Leven na de dood

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Leven na de dood

Berichtdoor alloo op 08 aug 2018 16:11

Heb hier een washingtonia robusta staan, die schijnbaar zo dood als een pier lijkt te zijn .ik heb hem verschillende malen op de komposthoop willen doen, maar altijd vergeten,tot ik gisteren iets raar zag ,volgens mij "een nieuwe scheut" wat denken jullie daarover ???
DSC00998
Afbeelding

DSC01000
Afbeelding

DSC00999
Afbeelding
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Leven na de dood

Berichtdoor Carlo op 08 aug 2018 17:49

Wellicht nog een oud zaadje dat in de potgrond zat. Voor zover ik weet maak die geen scheuten.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Leven na de dood

Berichtdoor draco op 08 aug 2018 18:45

Inderdaad, vermoedelijk is dit een verlate kiemling die het braakliggend perceel inpalmt. Het roept wel een vergelijkbaar verschijnsel bij mijn oudste Trachycarpus princeps in herinnering.
Ook daarbij ging de kroon met de gedeelde bladeren verloren en verscheen een ongedeeld blad naast de stamvoet. Deze groeide relatief snel uit tot een kopie van de oorspronkelijke palm. Ook hier blijft het onzeker of dit een verlate kiemling betrof danwel een uniek geval van wederopstanding?
Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling van deze geheimzinnige verschijning, Fons.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Leven na de dood

Berichtdoor derfske op 08 aug 2018 21:21

Heeeeeeeeel soms zie je 2 koppen groeien wat eigenlijk niet kan.. het is een paar keer voorbij gekomen hier op t forum. de kans is natuurlijk 0,0001 ofzoiets :lol:

als je hem alsnog weg gooit, dan even kijken waar dat spietje vandaan komt. het blijft toch raar dat een palmpje daar groeit toevallig als hij bijna dood is :roll:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Leven na de dood

Berichtdoor alloo op 09 aug 2018 12:01

Een oude zaadje is bijna niet mogenlijk,de moederplant is (ik denk )10 jaar oud, het zou mij verwonderen dat daar nog een oud zaadje inzit dat nog kiemt,de kiemlingen zijn intertijd allemaal apart opgepot ,dus dit lijkt mij uitgesloten.Ik heb zojuist de plant nog even gecontroleerd en het is wel dergelijk een palmblad,en als ge met de doden plant schud, beweegt het blaadje mee ,dus ik denk dat het eraan vast zit.Ik ga verder de plant met rust laten. en de natuur zijn gang laten doen ,de tijd zal het uitwijzen.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Leven na de dood

Berichtdoor draco op 09 aug 2018 12:44

Zijspruiten kunnen tot ontwikkeling komen als de topdominantie wegvalt. De stamvoet bevat meristeem (ongedifferentiƫerde cellen) waaruit zowel de bladeren als de adventiefwortels groeien. In de bladoksels bevinden zich slapende knoppen. Het verschilt per soort of die al dan niet makkelijk actief worden.
Laatst bijgewerkt door draco op 10 aug 2018 00:31, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Leven na de dood

Berichtdoor derfske op 09 aug 2018 18:12

weer zo een draco antwoord :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Leven na de dood

Berichtdoor alloo op 01 sep 2018 20:30

Vandaag voorzichtig het het plantje losgepeuter, en Carlo heeft gelijk,het is wel dergelijk een oud zaadje dat nog gekiemt is,kijk zelf
DSC01015
Afbeelding

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Leven na de dood

Berichtdoor draco op 01 sep 2018 21:08

Daar gaat mijn hypothese. :shock: Ga je 'm nu verder opkweken Fons?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Leven na de dood

Berichtdoor alloo op 01 sep 2018 21:25

draco schreef:Daar gaat mijn hypothese. :shock: Ga je 'm nu verder opkweken Fons?

Ja Han is al opgepot,en nu maar afwachten wat het word.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten