspel kreeg ben toen als een gek in de storm de ladder op gegaan met accuboor in de hand en latten met voor geschroefde schroeven! Dat ging maar net goed voor het zelfde flikker je om met alles :roll: Ik had nu verwacht dat de veren zouden afbreken [wat overigens niet erg is ] maar alles zit er nog aan, ik hoop deze winter geen bescherming hoeven aan te brengen, het ziet er voorlopig goed uit, een weekje droog en fris weer met zon vanaf Zondag :thumb_up:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor palmgek op 04 jan 2018 19:21

Dennis_S schreef:Balen Richard...gelukkig was dit niet een storm zoals we meen ik in de winter van 2009 hadden....zware windstoten bij 8 graden onder 0, met sneeuw en nachtvorst van -14. Toen kneep ik m ook heeeel erg maar de hokjes hielden toen wel stand. Vandaag alles nog eens nagelopen, maar ook hier gelukkig geen schade. Ik heb ook wat scheerlijnen aangebracht en wat zware stenen op dakjes gelegd. Je zou kunnen overwegen kleinere hokjes te maken. In feite is een paar cm ruimte rondom je plant, waarin lucht goed kan ventileren, voldoende. Zelf bind ik mijn Phoenix (ingebonden niet zo dik als die van jou, maar wel 3 m hoog) samen tot een pilaar van 40 cm diameter (ik omwikkel dat met jute) en bouw er een hokje omheen van circa 50 x 50 cm. Voordeel is dat je minder lucht hoeft te verwarmen (zuiniger in energie dus), de boel minder wind vangt, er makkelijk een scheerlijn kan worden aangebracht als dat nodig is en dat er wat meer ruimte is om te lopen in de winter. Alhoewel de voet wel goed afgedekt is met veel blad (wat ik weer afdek met bananenblad om verwaaien te voorkomen), dus dat vergt dan wel weer wat ruimte. Hokje voor mijn Washingtonia is lastiger klein te houden omdat de kroon nu eenmaal lastig is samen te binden. maar met wat extra handjes is me dat toch redelijk gelukt. voordeel bij jou is dat je met twee ogen nog aan de muur zou kunnen verankeren, maar dat heb je vast al gedaan. Ook mijn Jubaea, toch bijna 2 m in diameter, bind ik samen waaromheen een koker van golfplaat (transparant) past van 60 cm diameter. Daarin zorg ik ook dat het heel goed ventileert. De koker is 2 m hoog en die veranker ik door rondom 4 bamboestokken in de grond te tikken en daaromheen een laagje ducktape. Nou dat gaat ook nergens meer heen. Het leek er op dat we over een paar dagen weer winterweer zouden krijgen. Maar zoals het er nu uitziet voorlopig fris weer met kans op wat nachtvorst, meer niet. Geeft dus wat tijd om een en ander te herstellen.


Bedankt voor het meedenken Dennis! :thumb_up:
Ik ben zeker bekend met de voordelen van een klein hok zoals jij die beschrijft. Ook de luchtstroming die van beneden naar boven ontstaat bij het inschakelen van de verwarming bij een hok met beperkt volume. Dit effect heb ik hier overigens bij de canariensis ook, zodra het kouder wordt en ik de palm omwikkel met vliesdoek. Het tentje heeft totaal geen isolerende werking en houdt het geheel slechts droog en enigszins uit de wind. Nadeel is wel dat deze zelf erg veel wind vangt vanwege het grote oppervlak en inmiddels ook alweer te klein is waardoor ik de bovenste 50 cm van de opgebonden palm heb moeten snoeien. Het grote voordeel en voor mij doorslaggevend, is dat het tentje in 15 minuten is opgebouwd en toch ook wel de trouwe dienst afgelopen winters...

Ik hoop stiekem hetzelfde als Eduard, in mijn geval dat ik dit jaar de Washingtonia onbeschermd kan laten. Theoretisch kan de canariensis net iets meer hebben als de Washingtonia, maar heb hier al vaak gemerkt dat het blad van de canarie bij vorst veel eerder donker kleurt en ook meer tijd nodig heeft om weer bij te trekken. Of dit zich uiteindelijk ook vertaald in vorstbestendigheid gaat misschien iets te ver als conclusie, maar voor mij in ieder geval wel een reden om met de Washingtonia te wachten. Als de Butia niet al die Agaves en Opuntia's aan zijn voet had, was deze net als de Washingtonia onbeschermd gebleven.
Na 10 jaar hokken bouwen begin ik er toch wel redelijk genoeg van te krijgen, bovendien wordt het ook steeds lastiger naarmate de planten groeien. Het snoeien van de top van de opgebonden palm kan dan voorkomen dat je weer een maatje groter moet. Iets wat met de Washingtonia helemaal een ramp is. Ieder jaar denk ik het hok op de groei gebouwd te hebben, voldoende voor op z'n minst 2 winters denk je dan..... Helaas bleek de winter daarop steeds dat het hok alweer veel te klein was :lol:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 04 jan 2018 20:17

Jep, goede bescherming leidt tot grote planten, das een feit. Overigens heb ik al meerdere goede ervaringen gelezen - ik weet alleen ff niet waar - van liefhebbers die hun Washingtonia helemaal ontdoen van bladeren en alleen de stam en speer overwinteren met een lichtslang of verwarmingskabel. In de lente herstelt een Washingtonia dan wel snel. Voorwaarde is wel denk ik dat je een heel gezond en vitaal exemplaar moet hebben. Moet bij jou dus geen probleem zijn. Ik ga het je niet adviseren, maar mocht die van mij niet meer in te pakken zijn, dan is dat het eerste wat ik ga uitvoeren voor ik besluit de boom aan zijn lot over te laten. Die van mij heeft alleen nog wel ff te gaan... Bij mij is geen hokken bouwen geen optie, in jouw regio zou je wellicht toch een heel eind vooruit moeten kunnen, maar toch denk ik dat een natte, milde winter ook tot schade kan leiden. Wellicht dus lange tijd geen dode palmen, maar wel beschadigde.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor palmgek op 04 jan 2018 21:22

Klopt Dennis, had mezelf deze tactiek reeds voorgenomen. Wilfried (Zezinho) past dit al met succes toe.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 04 jan 2018 23:38

palmgek schreef:Na 10 jaar hokken bouwen begin ik er toch wel redelijk genoeg van te krijgen, bovendien wordt het ook steeds lastiger naarmate de planten groeien. Het snoeien van de top van de opgebonden palm kan dan voorkomen dat je weer een maatje groter moet. Iets wat met de Washingtonia helemaal een ramp is. Ieder jaar denk ik het hok op de groei gebouwd te hebben, voldoende voor op z'n minst 2 winters denk je dan..... Helaas bleek de winter daarop steeds dat het hok alweer veel te klein was :lol:


Je hebt de oplossing hiervoor inmiddels toch al gevonden Richard: een klimaatje dat eea overbodig maakt :)
Nog een paar jaartjes misschien... :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 17 jan 2018 14:31

Morgen de 2e serieuze storm, denk dat die heviger gaat worden! Ik hoop dat alles recht blijft staan en op zijn plek blijft liggen, ook de vroege krokusjes die staan op springen :roll:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor leroy op 18 jan 2018 11:17

En of de storm heftig is, wellicht valt het hier nog mee maar aan de kust en midden nederland toch serieuze schade
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron