onze tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: onze tuin

Berichtdoor Hitch op 10 jan 2019 15:54

Die D. antarctica heeft het niet gehaald? Bij jou eerste foto's staat die nog achter het terras en op de laatste foto is die verdwenen?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: onze tuin

Berichtdoor exoten vriend op 10 jan 2019 16:58

Hitch schreef:Die D. antarctica heeft het niet gehaald? Bij jou eerste foto's staat die nog achter het terras en op de laatste foto is die verdwenen?


hallo hitch die heeft het inderdaad niet gehaald denk door combinatie van slechte standplaats(te veel zon)en ook aangekocht als afgezaagde stammen :!: geen wortelkluit
denk dat ze dan weinig kans maken en zeker als ze dan nog veel zon krijgen maar een mens leert uit zen fouten e :fluiten:
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: onze tuin

Berichtdoor draco op 10 jan 2019 17:26

Afgezaagde Dicksonia antarctica stammen zijn prima aan de wortel te krijgen maar ze moeten wel vochtig worden gehouden. In het voorjaar van 1996 heb ik een dikke stam van 90 cm in de tuin geplant. Helaas bevroor de boomvaren in de strenge winter (-17°C) die erop volgde. Het uitspitten van de dode stam was toen al een flinke klus vanwege de omvangrijke wortelkluit.
Mijn tweede exemplaar van dezelfde grootte kocht ik in blad. De veders hingen slap omdat de stam nog niet was beworteld en het tuincentrum geen benul had van de juiste verzorging. Ik mocht hem voor € 40 meenemen. Thuis heb ik de stam in een kuip met een iets grotere diameter gezet. Daar is boomvaren altijd in blijven staan. De groei bleef gestaag met elk voorjaar een nieuwe kroon van 3 m doorsnee.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: onze tuin

Berichtdoor exoten vriend op 10 jan 2019 18:10

draco schreef:Afgezaagde Dicksonia antarctica stammen zijn prima aan de wortel te krijgen maar ze moeten wel vochtig worden gehouden. In het voorjaar van 1996 heb ik een dikke stam van 90 cm in de tuin geplant. Helaas bevroor de boomvaren in de strenge winter (-17°C) die erop volgde. Het uitspitten van de dode stam was toen al een flinke klus vanwege de omvangrijke wortelkluit.
Mijn tweede exemplaar van dezelfde grootte kocht ik in blad. De veders hingen slap omdat de stam nog niet was beworteld en het tuincentrum geen benul had van de juiste verzorging. Ik mocht hem voor € 40 meenemen. Thuis heb ik de stam in een kuip met een iets grotere diameter gezet. Daar is boomvaren altijd in blijven staan. De groei bleef gestaag met elk voorjaar een nieuwe kroon van 3 m doorsnee.


is raar ik heb ze nogthans altijd goed vochtig gehouden maar elk jaar werd het blad korter tot er niets meer kwam! en bij uitspitten van de dode stam totaal niets van wortel aangemaakt!
men dicksonia die ik nu in volle grond heb had een heel goeie wortel kluit en die doet het zeer goed nu :thumb_up:
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: onze tuin

Berichtdoor draco op 10 jan 2019 18:26

Een geval van pech wellicht - misschien had het eerste exemplaar te weinig reserve om aan te slaan. Een humusrijk vochtig substraat bevordert de ontwikkeling van wortels.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: onze tuin

Berichtdoor exoten vriend op 10 jan 2019 20:44

draco schreef:Een geval van pech wellicht - misschien had het eerste exemplaar te weinig reserve om aan te slaan. Een humusrijk vochtig substraat bevordert de ontwikkeling van wortels.


zou kunnen pech zijn maar dan heb ik daar al 2keer pech mee gehad want had er 2 (1 in de voortuin ook) en beiden zelfde verhaal en ja ze stonden vochtig in humusrijk substraat

voor mij komen er geen afgezaagde stammen meer en als je de afkomst bekijkt :oops: dan komen er zeker geen meer :fluiten:
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: onze tuin

Berichtdoor Hitch op 11 jan 2019 16:07

Mijn eerste exemplaren waren ook afgezaagde wortelloze exemplaren. Ik zette ze steeds een jaar in kuip met gewone potgrond en hield de plant en de potgrond steeds goed vochtig wat steeds resulteerde in een gigantisch wortelgestel op 1 jaar tijd. Ik heb ook ooit een 1.8 m hoge afgezaagde stam neergezet in de tuin (5cm ondergegraven) en deze ook altijd goed nat gehouden en ook dit exemplaar had een enorm wortelgestel toen hij in de winter van 2008 uiteindelijk de geest liet bij -22°C zonder bijwarming. Al mijn exemplaren hadden trouwens een oranje certificaat aan de stam hangen bij aankoop dus het waren nooit uit het wild geplukte exemplaren. Ik heb er momenteel geen enkele meer staan. Ik vind ze te moeilijk om te overwinteren. Als je bijwarmd moet je ze ook kunnen bevochtigen en dat vind ik een slechte combinatie met elektriciteit dus als het een zachte winter winter was kreeg ik ze er steeds door, was het een erg koude winter waren ze verbrand en/of uitgedroogd door de bijwarming. Moest ik nu 100% zeker weten dat we nooit nog een strenge winter zullen hebben zou ik er opnieuw aan beginnen maar nu heb ik zoiets van 'jammer voor de plant en het prijskaartje wat er bij hoort dezer dagen'.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: onze tuin

Berichtdoor exoten vriend op 11 jan 2019 16:34

Hitch schreef:Mijn eerste exemplaren waren ook afgezaagde wortelloze exemplaren. Ik zette ze steeds een jaar in kuip met gewone potgrond en hield de plant en de potgrond steeds goed vochtig wat steeds resulteerde in een gigantisch wortelgestel op 1 jaar tijd. Ik heb ook ooit een 1.8 m hoge afgezaagde stam neergezet in de tuin (5cm ondergegraven) en deze ook altijd goed nat gehouden en ook dit exemplaar had een enorm wortelgestel toen hij in de winter van 2008 uiteindelijk de geest liet bij -22°C zonder bijwarming. Al mijn exemplaren hadden trouwens een oranje certificaat aan de stam hangen bij aankoop dus het waren nooit uit het wild geplukte exemplaren. Ik heb er momenteel geen enkele meer staan. Ik vind ze te moeilijk om te overwinteren. Als je bijwarmd moet je ze ook kunnen bevochtigen en dat vind ik een slechte combinatie met elektriciteit dus als het een zachte winter winter was kreeg ik ze er steeds door, was het een erg koude winter waren ze verbrand en/of uitgedroogd door de bijwarming. Moest ik nu 100% zeker weten dat we nooit nog een strenge winter zullen hebben zou ik er opnieuw aan beginnen maar nu heb ik zoiets van 'jammer voor de plant en het prijskaartje wat er bij hoort dezer dagen'.


ja als je ze bijverwarmd moet je inderdaad maken dat je ze niet verbrand en ze hebben dan natuurlijk iets van vocht nodig maar hier lukt het perfect in de volle grond en de juiste verzorging :thumb_up:
en is ook wel wat werk aan telkens vriest inpakken en hoe kouder hoe meer inpakken en telkens niet meer vriest weer alles er al
maar ze staan nog mooi nu zelfs nog bijna geen bladschade

Afbeelding

ja hitch goedkoop zijn ze tegenwoordig zeker niet
en heb je dan totaal niets meer van boomvarens?(in kuip)ik zou ze toch niet kunnen missen
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: onze tuin

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2019 09:26

Ik had een mooie collectie boom- en andere varensoorten maar heb alles doorverkocht aan een opkoper. Een slechte rug weerhield me ervan om nog langer met de kuipen te slepen dus ik moest keuzes maken. Alle andere kuipplanten zijn ondertussen ook al verdwenen dus de hobby is voor mij fel ingekrompen. :cry:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: onze tuin

Berichtdoor exoten vriend op 12 jan 2019 10:12

Hitch schreef:Ik had een mooie collectie boom- en andere varensoorten maar heb alles doorverkocht aan een opkoper. Een slechte rug weerhield me ervan om nog langer met de kuipen te slepen dus ik moest keuzes maken. Alle andere kuipplanten zijn ondertussen ook al verdwenen dus de hobby is voor mij fel ingekrompen. :cry:


Ja daar kan ik wel inkomen is zeker veel binnen en buiten slepen (plaatsen)
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten