Dyospiros 'Kaki'

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Dyospiros 'Kaki'

Berichtdoor Hitch op 11 jan 2019 15:43

Ik had een boompje van de Dyospiros lotus 'Kaki' gekocht ergens in 2007. De groei zat er goed in maar toen kwam die moordwinter 2008/2009 met -22°C en de boom was helemaal dood tot tegen de grond. In de zomer van het jaar daarop kwam er echter uit de grond (wortelgestel) een scheut tevoorschijn die ondertussen is uitgegroeid tot een 5 m hoge boom. Vorig jaar droeg die dan plots bloesem maar niks van vruchten. Is een Dyospiros 'Kaki' een geënte plant eigenlijk of is die soortecht en heb ik nu een volwaardige nieuwe boom of is het een "wildvorm" en moet ik geen vruchten verwachten? Is deze boom zelfbestuivend of heb je er 2 nodig?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Dyospiros 'Kaki'

Berichtdoor Hansvdb op 12 jan 2019 10:47

De cultivars van de Kaki (Diospyros kaki) worden geënt op een Diospyros lotus - of een Diospyros virginia onderstam. Mijn ervaring is dat de ent nogal eens dood gaat en dan heb je alleen nog maar de onderstam. Dat zal in jouw geval ook gebeurd zijn en dus heb je nu geen kaki maar een lotus boom.
Blijkbaar zijn er mannelijke en vrouwelijke lotusbomen, dus als je een mannelijke boom hebt zul je nooit vruchten krijgen. De vruchten van de lotus stellen overigens niet veel voor, zijn heel klein.

Kaki's hoeven niet bevrucht te worden om vrucht te dragen. Er zijn drie groepen kaki's. Sommige soorten zijn heel wrang (astringent) en zijn pas eetbaar als ze overrijp zijn. Sommige soorten zijn eetbaar als ze bevrucht zijn en zaden hebben. De derde groep is niet wrang en kan al gegeten worden als ze niet helemaal rijp zijn.

De lotusboom heeft kleinere bladeren dan de kakiboom en zijn wat donkerder. Als je een lotus hebt maar een kaki wilt dan zul je een nieuwe moeten kopen. Zoek op niet-astringente soorten.
Vreeken in Dordrecht verkoopt een aantal soorten, maar die zijn heel klein. Ze groeien echter vrij snel en dragen al jong vruchten.

Hier: http://www.houtwal.be/vakartikels/warmt ... s_kaki.htm veel informatie.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Dyospiros 'Kaki'

Berichtdoor Hitch op 13 jan 2019 11:29

Dus als die dit jaar opnieuw bloesemt maar geen vruchten draagt ben ik 100% zeker dat ik de boom mag verwijderen. Bedankt voor je leerrijke antwoord!
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Dyospiros 'Kaki'

Berichtdoor gouldamadine op 28 okt 2019 01:05

ik heb een Dyospiros 'Kaki' in de tuin, een mooie gezonde volle boom van 6 jaar oud. Helaas nog nooit bloem of vrucht gehad. Heeft iemand daar een verklaring voor? Ik twijfel om hem uit te doen omdat hij toch niet draagt.
gouldamadine
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 28 okt 2019 00:59
0 bedankjes

Re: Dyospiros 'Kaki'

Berichtdoor MarijnG op 30 okt 2019 01:13

Afbeelding

Zou toch geduld hebben denk ik.... deze boom heeft vorig jaar voor het eerst vrucht gedragen en draagt nu al weer wat meer dan vorig jaar :D
Avatar gebruiker
MarijnG
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 sep 2019 00:49
Woonplaats: Rosmalen
0 bedankjes

Re: Dyospiros 'Kaki'

Berichtdoor Hansvdb op 30 okt 2019 10:30

@ Goudmadine: Ik heb al 11 jaar een Kakiboom in de tuin die daarvoor al een paar jaar in een pot heeft gestaan. Dat is een zaailing en ook die heeft nog nooit gebloeid. Waarschijnlijk is jouw boom een zaailing en dan moet je het maar afwachten.
Wat je zou kunnen doen is een veredelen door middel van oculeren of enten, maar dat is niet gemakkelijk heb ik gemerkt. Bij allerlei andere fruitsoorten geeft het geen probleem maar bij Kaki lukte het mij alleen bij een jonge zaailing. Die ging wel gelijk vrucht dragen.
Het beste lijkt mij gewoon maar een veredeld boompje te kopen. Bij tuincentra zie ik ze wel eens.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten