De zon

In deze rubriek kan je al je vragen kwijt in verband met palmvarens zoals Cycas, Dioon, Zamia, en andere palmvarens

De zon

Berichtdoor tbird44 op 31 maart 2019 07:32

Mijn collectie staat nu in de serre waar wel licht is maar de zon komt er bijna niet.
Ze gaan straks naar de voortuin toe. Op het zuiden.
Hoe lang moeten ze wennen aan de zon voordat ze naar hun plekje kunnen
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: De zon

Berichtdoor Dennis_S op 31 maart 2019 10:32

Hoe eerder je daarmee begint, hoe beter het is. De zonintensiteit wordt met de dag sterker nu namelijk. Het weer is prima, dus het meeste kun je nu onbeschermd buiten zetten. Maar met elke dag dat je wacht wordt de kans op verbranding sneller, tenzij je planten heel geleidelijk weer kunt laten wennen. Het is meer werk om al vroeg in het jaar planten buiten te zetten en weer naar binnen als het vriest, maar heeft dus wel als grote voordeel dat van verbranding geen sprake zal zijn. Hangt natuurlijk ook af van over welke planten je het hebt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: De zon

Berichtdoor draco op 31 maart 2019 12:10

Of de planten in de serre al dan niet zon krijgen, maakt niet uit voor de gewenningsperiode omdat het glas geen UV straling doorlaat. Reken 1 - 2 weken voor de planten om zich aan te passen en vermijdt de volle zon tussen 11 en 16 uur. Met name in april op heldere droge dagen met een lage luchtvochtigheid kan de zonintensiteit piekwaarden bereiken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: De zon

Berichtdoor GeL op 03 apr 2019 09:23

Hoi Han,

Kleine edoch belangrijke correctie. UV B en UV C worden inderdaad ten volle door glas geabsorbeerd. UV C wordt zelfs bijna 100% door onze atmosfeer tegenhouden en bereikt de aarde eigenlijk niet, misschien net onder het ozongat een hééééél klein beetje, gelukkig maar :D

UV A echter, met een golflengte van 315 ~ 400 nm, wordt wel voor het grootste deel door glas doorgelaten (vanaf ongev. 300 nm) en stuurt ten slotte ook nog eens voor het grootste deel de fotomorfogenese bij planten, bij UV B is dit laatste zeer gering. Hoe korter de UV golflengte hoe minder er door de atmosfeer kan. Laat UV A nu net bijna 99% van alle UV straling op aarde uitmaken.
Komt er (veel) UV in een serre, jawel! :happy_thai:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: De zon

Berichtdoor draco op 03 apr 2019 11:21

Bedankt voor de toelichting Michel. Ik dacht ook met name aan de UV B (C) straling dat het meest schadelijk is vanwege de vorming van vrije radicalen. Planten beschermen zich ertegen met antioxydanten zoals anthocyanen en flavinoides die bijvoorbeeld zichtbaar zijn in het jonge blad voordat de synthese van het chlorofyl is voltooid. In de herfst wordt het chlorofyl afgebroken en tonen deze pigmenten zich opnieuw in al hun kleurenpracht.
Of het is uitgezocht weet niet, maar mijn vermoeden is dat onder glas bij afwezigheid van UV B voornoemde pigmenten geleidelijk worden afgebroken en bij hernieuwde blootstelling aan direct zonlicht weer worden geinduceerd en gesynthetiseerd.
Hoe het zit met de UV transparantie van serredaken heb ik niet paraat. Vaak wordt vermeld dat het glas UV werend is. Dat geldt ook voor kunststof van polycarbonaat. Het dak van onze kas is voorzien voor polycarylaat (stegdoppel) dat wel het UV B (?) doorlaat. De planten passen zich in ieder geval sneller aan wanneer ze in maart/april naar buiten gaan. Planten die binnenshuis overwinteren, hebben meer tijd nodig om zich aan te passen aan de zon.

Groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: De zon

Berichtdoor GeL op 03 apr 2019 13:58

Bedankt voor je reactie Han!

Het is inderdaad zo dat hoe hoger de UV classificatie hoe hoger de schadelijkheid ervan is.
Echter is het aandeel van de verschillende UV delen groter naarmate de classificatie lager ligt (omwille van absorptie/reflectie in de atmosfeer).
Hierdoor is UV A voor de mens zéér schadelijk aangezien die bijna 99% van alle UV straling omvat en dus zeer sterk aanwezig is. Hierdoor wordt de ergste vorm van huidkanker (bvb. melanoom) door UV A veroorzaakt en de minder erge vormen door UV B niettegenstaande die laatste dus theoretisch veel schadelijker is. UV C is al in zeer lichte mate gewoonweg dodelijk maar gaat inderdaad door de vele vrije radicalen zuurstof omzetten in ozon (perfect scenario voor het ozongat dus). Achter glas wordt er dan ook op aangedrongen om zonnebeschermingsmiddelen te gebruiken (hoge UV A met zelfs 0 aandeel UV B aangezien dat laatste door glas 100% wordt geabsorbeerd).
De theorie luidt dat planten in een serre uiteindelijk beter groeien omdat ze toch de nodige hoeveelheid warmte + gewoon blauw en rood licht krijgen maar minder energie moeten stoppen in herstellingsmechanismen die getriggerd worden door schadelijke UV straling. Dus eigenlijk tegenstrijdig met wat ik hierboven stel. Het is wellicht omwille van die theorie dat een gewenningsperiode als voorzorgsmaatregel vernoemd wordt, de plant is namelijk gedurende een periode "vergeten" hoe zichzelf te herstellen van UV schade. Ikzelf doe het niet, mijn 50 citrussen en een pak andere planten gaan bijvoorbeeld ieder jaar rond 1 april buiten en hebben nog nooit enige vorm van stress of bladschade vertoond.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: De zon

Berichtdoor draco op 03 apr 2019 18:16

De gevoeligheid van planten voor verbranding door zonlicht is ook afhankelijk van de soort.
Howea bijvoorbeeld is in no time verbrand en de schade is permanent. Daarentegen zijn Chamaerops Cerifera en Brahea armata nagenoeg ongevoelig door de waslaag op het blad. De Cerifera blijft hier meestentijds buiten. Maar de vorige winter had een van mijn exemplaren een paar maanden in de kas gestaan en die kreeg terug in de volle zon tot mijn verrassing bladschade. Op zeer zonnige luchtdroge aprildagen kan zelfs bij loofbomen het jonge blad verbranden. Behalve de genoemde pigmenten speelt mogelijk ook de dikte van de parenchymlaag met het chlorofyl een rol bij de gevoeligheid voor zonlicht of dit nu UV A of UV B is. Ik weet niet of dat onderzocht is? De bescherming tegen de zon wordt bij onze huid tenminste door deze 2 factoren bepaald - pigmentvorming en dikte van de opperhuid. Beiden worden door zonlicht aangezet en in de winter verdwijnen deze aanpassingen weer. Zoveel te dikker de buitenste huidlaag zoveel te kleiner is de kans op DNA schade bij de basaalcellen. Niet-herstelde genetische schade van deze stamcellen kan het ontstaan van het basaalcarcinoom bewerkstelligen. Je kunt onze huid niet een op een met cellen van een plantenblad vergelijken, maar DNA schade veroorzaakt onder andere door ioniserende straling zoals kortgolvig UV is universeel. Dat geldt in principe ook voor de cellulaire beschermings- en herstelmechanismen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: De zon

Berichtdoor Hitch op 04 apr 2019 09:08

En zo leer ik toch weer wat bij. Interessante uitleg heren! Nu snap ik meteen ook beter het gebruik en het doel van mijn UVC lampen in de vijverfiltratie.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: De zon

Berichtdoor GeL op 05 apr 2019 07:34

Hitch schreef:En zo leer ik toch weer wat bij. Interessante uitleg heren! Nu snap ik meteen ook beter het gebruik en het doel van mijn UVC lampen in de vijverfiltratie.


:thumb_up:
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: De zon

Berichtdoor tbird44 op 07 apr 2019 06:39

Pittige kost, het gaat vooral om mijn palmvarens en cactussen. Ze staan nu 14 dagen in de serre en wil ze zsm op hun plekje zetten.
Denk dat ik dat vandaag maar eens ga doen
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten