Tussenstand: Musa Acuminata Dwarf 'Cavendish'

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor hanscazan op 15 dec 2018 13:35

Lekker bezig mooie huiskwekert :) , hier een update van je bananen dragende "pup".
Ook van de deze heb ik reeds 2 pups verwijderd (ook al 130cm in hoogte) dus vandaar tragere groei gehad dan de 2 van jou,
desalniettemin ook stam 44cm omtrek pseudostam 105cm en ruim 2 meter totaal met sigaar nu op 180cm. Nog 6 dagen tot de kortste dag 8-)
Bijlagen
20181215_Bonne banaan.jpg
20181215_Bonne banaan.jpg (214.78 KiB) 4010 keer bekeken
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor Bonne op 15 dec 2018 16:10

Update: 13 dagen verder

De Cavendishes groeien stabiel verder nu sinds de bij verlichting.
Heb ze vorige week ook even bijgemest en wateropname is gestegen. Zeker bij de POKON banaan, die geef ik om de 2 a 3 dagen nu 3 liter Water. Waarbij de Bonne banaan iets minder slurpt. Maar dat is te wijten aan het formaat.
Omtrek stam van Pokon is 50 cm en Bonne 46 cm.
Zodra de schotels droog zijn, water ik pas bij.

Ook zie je nu bij de Pokon Banaan dat de stam onderin begint in te scheuren, wat duid op groei :thumb_up:

De groei is wel iets gestagneerd nu, maar logisch gezien kan ik een verklaring geven dat de beide sigaren steeds dikker worden en dus ook meer aanmaak voor blad nodig hebben.
De Pokon sigaar heeft een lengte van 60 cm en de Bonne sigaar 70 cm nu. Ik verwacht dat komende week het blad ook begint uit te vouwen.
Hierbij constateer ik wel dat ondanks Bonne minder drinkt toch zijn sigaar sneller groeit :?:

Dit zal het eerste volledige blad zijn die in deze winter uitkomt.:applaus:

De lampen die ik heb hangen zijn nu allemaal 6500K (blauw) groeilampen. Ga vandaag nog 2 TCL lampen bijhalen met een kleuren temperatuur van 2100K. Waar meer rood inzit en dus voor bloei.
Ben benieuwd wat de bananen gaan doen met een combi van beide, blauw en rood licht.
Haal er dus wel 2 6400K blauw lampen uit.
Hoop hiermee de groei nog meer te stimuleren.
Bijlagen
1.jpg
Bonne banaan
1.jpg (56.7 KiB) 3999 keer bekeken
2.jpg
Bonne Sigaar
2.jpg (66.25 KiB) 3999 keer bekeken
3.jpg
Pokon Sigaar
3.jpg (64.89 KiB) 3999 keer bekeken
4.jpg
Pokon stam
4.jpg (64.15 KiB) 3999 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (58.07 KiB) 3999 keer bekeken
6.jpg
(Links) Pokon, (rechts) Bonne
6.jpg (55.58 KiB) 3999 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Bonne op 17 dec 2018 14:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor Bonne op 16 dec 2018 19:30

De kerstsfeer is mijn Bananenplant ingekropen :D
Voor Allen alvast fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling!!

:applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
Bijlagen
FB_IMG_1544976627393.jpg
FB_IMG_1544976627393.jpg (93.48 KiB) 3961 keer bekeken
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor leroy op 17 dec 2018 09:51

:lol: :lol:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor Martijn_83 op 22 dec 2018 09:25

:thumb_up:
Martijn_83
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 20 jun 2018 14:11
Woonplaats: Helenaveen
2 bedankjes

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor Bonne op 04 jan 2019 23:39

Soms zit het mee... en soms heb je een uitdaging!! :oops: :oops:

Waar mijn vorige Cavendish in 3.5 jaar zonder extra verlichting het hele jaar rustig doorgroeide, hebben de 2 pups van deze moeder het nog steeds zwaar ondanks de bijverlichting.

Eind november had ik 4x tcl 6500k en later gecombineerd met 2100k 2 x 2 van 55w erboven gehangen.
Na 3 a 4 dagen begon de groei er weer in te komen. Zoals je ook eerder kon lezen.
Maar na ongeveer 2 weken nam dit weer af en ging hij niet harder dan een paar mm per dag.

??? hoe kan dit???

Dit heb ik even aangekeken, maar het nieuwe blad bleef ook weer halverwege steken.
De structuur van het blad bleef vanaf steel het blad in anders. het zag er droog en stug uit ipv soepel. Alsof er een soort van blaren op zitten? (foto 1)
Omdat de groei zo langzaam ging tot stilstand aan toe, scheurde het blad van zijn stugheid halverwege ook weer deels open ( 1 kant v/h blad). de andere kant bleef ingerold. Hier zag je dat het blad grotendeels wit was. Dit kleurt wel langzaam bij, maar groei blijft steken. (Foto 2 en 3)

Beide Cavendishes vertonen precies dezelfde problemen, dus ben ik weer naar het licht gaan kijken.
Met een beetje onderzoek hier en daar gedaan en ben ik er achter gekomen dat deze tcl niet voldoende verlichting geven aan mijn bananen.
Over het algemeen kregen de bladeren niet meer dan 5000 lumen qua licht sterkte.
Grappig is wel dat mijn andere tropische planten (citroen met name) die zelfs verder weg staan van het licht, hier wel positief op reageren. :D

Nu ben ik niet van het opgeven :D en zeker nu niet, met wat het al voor (media) aandacht heeft gekregen. 8-)
En denk ik ook dat ik te laat heb ingegrepen, toen deze problemen begon te krijgen.
Zo leer je wel een banaan kennen :lol:

Als ik naar Hanscazan kijk, die ook een Bonne pup heeft, zelfde oogst als deze 2.
Groeit deze in zijn serre gewoon rustig door en nog belangrijker, zijn bladeren zijn zoals ze horen te zijn. (zie eerdere foto hanscazan)
Die van mij staat stukken donkerder en zeker vanaf boven had deze geen verlichting. alleen door 3 smalle zijramen.
Maar nu al het 3de blad halverwege is blijven steken met wat ik eerder vertelde, wordt de uitdaging groter en groter met de dag om deze de winter door te loodsen :shock: :shock: :shock:
Om deze bladeren er nog allemaal uit te moeten duwen is aardig wat energie voor nodig zegt mijn logica :?
En licht is toch wel DE energiebron van zo'n plant!

Dus heb ik besloten om nog poging te wage om deze toch levend en wel de volgende zomer in te krijgen. nog 2 a 3 maanden te gaan!!
Dus...ben ik weer even wezen shoppen. :lol: :P (foto 4 en 5)
Bouwpakketje in elkaar geprutst en een hps Lamp 250 w 2000K erbij gehaald. (Philips son-t pia plus)
Qua vermogen komt het ongeveer op het zelfde neer als wat ik al had hangen. Maar 1 zon lamp is veel krachtiger!
Nu kan je deze lamp niet zomaar op het 220v net aansluiten en heb ik daarbij ook een ballast aangeschaft. Gelukkig kon ik deze voor een prikkie overnemen van iemand en deze heeft 4 dimstanden. Ook misschien wel handig ooit :D

Hoppa en deze hangt ook weer!! (foto 6 en 7)
Op wat sites gezocht naar afstanden van de plant en warmte afgifte. Beetje spelen dus :happy_thai:
FIngers crossed voor de komende dagen/weken.

Als dit niet werkt, dan denk ik dat de verstopping de oorzaak is.
Maar heb hoop en vertrouwen :thai: :fluiten: :applaus:
De Cavendishes krijgen nu zeker genoeg licht!
Wat eerst rond de 5000 lumen was, is nu vanaf 5000 tot 20.000 meer boven in. :thumb_up:

Wordt vervolgd.......
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (132.92 KiB) 3839 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (24.64 KiB) 3839 keer bekeken
3 Bonne.jpg
3 Bonne.jpg (45.23 KiB) 3829 keer bekeken
3a Pokon banaan.jpg
3a Pokon banaan.jpg (57.28 KiB) 3829 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (28.81 KiB) 3829 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (47.74 KiB) 3829 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (46.79 KiB) 3829 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (35.7 KiB) 3829 keer bekeken
FB_IMG_1546681997379.jpg
FB_IMG_1546681997379.jpg (46.02 KiB) 3789 keer bekeken
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor hanscazan op 06 jan 2019 15:30

Update van deze Dwarf Cavendish van Bonne 3 weken later. 1 volledig blad erbij welke volledig uit de schijnstam is gekomen. Niet zover als in de groei lente/zomer periode maar groeit rustig en gestaag door. Nieuwe sigaar(180cm) op niveau van 3 weken geleden dus zitten gedurende deze maanden op 1 blad (50brx105h cm) per 3 weken.
Mijn eerste Dwarf welke ik door de winter lijk heen te trekken na 2 jaar sukkelen :).
Wat ik anders heb gedaan dan de andere 2 jaren,
Voordat de nacht temperaturen onder de 8C-15C kwamen naar binnen gehaald, naar 15-20C, significant water gift gereduceerd, van 10 liter per week naar slechts 2 liter op een 45liter pot.
18 Okt stond deze binnen en 2 Nov meldde ik ook bezorgd te zijn ivm nagenoeg geen meetbare groei. 1 volledige maand verder toch blad uitgerold en nieuwe sigaar zichtbaar, deze heeft er dus bijna 4 weken over gedaaan. 19 Dec bij 12C toch maar even gedouched buiten, dus plant heeft 1 x overmatig water gehad, gelijk behandeld tegen spint met een "wonderspray van Rogis" en geconcentreerd knoflook bij elke watergift en sofar so good.
Standplaats hetzelfde gehouden ipv steeds overal heen te zeulen. Pot staat toch voor een radiator op 30cm afstand en tuindeuren. Ideaal voor spint :(.
Tot zover mijn update,
Volhouden Bonne, maar mijn vermoeden zegt dat het goed is dat je er 2 hebt staan :oops:
Bijlagen
20190106_Dwarf Cavendish uit Bonne fam.jpg
20190106_Dwarf Cavendish uit Bonne fam.jpg (177.63 KiB) 3741 keer bekeken
20190106-volledige plant.jpg
20190106-volledige plant.jpg (184.54 KiB) 3741 keer bekeken
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor Bonne op 12 jan 2019 20:05

Nu 2 weken nadat ik die schijnwerper van 250w erop heb gezet is er inderdaad wel iets van beweging geconstateerd.
Nu kan je denken en meerdere zeiden dat ook. Een plant heeft tijd nodig om op te starten! geduld!
Tuurlijk deze info meegenomen en gemixt met eigen ervaring ( zit er elke dag boven op :P )
Ben ik toch gaan experimenteren en onderzoeken wat de grenzen zijn van de Cavendish familie.
En de uitdaging aangaan om deze 2 cavendishes weer uit te moeilijke tijden te trekken.

Nu heb ik me rot gezocht op internet, maar niets gevonden van de problemen die ik heb en ook met mensen gesproken, maar niemand kan mij nou echt een duidelijk antwoord geven.

Motto: Door te doen en fouten te maken, leer je sneller :thumb_up:

Extra verlichting is aanwezig sinds Begin december. Dus nu 6 weken.
Hier zag je inderdaad de groei van de nieuwe sigaar toenemen. De bladeren die er door licht gebrek half uit waren gekomen, zijn een paar mm tot niks meer gegroeid. Ook de nieuwe sigaar liep weer tot de helft uit en bleef steken.

Bij de (Pokon) plant: Waren er al 4 bladeren half uit en bij de andere Cavendish 2 half eruit.
De andere helft in de stam maakt het ook dat de ruimte voor nieuw blad krapper wordt natuurlijk.
helemaal hoe meer de sigaar eruit komt, hoe meer ruimte deze nodig heeft? logisch dacht ik.
Maar hoeveel licht je er ook opzet, ik zag het dus niet meer gebeuren dat alles nog uit ging lopen.

Nu zijn er mensen geweest met slechte ervaringen van aftoppen van een Cavendish.
Een Basjoo springt weer vrolijk de lucht in ( eigen ervaring)
Nu geven beide al nieuwe pups, en heb een goede lichtbron voor komende winter om dit geneuzel te voorkomen.

Conclusie! Hakken en zagen!! en hopen dat het werkt. :lol: :lol: :lol: :applaus: :fluiten: :fluiten:

Heb beide bomen wel anders aangepakt.
De Pokon plant heb ik helemaal afgetopt. Zon 10 cm onder de kruin. En vandaar een paar buiten lagen lager af gesneden, zodat de kern eruit kwam.
Deze was dus echt verstopt, en zag al 6 weken weinig beweging. Terwijl de stuw kracht onderin wel verder gaat. Was bang dat als je te lang wacht dat er onderin ook ellende komt en de plant echt afsterft.
Na de operatie zag je in een uur tijd al beweging! dit bevestigd het dus. Nu 4 dagen na choppen groeit de stengel 1,5 cm per dag.

Mijn andere heb ik deels gesnoeid.
Die heeft meer stil gestaan voor het lampen tijdperk en daarom ook minder half uitlopende bladeren.
Deze heb ik vandaag deels gesnoeid na veel denk en observatie momenten.
Hier was 1 sigaar dus half open geslagen met de andere kant nog opgerold.
In deze koker zag ik dat de nieuwe sigaar vrij rap zich naar boven drukte en het kopje al bijna naar buiten komt.
Alleen zie ik onderin beklemmingen en het vorige half opgerolde blad niets tot nauwelijks (5 mm in 3 dagen en daarna weer stilstand) eruit komt.
Hier kan je donder op zeggen dat de nieuwe sigaar in de koker ook problemen krijgt.
Heb de knoop vandaag doorgehakt om hem deels te bevrijden van de verstopping en zo net als de Pokon plant, de groei de stimuleren door ruimte te geven.
Anders is ook dat er 2 bladeren nog aanhangen voor opname fotosynthese.

Ook het eerdere half uitgekomen blad weggehaald. Met de logica als ik dit doe, dat de steel ( ook in de stam) afsterft en daardoor ook meer ruimte vrijkomt.
Achteraf had ik dit misschien ook met de pokon plant moeten doen??? Maar ja ach.. nu heb ik 2 experimenten lopen :happy_thai:

Allemaal heel drastisch en licht emotionele pijn. Maar je laten leiden door emotie (angst) is ook in het gewone leven een killer :fluiten:

Wordt vervolgd....
Bijlagen
1.jpg
Pokon
1.jpg (52.48 KiB) 3646 keer bekeken
1a.jpg
Pokon
1a.jpg (49.49 KiB) 3646 keer bekeken
2.jpg
Pokon
2.jpg (64.96 KiB) 3646 keer bekeken
3.jpg
Pokon
3.jpg (48.6 KiB) 3646 keer bekeken
4.jpg
Pokon
4.jpg (47.47 KiB) 3646 keer bekeken
5.jpg
Pokon
5.jpg (34.35 KiB) 3646 keer bekeken
10.jpg
Bonne
10.jpg (57.78 KiB) 3646 keer bekeken
11.jpg
Bonne
11.jpg (51.37 KiB) 3646 keer bekeken
12.jpg
Bonne
12.jpg (58.21 KiB) 3646 keer bekeken
13.jpg
Bonne
13.jpg (46.29 KiB) 3646 keer bekeken
14.jpg
Bonne
14.jpg (29.99 KiB) 3646 keer bekeken
20.jpg
Eindresultaat
20.jpg (49.44 KiB) 3646 keer bekeken
21.jpg
Eindresultaat
21.jpg (53.02 KiB) 3646 keer bekeken
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor hanscazan op 12 jan 2019 23:47

Bonne schreef:Nu heb ik me rot gezocht op internet, maar niets gevonden van de problemen die ik heb en ook met mensen gesproken, maar niemand kan mij nou echt een duidelijk antwoord geven.
.


Lukt het ben je alweer de eerste :lol:
viewtopic.php?f=11&t=21047&hilit=snoei
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Dwarf Cavendish Banaan

Berichtdoor Bonne op 27 jan 2019 15:15

De verstopping was hardnekkiger dan ik dacht. Het snoeien heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. In het begin zag je 1 a 2 cm per dag beweging, wat ook weer stagneerde.
Denk dat de reden is dat ik niet ver genoeg heb afgesneden tot onder waar de verstopping zat.

De Pokon Cavendish (rechts op foto vorige post)
heb ik om die reden nog maar 1x de stam doorgesneden. na deze cut kon je mooi zien dat de verstopping eruit was. Maar na enige dagen groeide hij wel iets, maar de kern bleef achter en zag er zwart uit.
De stam maar eens verticaal doormidden gesneden en je zag inderdaad in de kern het begin van het einde.
Nu dienende als staander voor mijn Tracy carpus :D
De pups worden in de lente gescheiden en aangeboden.
Bijlagen
01.jpg
01.jpg (52.5 KiB) 3493 keer bekeken
02,.jpg
02,.jpg (33.6 KiB) 3493 keer bekeken
9.jpg
9.jpg (58.56 KiB) 3493 keer bekeken
03.jpg
03.jpg (54.56 KiB) 3493 keer bekeken
002.jpg
002.jpg (82.73 KiB) 3493 keer bekeken
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten