Aloë Vera plant krijgt geen pups

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Aloë Vera plant krijgt geen pups

Berichtdoor Kevva op 20 maart 2018 12:28

Vorig jaar kreeg ik van mijn ouders een Aloë Vera, fantastisch want ik wou er één en steeds goed voor gezorgd. De plant is op dit moment al enorm gegroeid, alleen maak ik me soms toch wel wat zorgen.

De stam/plant wordt zwaar en begint al lichtjes schuin te staan in het origineel potje. Maar ik wil hem niet verpotten omdat een te kleine pot/of groot wortelgestel (het is maar hoe je het wil lezen) de productie van pups kan bevorderen. Ik wil graag die pups 'oogsten' om nieuwe Aloë Vera plantjes in huis te hebben.

Ik ben nu op zoek naar de oorzaak:
- Leeftijd: De plant is nu 1 jaar oud. Maar ik zag er staan in de winkel (Eurotuin) die jonger en kleiner waren en één er van had wel een uitloper.

- Grootte van de pot: Ook daar zie ik niet meteen een probleem. Nog steeds in het oorspronkelijk potje ondanks dat de plant al flink gegroeid is.

- Gedoseerd water geven: Ik geef 2x per maand een klein scheutje water. Denk ook niet dat het daar aan kan liggen.

- Moet zonnig staan: De stengels hangen wel naar beneden. Dit kan door het gewicht zijn maar zal ook wel komen doordat de plant niet in de zon staat. De plant staat in de slaapkamer op een kastje op 1 meter van het raam.



Ik heb het ook al geprobeerd om via een stengel te gaan stekken, heb met een aardappelmesje een stengel afgesneden, die een dagje laten drogen op keukenpapier. Nadien in gewone potgrond gestopt en die was na 3 dagen uitgedroogd en dor. Verbrokkelde zelfs al.
Kevva
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 maart 2018 12:10
0 bedankjes

Re: Aloë Vera plant krijgt geen pups

Berichtdoor Hansvdb op 21 maart 2018 10:48

Beste Kevva, ik vrees toch dat je Aloë te donker staat voor een voorspoedige groei en bovendien, in de winter gebeurt er helemaal niets. Jaren geleden heb ik eens een stekje meegebracht van Bonaire en elk jaar moet ik planten wegdoen om niet met een huis vol Aloë te eindigen.

Hier onder een afbeelding van een van mijn planten:

P1010328a.JPG
P1010328a.JPG (209.69 KiB) 12976 keer bekeken

Je ziet het, zijscheutjes genoeg. De plant staat in de winter voor een raam op het westen en krijgt eigenlijk zo goed als geen water. Te veel water als de plant niet groeit leidt tot wortelrot en dan ben je hem kwijt. In de zomer moet hij zo zonnig mogelijk staan. Dan mag je ook meer water geven. Hoe warmer het is, hoe meer water.

Je zegt dat je plant zijn bladeren laat zakken. Dat is niet omdat hij te droog is maar om zo veel mogelijk licht op te vangen spreidt hij zijn bladeren zo wijd mogelijk. Het omvallen dat je noemde wijst daar ook al op, hij groeit naar het licht en strekt zich. Omdat hij niet stevig genoeg is valt hij om.

Dat een Aloë geen zijscheutjes zou ontwikkelen in een grotere pot daar heb ik nooit van gehoord. Verpotten doe ik meestal eind van de zomer. Dan trek ik de planten uit elkaar en plant de beste exemplaren.
Ze gaan in een mengsel van potgrond, zand, wat klei er bij is ook wel goed, en flink wat fijn grind voor een goed drainerend mengsel. Je kunt natuurlijk ook gewoon cactusgrond kopen bij het tuincentrum. Ook daar grind door mengen is goed tegen wortelrot. Terracotta potten zijn beter dan plastic potten denk ik, meer zuurstof bij de wortels en betere vochtregulatie. Fijn grind kun je vinden bij de vijverafdeling van het tuincentrum.
Omdat jouw plant al wat langer in zijn pot staat kun je hem in een grotere pot zetten als het wat warmer weer wordt, mei bijvoorbeeld, en dan kan hij naar buiten op een zonnig plekje, of voor een zonnig raam.

Bladeren stekken gaat niet bij een Aloë. Bij sommige succulenten kan dat wel, maar daar gebruik je het complete blad, niet een afgesneden stukje. Het bladsap, de gelei, kun je op slecht helende wonden smeren. Maar ik denk dat je jong bent en dan heb je daar meestal geen last van.
Op de Antillen eten ze wel van de bladeren als een soort reiniging van het lichaam. Het is licht giftig dus beter niet doen. Ze spijkeren ook wel een scheut boven de voordeur. Zolang dat in leven blijft blijven ze gezond geloven ze.

Het is een interessante plant, niet moeilijk, zolang je maar rekening houdt met de gewenste groeiomstandigheden en die zijn dezelfde als voor vrijwel elke succulent.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Aloë Vera plant krijgt geen pups

Berichtdoor Kevva op 24 maart 2018 21:29

Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg, Hansvdb.
Ik was vandaag toevallig bij Ikea en zag daar dat ze voor €2,99 ook Aloë Vera planten hebben, ong. 15cm groot. Werkelijk elk plantje zit met pups terwijl we hier toch wel spreken over een jonge plant.

Is die van Ikea een andere soort? Zo ja, welke soort verkoopt Ikea?



Ondertussen staat mijn eigen Aloë, die toch wel meer dan €10 heeft gekost aan een ander raam. Meer op het zuidwesten gericht.
Kevva
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 maart 2018 12:10
0 bedankjes

Re: Aloë Vera plant krijgt geen pups

Berichtdoor Hansvdb op 25 maart 2018 10:07

De Aloë vera is een beetje een modeplant. Dus vraagt men wat men denkt er voor te kunnen krijgen. Zelf heb ik er heel wat weg gegeven op ruilbeurzen en dergelijke omdat ik het jammer vind ze weg te gooien. In tuincentra worden ze verkocht voor flinke prijzen en bij Ikea blijkbaar voor wat minder.
Aloë wordt vermeerderd via de zijscheutjes. Dat kost tijd en arbeid en daar moet voor betaald worden. Jouw plant komt wellicht uit en Nederlandse kas, de goedkope Aloë van Ikea komt waarschijnlijk uit een tropisch land waar de zon elke dag schijnt en arbeid goedkoop is. De prikkel om zijscheuten te ontwikkelen is daar ook sterker vanwege de betere groeiomstandigheden.

Elke Aloë vera is dezelfde soort als het de echte Aloë vera is. Er zijn meer Aloë soorten maar die zien er allemaal iets anders uit. Als jouw plant op die van IKea of op het plaatje hier boven lijkt dan is het een Aloë vera.
Gewoon een kwestie van geduld hebben. De zomer komt er aan en waarschijnlijk zal hij in september wel flink gegroeid zijn en zijscheutjes hebben ontwikkeld. Vanaf september-oktober staat de groei stil en gebeurt er vrijwel niets.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Aloë Vera plant krijgt geen pups

Berichtdoor Kevva op 25 maart 2018 17:43

Bedankt Hans

Maar is die Aloë van Ikea dan echt dezelfde als in de A-klasse tuincentra of van bij kwekers? Want ik heb ze zelfs al zien oplopen tot 30 euro (dan wel de grotere exemplaren). Ik kan me niet voorstellen dat het allemaal dezelfde soort zou zijn?
Trouwens die van Ikea staan daar in een 'magazijn', toch ook niet echt heel lichtrijk?

Dit is trouwens die van mij.
Afbeelding

Hij staat nu aan een ander raam, gericht op het zuidwesten. Z'n bladeren hangen nog altijd wat door, waarschijnlijk door het gewicht en gebrek aan veel zonlicht maar laat ons hopen dat het een mooi en gezond plantje blijft die mij op termijn pups bezorgd.
De groei is trouwens alweer begonnen, die middenste tak is begin maart beginnen groeien en zie nu. Ook toch al een mooi blad in wording :)
Kevva
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 maart 2018 12:10
0 bedankjes

Re: Aloë Vera plant krijgt geen pups

Berichtdoor Hansvdb op 26 maart 2018 09:00

@ Kevva: Jouw plant ziet er toch echt uit als een echte Aloë vera, dus als je je daar zorgen over maakt, niet nodig. Dit soort planten heeft veel reservevoedsel in de bladeren, vandaar dat ze lange perioden van droogte, en dus ook opslag in een magazijn, zonder gevolgen kunnen doorstaan.

Je hebt wel een erg dringende kinderwens voor je plant, maar je zal geduld moeten hebben. Het komt vanzelf. Waar hij staat daar staat hij in ieder geval licht genoeg. De pot waar hij in staat is voorlopig ook wel groot genoeg. Aan het eind van de zomer kun je hem in een grotere pot zetten en de kindertjes die er dan zullen zijn in aparte potjes op planten.

Dat grotere planten meer kosten dan kleinere is logisch. Ze hebben minstens een jaar langer logies en verzorging gehad bij de kweker. Kassen, verwarming en arbeid zijn duur en dat moet terug verdiend worden. Over één of twee jaar is jouw plant ook een dertig euro plant.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Aloë Vera plant krijgt geen pups

Berichtdoor Kevva op 04 mei 2018 08:30

Mijn Aloë begint echt compleet zijn vorm te verliezen, dit is een foto van begin deze week en nu is hij precies nog meer gaan liggen.

Wat kan ik hier tegen doen?

Afbeelding

Afbeelding


Ik merk wel dat hij terug flink aan het groeien is.
Kevva
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 maart 2018 12:10
0 bedankjes

Re: Aloë Vera plant krijgt geen pups

Berichtdoor derfske op 06 mei 2018 22:32

tja het zijn ook echt hele slappe stengels aan zo een ding he.. mijne hangt heel raar.. maar hij groeit en doet het voor de rest dus goed... ik maak me geen zorgen
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Aloë Vera plant krijgt geen pups

Berichtdoor rice op 06 mei 2018 22:49

Hij groeit simpelweg naar het licht toe. Ik zou 'm als hierboven gezegd de warmste plek met het meeste licht geven en wat geduld hebben. We zitten helaas niet op de Antillen dus een perfecte situatie is het sowieso niet. Overigens staat de mijne sinds vorige maand buiten op een lichte plek met halve dag zon en dat gaat prima. Die dingen zijn als je ze niet laat bevriezen/verzuipen niet kapot te krijgen. Wacht maar totdat je puppies krijgt dan kan je je lol op... En als je er vijf hebt kun je lekker gaan experimenteren wat de beste plek is. :mrgreen:
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten