Citrus

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Citrus

Berichtdoor Greener op 24 dec 2017 10:29

Er woont op een paar honderd meter van mijn huis een man die een flinke citrus collectie heeft. Een hoge koude kas (kleine kachel voor extreme temp) met zitje waar zowat volwaardige bomen in de volle grond staan.
Alles wat hij in pot heeft staan staat bijna het gehele jaar buiten.
Ook hij brengt die potten alleen bij echte vorst naar binnen.
Hij heeft dus niets in pot wat het hele jaar binnen staat.

Als je mij een heads up in het voorjaar/zomer geeft zal ik langs gaan om wat foto’s te maken.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor mediterra plants op 24 dec 2017 11:23

Super. Is het mogelijk om de gegevens te krijgen van die man? Waar woon jij ergens? Ik wil nog 1 keer proberen in 2018 na 3 jaar proberen en een kleine 1000€ armer.
Mocht ik zijn gegevens hebben kan ik gerichte vragen stellen en misschien zo tot de ideale omstandigheden komen voor mijn citrussen.
Alvast bedankt.
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor Hansvdb op 24 dec 2017 12:37

Beste Mediterra, Bij winterbescherming heb ik een uitgebreide reactie geplaatst. Ik schrik van de kosten die je maakt voor je planten. Behalve voor aanschaf, voeding en substraat hebben mijn planten mij niets gekost. Dat zijn misschien een paar tientjes per jaar. De kas waar ze in staan gebruik ik ook voor andere planten. Misschien geef je de citrussen teveel zorg. Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor mediterra plants op 24 dec 2017 12:51

Ja ik denk ook dat ik ze te veel wil verwennen. Ze staan namelijk in verwarmde serre bij 8gr. Ontvochriger op 70% en led groei lampen die 4u branden omdat serre geïsoleerd is met noppenfolie en er minder zon door kan en ook er gewoon minder zon is. Ik zal ze allemaal buiten zetten en niet meer heel het jaar door in de serre gewoon als ze vorst uitgeven dan pas binnen. Nu is de citroen wel sterker dan pakweg sinaas of mandarijn. Ook zal ik ze bij aankoop meteen spoelen. De wortels wel te verstaan zodat alle klei eruit is en dan alles buiten en 1x per week voeding. Ik zal wel minder vruchten hebben aangezien ze in de serre warmer staan en eigenlijk non stop bloeien.
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor Hansvdb op 24 dec 2017 18:39

Met je serre heb je het naar ik aanneem over wat wij in Nederland een kas noemen. Dat is op zich een hele geschikte plaats om planten die niet tegen vorst kunnen te laten overwinteren. Zelf maak ik onderscheid tussen planten die niet tegen kou kunnen, die gaan naar binnen, en planten die niet tegen vorst kunnen, die gaan in de kas.
Het wordt door deskundigen aanbevolen om in de kas/serre overdags bij niet vriezend weer een raam of deur open te laten voor ventilatie. Je lucht ontvochtiger zou ik uitschakelen en ook de LED lampen zijn overbodig omdat planten bij die lage temperaturen toch niets doen.

Voor de rest is het overwinteren van vorstgevoelige planten heel simpel. Als ze in de zomer in je serre staan dan blijven ze daar, als ze buiten staan dan gaan ze naar binnen in de serre. Verwarmen is alleen nodig als het vriest om de serre vorstvrij te houden, verder niet.
Water geven is in het algemeen niet nodig omdat de planten niet groeien en door de lage temperatuur en luchtvochtigheid nauwelijks verdamping optreedt. Gewoon dus planten in de serre laten staan, af en toe er naar kijken en verder met rust laten.
Nu naar buiten brengen zou ik niet doen, met je verwarming en verlichting heb je ze al genoeg in verwarring gebracht en als je ze nu, nu de koudste tijd er aankomt, naar buiten brengt krijgen ze weer een schok.

Waarom je zo wanhopig bent is mij niet helemaal duidelijk. Je hebt wat bladval. Dat is niet ongewoon als de leefomstandigheden veranderen. Minder bladeren betekent ook minder verdamping, dus geen water geven. Als de lente komt dan gaan ze wel weer groeien. Die bladval zou best een gevolg kunnen zijn van de verlichting en verwarming omdat het de plant een groeiprikkel geeft terwijl de omstandigheden daar niet geschikt voor zijn.
Bladval geeft trouwens aan dat de plant leeft, alleen levende planten kunnen hun bladeren laten vallen. Het kan wel een wortelprobleem zijn vanwege te nat.

Gewoon met rust laten en in het voorjaar gaan ze wel weer groeien.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor prutser 2 op 26 maart 2018 00:06

hallo, beste mensen, ik kweek ook citrus , heb verschillende staan , een van die planten heeft per ongeluk ( vergeten ) verleden jaar de hele winter ik koude kas blijven staan , en ook dit jaar heb ik het bewust gedaan , en hij loopt nu al weer uit, dus er zijn enkele die dus blijkbaar wat vorst kunnen verdragen, let wel, hij staat in koude kas, waar niet in wordt gestookt, het gaat hier over een kruising mandarijn citroen , geeft mooie citroenen ,maar als het lang aan de plant blijft ,kleuren ze toch wat oranje, en zijn dan ook wat zoeter, maar ik laat de planten het hele jaar in die koude kas staan, wel lucht ik de kas goed, en heb ondekt dat het in kas veel beter groeit en vrucht zet ,dan buiten, het klimaat in kas is gewoon veel warmer, buiten de winter tijden natuurlijk, zit echt te denken enkele in volle grond te planten
om uit te proberen, maar inderdaad kunnen ze meer kou hebben dan we denken , dat heeft me dus ook verbaast, je zou misschien buiten kunnen planten in volle grond ,en net als die bananen kunnen inpakken in winter tijdens vorst, en proberen droog te houden ,,M.V.G paul
:thumb_up: l
PS , de kosten zijn ,,,,,0,,,
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten