Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor StefanH op 10 jan 2019 14:12

Kijk dat is een ander verhaal. Mooi dat je in ieder geval bewust bent van de gevaren.

Wat betreft de Aucuba doelde ik er ook niet op dat jij die er gedumpt zou hebben. Dat was overigens ook al wel duidelijk uit je bericht, anders zou je ze natuurlijk niet meenemen. Aucuba slaat zelden op uit zaad, maar kom ze regelmatig tegen als gedumpt 'stekje'.

Op de vreemdste plekken kom je overigens tuinafval (en aangeslagen tuinplanten) tegen. Op de Kop van Schouwen en in NP Zuid-Kennemerland groeien inmiddels verschillende Yucca-soorten in het duin, Douglasspirea staat tegenwoordig in NP De Hoge Veluwe (waar je zelfs entree moet betalen) en in Meijendel groeit Opuntia humifusa. Dit is slechts een korte greep van wat ik ben tegengekomen op plekken ver bij (auto)wegen vandaan. Natuurlijk komt dit minder voor dan dumpingen bij parkeerplaatsen, afgelegen wegen in de uiterwaarden en langs bospaden.
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor tbird44 op 12 jan 2019 08:05

Het ziet er naar uit dat de winter toch gaat komen. Na volgende week min 5
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 12 jan 2019 11:22

Jep, het is allemaal nog fragiel en het kan nog omslaan, maar de trend naar kouder weer zit er zeker in. De modellen van vanochtend zijn er echter al weer iets aan het knabbelen. Zoals het nu lijkt gaan we naar een periode van koud, grijs weer met een noordstroming en af en toe sneeuwbuien. Wat mij betreft veel minder wenselijk dan zonnig, open weer met -15. Nog een paar dagen wachten en dan weten we beter wat er gaat gebeuren. Zoals het nu lijkt vanaf vrijdag de koelkast in, niet de diepvriezer.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 12 jan 2019 14:49

Na alle waarschijnlijkheid kwakkel weer, ik hoop dat het daar bij blijft op -15ºc zit geen enkele exotische plantenliefhebber op te wachten! Kost enkel veel stookgeld :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 12 jan 2019 18:30

De inpakbrigade hoopt natuurlijk op de ultieme wintertest voor hun bouwsels. Ondertussen staan hier de geraniums nog frisgroen in de bakken en bloeit de Helleborus. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 12 jan 2019 18:39

Haha, ja precies, - 15 is geen probleem, in de bouwsels wordt het nooit kouder dan +2! Maar eens, nog liever open weer en +8!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 13 jan 2019 00:49

draco schreef:De inpakbrigade hoopt natuurlijk op de ultieme wintertest voor hun bouwsels. Ondertussen staan hier de geraniums nog frisgroen in de bakken en bloeit de Helleborus. :D


Aldus de liefhebber met prachtige kas incl 2KW heater.
Mensen zonder die luxe moeten zich behelpen en produceren wat primitievere bouwsels, maar zelfs 'die inpakbrigade' wenst geen zware winter.
Wat mij betreft is er geen noodzaak om zo nodig iets te moeten bewijzen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 13 jan 2019 09:48

Idd Rob. De inpakbrigade hier is in de zomer modus en heeft absoluut geen zin meer om met zeilen etc in de weer te gaan. Een nachtje -5 om die vervelende basjoos te laten hangen, prima maar niet minder aub. :happy_thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 13 jan 2019 11:30

Ik denk niet dat Han het zo bedoelt. De modellen gaan uit van kans op ijsdagen en 6 tot 7 graden vorst. Deze gaan echter uit van opklaringen in die periode. Er zijn nogal wat tegengeluiden of deze opklaringen wel komen en het wellicht gewoon kwakkelweer blijft. Het wordt in die zin wel spannender. Maandag of dinsdag zal wel duidelijker zijn hoe het echt gaat worden.

Overigens blijft het natuurlijk wel een interessant onderwerp of je wel of niet inpakt. Niet inpakken betekent zonder meer dat je vollegrondsplanten (daar waar het soorten betreft waarvan we weten dat ze niet heel veel kunnen hebben: Musa, Phoenix, Jubaea, Chamaerops, Thrithrinax etc.) vroeg of laat een tik krijgen, lelijk worden(speerrot) of zelfs dood gaan. Bovendien krijg je in de vollegrond vrijwel altijd betere groei en mooiere en natuurlijker ogende planten. Inpakken op de juiste manier levert je geen stress in perioden dat het gaat winteren, hooguit wat hogere stroomkosten. Het kost natuurlijk wel wat, aanschaffen materiaal en stroomkosten, maar deze vallen in het niet bij de waarde van planten die je zo steeds groter ziet worden. Ik moet er niet aan denken hoeveel geld ik kwijt zou zijn als ik mijn mooiste exoten na de winter zou moeten vervangen door exemplaren van gelijke grootte.

Aan de andere kant, een kas kost ook geld en het verwarmen ervan ook. Maar je hoeft niet elk jaar allemaal bouwsels te maken. Je kunt je kuipplanten erin zetten. Kuipplanten kunnen ook heel lang mooi blijven, dat kun je wel zien aan de planten van Han bijvoorbeeld. Voor de een is het juist een voordeel als ze zo langere tijd op een handzaam formaat blijven door langzamere groei.

Ik ben er zelf al wel achter dat inpakken ook geen sinecure is. In het verleden toch wel veel schade opgelopen door onvoldoende of geen rekening te houden met wat nu echt belangrijk is bij inpakken. En als we dan kijken naar de huidige weersvoorspellingen, ben ik blij dat alles netjes ingepakt staat. Of het nu 1 of 15 graden vriest, maakt mij dan niet meer uit. Maar een Phoenix, Jubaea en Chamaerops gaat er niet beter op worden bij -5 in de nacht, plus 1 overdag en continu in de nevel/vochtige lucht. Maar voor iedereen die niet goed genoeg inpakt, of juist de grenzen op wil zoeken, of niet in staat is in te pakken of gewoon stroom wil besparen hoop ik dat het gewoon blijft kwakkelen.

Ik lees ook vaak bij leveranciers: beschermen vanaf -3 of beschermen vanaf -5 of nog kouder. Persoonlijk vind ik dat een waardeloos advies. Ik ga zelf uit van zodanig beschermen dat de temperatuur nooit onder 0 komt, ook al kan een plant (vaak alleen maar kortstondig) een paar graden vorst aan. Uitzondering is natuurlijk alles wat met Trachycarpus te maken heeft, die bescherm ik niet, behalve aan de wortels.

Nou ja, we gaan het zien de komende tijd. We wachten maandag of dinsdag maar af om te lezen of de vorstperiode doorgaat of wordt afgezwakt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 13 jan 2019 11:35

Nog even als toevoeging, vers van de pers, onderstaand bericht van een ervaren Weerwoorder. Dit bericht geeft ook aan dat de kans op een verder zacht verloop van de winter niet groot is en dat het verstandig is rekening te houden met een veel kouder verloop. En dan nog is het zo dat er een kans is, dat er iets gebeurt waardoor het toch anders wordt. Ik hoop dat ik hiermee niet weer voor paniekzaaier wordt aangezien. Het is bedoeld om iedereen te helpen en te waarschuwen voor wat misschien komen gaat.

Operatie afkoeling ligt op koers.

En deze zal beginnen op donderdag aanstaande. Tot dan een afwisseling van wat kouder weer (morgen, guur met winterse buien) en zachter weer (dinsdag/woensdag). Maar op donderdag, zie 1e kaart, begint situatie op de Oceaan te veranderen. Aangevoerde lucht gaat polair van aard worden in een aanhoudend noordwestelijke aanvoer, kans op interse buien neemt toe, en de maxima gaan naar gemiddeld een graad of 5 met in de nacht en ochtend bij opklaringen kans op wat lichte vorst.

Die kans op nachtelijke vorst gaat volgend weekend sterk toenemen. Tweede kaart laat zien dat er om ons heen drukstijgingen plaatsvinden. Aangevoerde lucht is en blijft vrij koud van oorsprong, met geleidelijk meer opklaringen gaan in de nachten ochtend de temperaturen naar 0/-5 C, overdag tussen 2 C in het oosten en 5 C dicht bij zee. Omdat de zwakke aanvoer, vooral op hoogte, aanlandig blijft is er vooral in de kustgebieden kans op een winterse bui.

Begin daaropvolgende week lijkt ook vrij stabiel en koud te beginnen. Zonnige perioden, kans op een verspreide sneeuwbui, en nachtelijke minima tussen-2/-7C, overdag tussen rond het vriespunt in het oosten en een graad of 3 bij de kust.

Tegen midden van die week, zie 3e kaart, ogen de patronen nóg winterser. Atlantische lagedruk gaat zich, mede door drukstijgingen ten noorden en noordoosten, op het zuiden van Europa richten. Stroming uit het oosten gaat hierbij toenemen met nog enige daling van de temperaturen maar wel toenemende kans op sneeuwval.

Bovenstaande inschatting haal ik uit de weermodellen van de laatste dagen, maar is ook in lijn met de meest recente 4 weken verwachting die voor laatste decade januari en 1e februari een negatieve temperatuurafwijking van 3 C boven ons gebied aangeeft.
De aanstaande wijziging heeft alles te maken met de stratosferische opwarming die eerder deze maand zo sterk heeft plaatsgevonden. Als resultaat geven de meest recente seizoensverwachtingen voor de periode februari-april een zeer grote kans op noordelijke hogedruk, mn nabij Groenland. Het kan dus zo zijn, dat na een uiterst zacht 1e deel van deze winter, ons nog heel wat winterweer staat te wachten.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten