citroenplant met mini rupsjes

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

citroenplant met mini rupsjes

Berichtdoor lily-anne op 01 nov 2018 17:10

Onlangs kocht ik een mooie, nieuwe citrusplant met een aantal mooie grote bloemknoppen .
De plant zag er super gezond en sterk uit. Nadien merkte ik dat ze in hele zware grond stond die moeilijk water doorliet. Ondanks het verkeerde seizoen heb ik hem toch verpot, omdat ik vreesde dat hij anders de winter niet zou overleven , in de vorstvrije veranda. Ik spoelde er zo veel mogelijk kleigrond tussenuit en zette hem in een luchtiger mengsel. Nu merkte ik dat verschillende bloemknoppen niet verder ontwikkelden en zelfs de neiging hebben om te rotten. Ook nieuwe groeikoppen gingen kapot. Aanvankelijk dacht ik dat het drastisch verpotten de oorzaak was, maar bij nader inzien en met een sterke vergroting zag ik dat in verschillende bloemknoppen en jonge groeikoppen een heel klein rupsje zat , dat nauwelijks met het blote oog te zien was. Ook merkte ik een paar resten van heel kleine ingesponnen poppen die soms leeg waren .
Ik hoop dat dit geen exotisch rupsje is, dat meegelift is vanuit ???

- Hoe kan ik dit probleem aanpakken ? Mogelijks zijn er dus al vliegende exemplaren in de veranda en kunnen ook mijn andere citrussen ( die stilaan beginnen te rijpen) en andere exoten aangetast worden .
- waar kan ik doeltreffend mee behandelen?
- wie heeft ervaring met diezelfde kleine rupsjes op citrus .
Ik heb foto van de cocon en van een rupsje maar kan ze niet posten ( wie kan dit voor mij eventueel doen?

Alvast bedankt
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: citroenplant met mini rupsjes

Berichtdoor hanscazan op 02 nov 2018 00:03

Stuur ff PB en ik plaats hem voor je
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten