Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor draco op 11 maart 2018 01:29

Ravenea glauca (Isalo type) overwintert voor het eerst in de koude kas (> 2°C). Dat is de palm niet helemaal goed bekomen. Tot de recente vorstperiode leek het prima te gaan maar nu blijkt dat enkele oudere bladeren toch nog schade hebben ondervonden. Inmiddels is de groei wel weer hervat en ontplooit de palm het nieuwe blad dat zich al in de herfst aankondigde.
Bijlagen
DSCN1133.jpg
DSCN1133.jpg (125.15 KiB) 4451 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor yme op 11 maart 2018 09:09

ai! dat had ik niet willen zien! Zoals je weet heb ik Ravenea glauca gezaaid en ik heb een paar zaailingen, maar het hele doel was om een sierlijke verderpalm te groeien die zomers in de zon kan en in de winter net boven nul gehouden kan worden.. Ravenea glauca leek me de beste kandidaat. Maar dat valt nu toch wat tegen? Of is de temperatuur tijdens de vorstperiode toch lager geweest dan gedacht?

Moet ik misschien toch op zoek gaan naar iets anders... :?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor draco op 11 maart 2018 15:10

De palm lijkt het wel te hebben overleefd Yme. Het zijn vooral de oudste bladeren die de schade hebben en dat de ontluikende speer van het najaar, zich nu verder ontplooid, bevestigt de potentie van deze palm als kuipplant. Het is jammer van de schade maar het zou kunnen dat de Ravenea in komende winters beter aangepast raakt. Chamaedorea elegans staat nu voor de derde winter in de kas en lijkt steeds beter tegen de lage temperatuur bestand te zijn. Ook hierbij vervolgt de groei van een speer die al in de herfst begon te splijten. De tweede Ravenea heeft in de woonkamer overwinterd. Die ziet er nog perfect uit ondanks de droge lucht. Tijdens de ergste kou toen de luchtvochtigheid onder 40% daalde, is de luchtbevochtiger een paar etmalen ingezet. Helaas is de hygrostaat van de verdamper defect, zodat het apparaat ruim 12 liter water per etmaal verbruikte. Desondanks werd amper 60% rh gehaald.

De beide Arenga's (engleri en micrantha) hebben de kou ook goed doorstaan. Onderaan is nog net de Chamaedorea zichtbaar.
Bijlagen
DSCN1142.jpg
DSCN1142.jpg (200.13 KiB) 4385 keer bekeken
DSCN1144.jpg
DSCN1144.jpg (187.46 KiB) 4385 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 maart 2018 15:39

Wat ook misleidend kan werken is dat een palm die verpot in een grotere pot is, in de winter eerder bladeren afstoot dan een palm die volledig in de pot gesettled is.

Dat is me opgevallen bij Livistona nitida en bij Chamaedorea elegans: het eerste jaar na verpotting in een grotere pot kregen beide soorten snel zwarte bladeren en bladerafsoot in de winter. Dan denk je: tjonge, jonge, dat soort is niet erg koude bestendig en is misschien wel ongeschikt voor de koude kas.

Maar nu in het tweede jaar, nu beide soorten volledig portgeworteld zijn in hun nieuwe pot, staan ze er na de winter stralend bij!

Heb je dus in de zomer een palm/plant verpot, dan is de kans op winterschade aan de bladeren aanmerkelijk groter dan wanneer een plant al jaren in een pot staat. De palm/plant maakt dan in de winter de keuze voor wortelen en besluit tijdelijke bladafstoot maar even een jaartje voor lief te nemen.

Wellicht is het dus het geval, Han, dat je de volgende jaren veel minder bladschade zult ervaren bij je Ravenea. Dat is iig. mijn ervaring met de de Chamadorea en de Livistona die nu veel minder bladschade hebben dan de vorige winter.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor draco op 11 maart 2018 18:36

Ravenea is aanvang seizoen 2017 verpot, Jan. Maar je kunt gelijk hebben wat betreft de veronderstelling dat na het verpotten de palm gevoeliger is door de verstoorde balans. Als een plant nog niet volledig is doorgeworteld, blijft de potgrond langer koud en vochtig waardoor de zuurstofvoorziening minder goed is en de wortels verstikken. Het mooiste geluid is dat van opborrelende lucht bij een potplant tijdens het opgieten van water. Oudere palmen in kuip hoeven doorgaans niet vaak meer te worden verpot. Het risico voor overbewatering is dan vrijwel verdwenen. Het is verbazingwekkend om in botanische tuinen bejaarde kuipplanten in verhoudingsgewijs bescheiden kuipen te zien staan. Mijn 2 grootste palmen staan sinds een paar jaar in 90 liter kuipen. Daarmee is voor mij de grens bereikt. Ze zijn nog net met een steekwagen verplaatsbaar. Verkuipen stimuleert weliswaar de groei, maar de hanteerbaarheid staat voorop. En uiteindelijk wordt ook de kweker van vorstgevoelige exoten in de volle grond met vergelijkbare beperkingen geconfronteerd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor yme op 11 maart 2018 22:09

dank voor alle info!

groetjes

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor Rob op 11 maart 2018 22:47

Dank voor die berichten guys. Ik moet het finale verdict nog afwachten voor veel diezelfde soorten, maar van wat ik weet alvast het volgende:
Heel veel planten hebben hier door de barre koude wind per ongeluk een nacht -1.7 gezien in het zwembadhuis (daar waar 0° eigenlijk het veronderstelde minimum zou moeten zijn).
Er stond o.a. Arenga (micrantha, engleri, pinnata), meerdere Phoenix soorten, Washingtonia, Musella lasiocarpa, Strelitzia, oleander, kumquat, Calamondino, L. nitida, L. decipiens, gembers, Draco, Laurier, Butiagrus, Diverse soorten Chamaedorea (hooperiana, elegans, warcewiczi, microspadix, radicalis).

Van die hele lijst heeft op dit moment alleen de Draco zichtbare schade!
De Arenga zijn ongedeerd, en meer verrassend ook de Musella en Strelitzia...

Het beste nieuws: Ik heb de volle grond palmen ook al gecontroleerd: Alle palmen zijn OK (inclusief bijv L. chinensis en L. australis !), met uitzondering van de Chamaedorea radicalis en microspadix. Beide hebben de bijna -8 verteerd met zichtbare bladschade maar leven nog absoluut. De radicalis stond zelfs op de koude oostenwind! De bak Chamaedorea radicalis zaailingen die ik achter in de tuin in volle grond geduwd had, leeft ook nog ondanks alle koude en sneeuw! Tot dusverre experiment geslaagd, maar eea is nog wel wat vroeg.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor Carlo op 13 maart 2018 00:02

Het is me al meermaals opgevallen dat de microspadix tijdens en net na een vorstperiode nog mooi groen blad heeft. Een week later ziet dat er vaak toch een stuk slechter uit maar hij blijft inderdaad gewoon in leven. Nu al twee jaar in de volle grond.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor draco op 13 maart 2018 01:49

Carlo schreef:Het is me al meermaals opgevallen dat de microspadix tijdens en net na een vorstperiode nog mooi groen blad heeft. Een week later ziet dat er vaak toch een stuk slechter uit maar hij blijft inderdaad gewoon in leven. Nu al twee jaar in de volle grond.


Wat blijft er dan van over? Overwinteren in de vorstvrije kas is voor Chamaedorea microspadix geen probleem (DSCN 1144 op achtergrond).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor Carlo op 17 maart 2018 15:44

Het blijft dan gewoon een kleine plant die elk voorjaar weer een nieuwe start moet maken.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten