Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor YinYang op 10 apr 2019 15:09

Ik wil de Vivax Huanwenzhu of Shanghai 4 gaan kopen en heb daar een aantal vragen over:

- Er wordt altijd gezegd dat je minimaal aantal m2 moet hebben voor reuze bamboe. Maar wordt dan het totale aantal m2 bedoeld binnen de begrenzer, ongeacht hoeveel bamboe je er plant of geldt het per plant? Dus als ik 1 bamboe koop, dan is dat 1 moederplant om het zo maar even te noemen en moet ik daar dus het min aantal m2 voor nemen?

- Iemand ervaring met https://wortelbegrenzer.nl? Ik zie daar deze 2mm dikke HDPE folie: https://wortelbegrenzer.nl/hdpe-wortelb ... -70cm.html Dat lijkt me prima begrenzer voor genoemde reuze bamboe toch toch?

- Ik wil 20 meter van die HDPE folie bestellen, dat lijkt me een mooi oppervlak toch? Hoeveel bamboe zouden jullie daar dan in planten?

- Wat is de beste manier om de uiteinden van het HDPE folie aan elkaar vast te maken? Aan allebei de uiteinden een stukje terug vouwen en daarmee beiden uiteinden in elkaar schuiven?

- Ik had gelezen dat je de folie eigenlijk schuin naar binnen toe moet ingraven, dus bovenkant folie is dan breder en hoe dieper je gaat hoe meer het folie naar binnen toe gaat en dus de cirkel kleiner maakt. Is dit echt nodig? En hoe krijg ik dit goed voor elkaar met zo'n grote lengte folie?

- Raden jullie nog aan om bijv tegels/bandjes te plaatsen strak tegen de folie aan? Dit voor extra stevigheid zodat de bamboe minder naar buiten kan gaan drukken?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor BartB op 10 apr 2019 18:41

- Aantal m2 gaat over het totale oppervlakte, hoeveel "moederplanten" je mee begint maakt niet uit. Met meer planten ziet er het meteen beter uit maar na een paar jaar staat toch alles vol. Het maakt dan nauwelijks nog uit of je met 20 planten of met 1 plant bent begonnen.

- HDPE is HDPE en 2 mm. is een goede dikte en die hoogte is ook prima.

- Aantal planten op 20m2? Weet je budget niet ;) Want dit zijn in de handel vaak geen goedkope planten. Als je geen haast hebt zou ik met 4 planten beginnen. Dan staat alles met een beetje geluk over 3 jaar vol.

- Folie zou ik enkel met 2 stalen strips op elkaar schroeven. Vouwen en in elkaar schuiven gaat vroeg of laat vreselijk fout.
Afbeelding
5 mm. dikke stalen sluitstrips met om de 10 cm. een bout

- Hou het simpel en plaats de folie gewoon recht. Hier gaan de rhizomen van deze 2 soorten helemaal niet zo diep en hebben hier altijd de neiging om over de folie te gaan in plaats van er onderdoor. Plaats de plant wel minstens 10 centimeter onder het maaiveld. Oftewel, hou de grond binnen de folie 10 cm. lager dan in de rest van de tuin. Dit verschil in hoogte ben je zelfs zonder mesten over een paar jaar kwijt. Begin je op gelijke hoogte, dan is het voor de plant erg eenvoudig om over de folie te ontsnappen.

- Ik zou niets tegen de folie aan plaatsen. Als een plant ontsnapt kan je alles afbreken en na een aantal jaren zal de plant flinke druk op de HDPE folie gaan uitoefenen. Scherpe randen van stenen wil je dan niet in de buurt hebben :!:
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor Rob op 10 apr 2019 22:21

Joe,

Die site is goed volk. Zitten in IJsselstein (Utr) ergens op boerderij annex thuiskwekerij - hadden destijds ook bamboe.
Ik woonde vroeger in die hoek, en ben ooit folie op rol gaan halen aldaar.

2mm is de beste keuze, en neem echt een metalen sluitstrip zoals hierboven beschreven!
Binnen een kalenderjaar probeerde de bisetti hier al over de rand te kruipen, hetgeen ik hem natuurlijk heb belet.

vwb aantal planten: Ik had 3 grote pollen in 70 Liter op ong. 13m2.


gr
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor YinYang op 11 apr 2019 04:16

BartB schreef:- Aantal m2 gaat over het totale oppervlakte, hoeveel "moederplanten" je mee begint maakt niet uit. Met meer planten ziet er het meteen beter uit maar na een paar jaar staat toch alles vol. Het maakt dan nauwelijks nog uit of je met 20 planten of met 1 plant bent begonnen.

- HDPE is HDPE en 2 mm. is een goede dikte en die hoogte is ook prima.

- Aantal planten op 20m2? Weet je budget niet ;) Want dit zijn in de handel vaak geen goedkope planten. Als je geen haast hebt zou ik met 4 planten beginnen. Dan staat alles met een beetje geluk over 3 jaar vol.

- Folie zou ik enkel met 2 stalen strips op elkaar schroeven. Vouwen en in elkaar schuiven gaat vroeg of laat vreselijk fout.
Afbeelding
5 mm. dikke stalen sluitstrips met om de 10 cm. een bout

- Hou het simpel en plaats de folie gewoon recht. Hier gaan de rhizomen van deze 2 soorten helemaal niet zo diep en hebben hier altijd de neiging om over de folie te gaan in plaats van er onderdoor. Plaats de plant wel minstens 10 centimeter onder het maaiveld. Oftewel, hou de grond binnen de folie 10 cm. lager dan in de rest van de tuin. Dit verschil in hoogte ben je zelfs zonder mesten over een paar jaar kwijt. Begin je op gelijke hoogte, dan is het voor de plant erg eenvoudig om over de folie te ontsnappen.

- Ik zou niets tegen de folie aan plaatsen. Als een plant ontsnapt kan je alles afbreken en na een aantal jaren zal de plant flinke druk op de HDPE folie gaan uitoefenen. Scherpe randen van stenen wil je dan niet in de buurt hebben :!:


Dank voor je uitgebreide reactie! :thumb_up:

Om nog even op 2 vragen terug te komen: ik bedoelde de uiteinden terugvouwen, in elkaar schuiven en dan inderdaad met stalen strip dichtzetten. Die bouten gaan dan zeg maar dus door 4 lagen HDPE folie heen.


V.w.b. de stenen om de HDPE folie: oké, dan ga ik dat niet doen. Het is dus ook beter om het folie niet te dicht bij de opsluitbandjes te plaatsen? Het komt namelijk aan de zijkant vd tuin, vlakbij de tegels, waar dus een opsluitband omheen staat. Beste dus om, laat zeggen, een cm of 10 aan grond om de HDPE folie te laten?

Ben wel erg bang dat na een x aantal jaren de druk op het folie zo hoog wordt, dat het een keer scheurt....


Rob schreef:Joe,

Die site is goed volk. Zitten in IJsselstein (Utr) ergens op boerderij annex thuiskwekerij - hadden destijds ook bamboe.
Ik woonde vroeger in die hoek, en ben ooit folie op rol gaan halen aldaar.

2mm is de beste keuze, en neem echt een metalen sluitstrip zoals hierboven beschreven!
Binnen een kalenderjaar probeerde de bisetti hier al over de rand te kruipen, hetgeen ik hem natuurlijk heb belet.

vwb aantal planten: Ik had 3 grote pollen in 70 Liter op ong. 13m2.


gr
Rob


Thnx Rob, dan ga ik daar mn folie bestellen! Je ziet namelijk vrijwel overal 1,5mm dikte, dus 2mm geeft me wel een extra veilig gevoel :lol:

En zat zelf ook te denken aan 4 pollen :)
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor BartB op 11 apr 2019 06:58

YinYang schreef:Dank voor je uitgebreide reactie! :thumb_up:

Om nog even op 2 vragen terug te komen: ik bedoelde de uiteinden terugvouwen, in elkaar schuiven en dan inderdaad met stalen strip dichtzetten. Die bouten gaan dan zeg maar dus door 4 lagen HDPE folie heen.


Graag gedaan :D
Hier heb ik enkel de 2 uiteinden van de folie tussen de strips zitten. 2 mm. dikke folie dubbelvouwen en dan nog eens tussen de strips zien te monteren... ik zou er niet aan beginnen.

YinYang schreef:V.w.b. de stenen om de HDPE folie: oké, dan ga ik dat niet doen. Het is dus ook beter om het folie niet te dicht bij de opsluitbandjes te plaatsen? Het komt namelijk aan de zijkant vd tuin, vlakbij de tegels, waar dus een opsluitband omheen staat. Beste dus om, laat zeggen, een cm of 10 aan grond om de HDPE folie te laten?

Ben wel erg bang dat na een x aantal jaren de druk op het folie zo hoog wordt, dat het een keer scheurt....

De folie heeft ook wat elasticiteit, die is hier nog nooit kapot getrokken (zelfs 1 mm. dikke niet!). Maar ik zou wat afstand aanhouden om de scherpe randen te vermijden. De afstand maakt niet zoveel uit, als hij ontsnapt weet hij vaak het kleinste gaatje tussen de bestrating te vinden. Regelmatig (2*/jaar) controleren op rhizomen die proberen te ontsnappen is en blijft altijd nodig.
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor p e t e r op 11 apr 2019 09:25

Goed advies van BartB :thumb_up:

Laat de folie inderdaad minstens 10 cm hoger zitten. Ik heb deze maar 5cm laten zitten en deze zit nu gelijk met de grond. Je kan langs de buitenkant wel iets tegen de folie maken (treinbilzen ofzo), zo is de rand weggewerkt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor BartB op 11 apr 2019 16:01

Als je slim bent hou je de buitenzijde gelijk en de binnenzijde 10cm. lager. Zo heb je aan de buitenkant geen rand die je moet "verstoppen". Enkel de rand in de bak kan je zien en deze kan je heel makkelijk "verstoppen" door er wat afgevallen bladeren tegen te leggen of door gebruik te maken van een onderbegroeiing. Als je de bak aan de buitenzijde laat uitsteken dan zal de plant na enkele jaren, de folie zonder weerstand naar buiten gaan duwen. Hierdoor kan hij eenvoudiger ontsnappen... en dat wil je kosten wat kost voorkomen.
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor Rob op 11 apr 2019 23:33

Ander idee: Ik heb grassen tegen de randen gezet (oa japans bloedriet - Imperata cylindrica 'Red Baron' ). Grassen combineren meestal mooi en verhullen die vieze plastieken rand.
Staan zowel binnen als buiten de circel, om die vorm gelijk dubbel te camoufleren.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor Subwoofer op 13 apr 2019 21:57

Heb je daar toevallig een foto van?
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Vragen mbt HDPE / Vivax Huanwenzhu / Shanghai 4

Berichtdoor Rob op 18 apr 2019 00:58

Moet ik ff maken Sub.
Zal zaterdag/zondag ff zien er een te schieten.
Let wel: ze staan er pas enkele weken, en het eindresultaat laat nog enkele maanden op zich wachten.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron