Heeft een blokhut zin?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Heeft een blokhut zin?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 maart 2018 11:28

Langzaam verschuift mijn keuze van een glazen buitenkas naar een blokhut om extra ruimte voor planten te creëren. Een blokhut lijkt me wat makkelijker in het onderhoud. Ook is al dat licht niet nodig in de winter. Het gaat er slechts om de planten wat meer vorstvrij te kunnen wegzetten. Ook is een blokhut budgetair iets aantrekkelijker.

Wat is jullie ervaring met een blokhut als het gaat om planten vorstvrij te houden?

Hebben jullie nog tips hoe je het bouwvalletje nog beter kunt isoleren? Je kunt er een extra houten vloer bij kopen. Dat lijkt me iig. al beter tegen de vorst. Aan de binnenkant steenwol platen bevestigen? Heeft dat zin?

Hieronder mijn voorlopige keuze. Belangrijk is natuurlijk om onder het luifeltje bier te kunnen drinken als het regent.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (147.58 KiB) 6810 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Heeft een blokhut zin?

Berichtdoor draco op 13 maart 2018 12:14

Licht is inderdaad niet van belang bij een verblijf van enkele dagen tot een week in het tuinhuis. Tijdens een vorstperiode staan hier ook planten dagenlang in het schemerduister van de garage. Die blijft dan wel vorstvrij. Om dit tuinhuis vorstvrij te houden volstaat waarschijnlijk 1 kWh elektrisch vermogen. Hout isoleert volgens mij beter dan glas, glaswol of polystyreen met noppenfolie of voorzetramen kunnen het warmteverlies verder beperken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Heeft een blokhut zin?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 maart 2018 12:35

Ja, voor die paar dagen dat het echt vriest overdag in Nederland kun je snel even een elektrisch kacheltje bij zetten. Dat lijkt me geen probleem.

De blokhut is 3 x 2. Dat is toch weer 6m2 aan bergruimte erbij.

En zomers heb je een leuk extra zitje op de binnenplaats.

Dus aan de binnenkant isoleren met rockwool platen hoeft niet echt?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Heeft een blokhut zin?

Berichtdoor Ivan op 13 maart 2018 13:34

Ik heb een houten schuurtje voor mijn motoren. Bodem zweeft op rubberen blokjes boven de tegels met piepschuim 5 cm tussen de balken. Verder dubbele wanden en plafond met piepschuim ertussen. Dit scheelt enorm
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Heeft een blokhut zin?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 maart 2018 13:37

Piepschuim is ook een goed idee. Merci.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Heeft een blokhut zin?

Berichtdoor Ivan op 13 maart 2018 18:24

Wel zorgen dat t ventileert en hout niet raakt. Ik meen balken van 7 cm te hebben...rondom spijkertjes erin getikt...plaatje piepschuim en weer spijkertjes. Zit zo tussen de balken op cm afstand van het hout.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Heeft een blokhut zin?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 maart 2018 20:01

Het is maar eenwandig wandje van 1 plank hout. Dan kun je die piepschuim platen er gewoon tegen aan plakken/spijkeren, lijkt me.

In een spouw moet je inderdaad wel oppassen dat het goed blijft ventileren.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Heeft een blokhut zin?

Berichtdoor derfske op 27 apr 2018 18:36

even wat theorie :lol:
in koudere gebieden doen ze ook een kas ingraven. dwz een gat van bijv. 2 bij 2. en dan bijv 2 meter diep. het glazen dak komt dus perfect op de grond te staan. met vorst zitten alle planten onder de vorst grens en zal het daar dus niet vriezen zolang het glas beter isoleert dan de aardwarmte kan bij warmen.. en als je een perfect geisoleerde kubus in je tuin zetten zal het binnen zo warm blijven als het gemiddelde en dan de zon die daar op staat zal dit wat hoger uitvallen..

gewoon een schuur op tegels zetten. en eventueel het dak isoleren (deze zijn namelijk vaak een stuk dunner dan de houten muren). steenwol pir piepschuim maakt zo zeer niet uit. al zal pir pur en piepschuim platen wat makkelijker zijn (hanteerbaarder, en je hoeft het niet af te werken). zoals draco al verteld heeft isoleert hout ook al. en een idd een heel stuk beter dan glas, eventueel voorzetramen en ik denk dat je al ver komt zo... :thumb_up:

zou wel nog steeds verwarming op thermostaat neer zetten in geval het van blijvende vorst daar zou je toch niet veel aan kunnen doen. behalve de grond in gaan :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Heeft een blokhut zin?

Berichtdoor Rob op 27 apr 2018 22:36

Ha Jan,
Ik heb hier een 6*4 houten garage die vanaf 50 cm hoog uitsluitend uit rabatdelen bestaat; deuren zitten vol met kieren op oost, en eea sluit niet echt perfect....
Ik heb hem van binnen (nu nog pas deels) geisoleerd met Polystreen platen van 5 cm, die vervolgens zijn afgedekt door chipwood platen. De oplossing is niet duur en isoleerd behoorlijk. Afgelopen winter kwam de winkel wel onder nul (bijna -2), maar met een 2 KW kacheltje voor 2 dagen was het al genoeg om de boel ruim boven nul te krijgen.
Ik kwam in die paar koude nachten buiten -7/-8 op +4 in de schuur.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten