Indool 3 boterzuur (iba)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Subwoofer op 13 feb 2018 19:38

Ik vond geen betere rubriek zoals palmvoeding, dus heb het hier geplaatst.

Iemand ervaring met 99% Indool 3 boterzuur? Iba of Naa

Welke ppm gebruiken jullie en welke effecten/ervaringen hebben jullie hiermee?
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Troy op 15 feb 2018 12:08

Ik gebruik IBA of soms IAA in de weefselkweek, de vraag is: waar wil je het voor gebruiken?

Auxines zijn een groep planten hormonen en geen voeding of iets dergelijks. Dit wordt van nature door de plant aangemaakt en zou je dit extra gaan geven kan dit wel eens leiden tot ongewenste effecten of sterven van je plant. Zo worden er ook auxines gebruikt in herbiciden bijvoorbeeld. Het stimuleert strekking, apicale dominatie en wortelaanzet, het kan dus prima gebruikt worden als je de plant dus wilt sturen
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Subwoofer op 15 feb 2018 13:09

Ik heb enkele trachycarpussen gekocht zo'n 2 jaar geleden voor een prijsje en direct in volle grond aangeplant...

Vorig jaar blauwe korrel gegeven om wat te stimuleren, maar nog steeds geen groei te bespeuren en na 2 jaar schiet er ook al niet veel blad meer over.

Ik wou dit jaar eens wat Iba opgelost in water proberen, maar ik weet niet wat de aangeraden ppm is voor palmen en zaailingen.

Ook wou ik in het voorjaar een yucca elephantipes stekken en wateren met dit hormoon.
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Troy op 15 feb 2018 23:47

Waren de palmen bare rooted? Het is geen goed idee om voeding te geven aan palmen waar de groei al een jaar van stil staat, zeker geen vloeibare of snel werkende korrels.

Auxines aan de palmen geven zal waarschijnlijk weinig effect hebben als de groei al zo lang stil staat maar waarschijnlijk heb je niet veel te verliezen.

Voor jonge planten of stekken zou je kunnen experimenteren met 0,1 tot 10mg/L IBA, hoger zou ik in eerste instantie niet gaan. Als je het in pure poedervorm hebt dan eerst goed oplossen in een paar druppels ethanol of Natriumhydroxide. Leuk om te proberen maar je zou ook gewoon stekpoeder met IBA kunnen pakken.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Subwoofer op 16 feb 2018 10:55

Nee de palmen waren niet bare rooted, ze hebben gewoon weinig blad en lijken niet op gang te willen komen... Ze hebben een stam van 80, hoeveel mg/l zou je durven proberen?

De Iba heb ik reeds gekocht en is oplosbaar en veel goedkoper dan stekpoeder...

Bedankt alvast ;)
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Palmpadre op 16 feb 2018 11:33

Ik zou binnenkort ook eens weefselkweek of embryo rescue willen proberen. Waar bestellen jullie je IBA? Ik zie het wel per kilogram in China te koop staan, maar dat gaat wat ver. :)

De rest van de ingrediënten zijn redelijk makkelijk te krijgen en je ziet niet altijd auxine bij de benodigde ingrediënten staan, maar wil het toch maar meenemen in het recept.
Palmpadre
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 21 jul 2017 22:24
0 bedankjes

Re: Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Subwoofer op 16 feb 2018 12:43

Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Palmpadre op 16 feb 2018 15:36

Ah super, dankjewel! :thumb_up:
Palmpadre
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 21 jul 2017 22:24
0 bedankjes

Re: Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Troy op 16 feb 2018 16:34

Ik zou dit niet via een eBay bestellen of überhaupt niet in het buitenland maar bij een betrouwbaar bedrijf, bestel zelf bij Duchefa. De meeste planthormonen zijn erg temperatuur onstabiel en kan hun werking snel verliezen in geval het niet goed opgeslagen is. Ik zou de palmen in de volle grond niets geven ivm vervuiling van je grond en eventuele impact op milieu. Hormonen kunnen vreemd werken, een hogere concentratie wil niet altijd een groter effect betekenen maar kan ook averechts werken.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Indool 3 boterzuur (iba)

Berichtdoor Subwoofer op 16 feb 2018 17:26

Ok, dan test ik het eerst eens uit op zaailingen 8-)
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten