Papaver/Slaapbol zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Papaver/Slaapbol zaaien

Berichtdoor krista op 12 jun 2018 11:53

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?
Ik heb al een paar keer papaver slaapbolzaad gezaaid wat in korte tijd opkomst. Ik zie dan een groen veldje.
Echter na enige dagen zijn deze minuscule plantjes verdwenen ..heb deze in bakjes, in de volle grond
en op diverse plaatsen staan gehad. Van al die honderden plantjes heb ik er 5 overgehouden die flink groeien. Slakken zijn niet aan de orde!
Nogmaals waarom krijg ik er geen groot aantal aan de praat?
Alvast dank voor antwoord
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Papaver/Slaapbol zaaien

Berichtdoor Hansvdb op 13 jun 2018 08:48

Je schrijft dat je na opkomst van het zaad een groen veldje ziet. Dat betekent dat de kiemplantjes erg dicht op elkaar staan en daar houden ze niet van.
Papavers groeien vooral op wat drogere zandigere grond. Als de grond te vochtig is en de planten te dicht op elkaar staan is stengelrot het gevolg. Bovendien houden papavers er niet van om verplant te worden gezien de penwortel die ze ontwikkelen.

Het beste is om papavers te zaaien waar je ze hebben wilt. Wil je ze toch in een pot hebben, dan een diepe pot gebruiken en heel dun zaaien. Na opkomst uitdunnen tot op enkelen plantjes en de grond niet te vochtig houden. Gebruik je potgrond, dan veel grof zand door het mengsel mengen. Wat tegenwoordig als potgrond wordt verkocht is nogal dubieus spul vol met schimmelsporen.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Papaver/Slaapbol zaaien

Berichtdoor krista op 13 jun 2018 19:42

Dank voor je antwoord.
Zal nog een keer volgens jouw advies zaaien.
Groet Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Papaver/Slaapbol zaaien

Berichtdoor krista op 13 jun 2018 19:43

Vergeet nog te vragen wat de zaaidiepte moet zijn.
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten