Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor faxoniana op 05 dec 2012 20:47

Hallo, enkele maanden terug heb ik een mexicaanse grasboom gekocht. Aan de buitenkant wordt een deel van de grasstengels geel en de nieuwe stengels in het midden zijn bruin geworden.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Te nat gestaan buiten? Ik heb hem nu binnen gezet, verlicht en warmer.
faxoniana
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 dec 2012 09:22
0 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Hitch op 27 nov 2014 16:50

Leeft deze plant eigenlijk nog?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Eline op 06 maart 2015 14:38

Hallo allemaal!
Uit ervaring weet ik dat kippen graag insectjes eten, dus een paar kippen of andere vogels aantrekken in de tuin kan evt de oorwormenplaag naar beneden helpen?
Eline
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 dec 2014 14:14
0 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor draco op 06 maart 2015 16:07

Eline schreef:Hallo allemaal!
Uit ervaring weet ik dat kippen graag insectjes eten, dus een paar kippen of andere vogels aantrekken in de tuin kan evt de oorwormenplaag naar beneden helpen?


Lees ook dit eens voordat je de oorwormen gaat verdelgen :shock:

http://www.tuinieren.nl/tuinnieuws/tuin ... rworm.html
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Eline op 06 maart 2015 17:15

Beste, ik weet wat al die insecten doen hoor. Ik studeer dierenzorg en heb alles omtrent bestrijdingsmiddelen en insecten geleerd. Ik ben persoonlijk van mening dat elk dier op aarde een functie heeft. Maar indien het een plaag betreft, kan dit ten zeerste vervelend en nefast zijn. Daarom een bio-oplossing: Vogels die het insectenbestand reguleren en in toom houden. Beide voordelen dus!
Groeten
Eline
Eline
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 dec 2014 14:14
0 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor patrick op 23 mei 2017 01:22

Dit oude draadje eens omhoog pushen :lol:
@Hitch beetje late reactie, en ja, hij leeft nog steeds. :thai:

Dit wil ik natuurlijk zo houden, maar zit met een dilemma.
De plant is door de jaren heen schuin weg gaan zakken, esthetisch vind ik dit niet mooi en goed voor de plant lijkt het mij ook niet.
Zie onderstaande foto.

Afbeelding

Wat mij opviel is dat de grond erg nat en drassig aanvoelde. Dit terwijl ik bij het plaatsen een ruime gedraaide "kuip" heb gemaakt en die met kwaliteitspotgrond heb gevuld. (zie eerste post).
Na het verwijderen van het worteldoek zie je ook gelijk wortels lopen, misschien dat dit iets te maken heeft dat het zand te nat is?
Het vreemde is ook dat al die wortels voornamelijk aan de rechterkant op de foto zitten. De kant ertegenover zit helemaal niks.

Afbeelding

In ben voorzichtig rondom de plant met mijn vingers het zwarte zand gaan weghalen, kijken of er veel wortels lopen en misschien wel omheen kan weg graven. Naast dat het monniken werk is, raak en breek je toch steeds wortels.

In de positie zoals op de foto's is te zien zitten er denk ik toch dikkere wortels aan de onderkant. Er zit wel iets van beweging in als je er tegen duwt, maar je merkt dat hij toch stevig staat.

Inmiddels zijn we 6 jaar verder na het planten, waarbij ik de groei erg tegen vind vallen. Na het plaatsen heb ik n.l. een plakkertje op een jonge spriet geplakt aan de binnenkant zodat ik de groei kon meten. Die spriet heb ik nu 6 jaar later pas gesnoeid omdat hij aan de buitenkant stond en dor begon te worden. Dat het een langzaamgroeier is wist ik, maar dit is wel extreem langzaam?
Ik vind het nog steeds een prachtexemplaar, maar de volle groene bos herken ik niet meer nu ik hier mijn oude foto's weer eens terug zie.

Wat is wijsheid?

Het liefst wil ik de plant recht hebben staan.
Is ruim uitgraven een optie om zoveel mogelijk van de kluit te behouden?
Dit geeft ook de mogelijkheid om een beter/ander soort aarde toe te gaan passen (zanderig). Wat is hierin aan te raden? (potgrond werkt iig niet).
Overlevingskans?

Of

Wees blij dat die het al 6 jaar volhoud in de volle grond, met je tengels vanaf blijven en genieten.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Folium op 22 apr 2019 15:15

Dag Patrick, de Mexicaanse grasboom behoort volgens mij tot de spectaculairst ogende planten.
Uw exemplaar lijkt al een respectabele leeftijd te hebben, zal wel een duur gevalletje geweest zijn. Heel mooi in ieder geval.
Hoe staat het er op vandaag mee ? Mvg Folium
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Hitch op 22 apr 2019 16:36

Ja, hoe staat het ermee? Ik heb zelf een veel jonger exemplaar vorig voorjaar uitgeplant welke ik al jaren in kuip had staan en na uitplant viel deze meteen compleet stil. Ik ga er van uit dat die zijn energie aan het steken is in wortelaanmaak. Ik heb helemaal geen bescherming toegepast deze winter. Helemaal niets, het is hier -8°C als laagste t° geweest. Vorig jaar heeft hij -12 voor de kiezen gekregen en toen stond hij gewoon in kuip buiten. Het is net omdat hij dat probleemloos leek aan te kunnen dat ik hem heb uitgeplant. Gewoon in de originele zandgrond. Daarna heb ik dat hele stukje achtertuin volgestort met een 5-7 cm dikke laag lavastenen die uit m'n filterbak kwamen. Hij gaat niet achteruit maar gaat ook niet vooruit. Ik laat hem maar doen en zie wel of hij het red.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Folium op 23 apr 2019 05:45

Dag Hitch, Niets van bescherming in onze koude natte winters ? Staat hij dan op een opgehoogde plaats waar het water meteen van rond de wortels weg draineert ?
Zolang de plant in de pot (met gaten onderin) stond was deze drainerende toestand immers wel verzekerd. Misschien was dit de reden dat hij gewoon buiten in ons klimaat zonder de minste bescherming overleefde . Mvg, Folium
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor patrick op 25 apr 2019 00:57

Bedankt voor jullie reacties :thai:
Wat betreft mijn laatste post hierboven over de grasboom ben ik toch overstag gegaan en heb hem destijds recht gezet. Heel voorzichtig heb ik met de hand, klein schepje en een lepel de grond rond de boom uitgraven (verzakte deel). Je ontkomt er niet aan, hoe voorzichtig je ook te werk gaat, maar er breken wortel. Toen het gat groot genoeg was en ik deels onder de grasboom kon komen, heb ik een grote kei gebruikt om de grasboom op te krikken en daarmee te stutten. Daarna het gat weer dicht gemaakt en zie hier het resultaat (juli 2017)

Afbeelding

Het is echt een pronkstuk van de tuin, vooral nu die weer fier rechtop staat. De zomer van 2018 heeft natuurlijk ook veel goeds gedaan voor ons als tropen liefhebbers, hopelijk dit jaar weer. En wat @Hitch al omschreef, je ziet niet echt dat de grasboom iets doet, zooooooooo langzaammmmmmm.... maar als je goed kijkt op de foto's hierboven waarbij ik de sprieten bij elkaar gebonden heb, zie je dat er wel al het een en ander is weggeknipt. Wat ik ook merk is dat het lijkt alsof de sprieten minder lang worden. Wellicht dat ons klimaat daar toch bèta aan is.

Wat betreft de winter doe ik het zo: Een enkele nachtvorst tot max. -3 graden en plus temperaturen overdag, grijp ik nog niet in. Zodra er langere periode van vorst voorspeld worden (meestal rond Februari) dan bind ik de sprieten bij elkaar en wikkel ik er dikke laag vliesdoek omheen. Om het geheel bij elkaar te houden heb ik nog een vliesdoek zak, die gaat over de plant en bind het onder aan de plant vast. Daar moet hij het dan mee doen, en tot nu toe gaat dat 9 jaar goed :thumb_up:

@Folium ik zal van de zomer weer eens wat kiekjes maken, er zitten nu wat uitgroei sprieten aan te komen, hopelijk levert dat wat mooie shots op. Wat betreft de leeftijd van dit exemplaar durf ik mijn hand niet in het vuur te steken, maar ik schat zo tussen de 50 a 60 jaar oud. Laat ik het zo zeggen dat ik bij de koop een leuke deal heb kunnen krijgen ;)

Rond dezelfde tijd dat ik de grasboom heb recht gezet, juli 2017, heb ik het perkje voor het keukenraam ook aangepakt. Hier stonden 3 fatsia's waarvan er 2 waren overleden. De derde heb ik verplant en op die plek 3 yacca's terug gezet (2x Gloriosa en 1x Flaccida "Golden Sword")

Afbeelding

Nu denk je, als ze over een aantal jaar groot zijn dan verplant ik ze wel, maar kanonnen zeg, die dingen groeien als kool. Daar kan de grasboom nog wat van leren :lol:
Precies 1 jaar later, zomer 2018 en het perkje ziet er nu zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

In dat jaar zijn ze niet alleen tig keer groter geworden, maar beide Gloriosa's hebben ook gebloeid. Helaas heb ik geen recente foto's, maar beide ontwikkelen nu een dubbele stam. Nu ik dit type, hier moet ik nog eens in gaan duiken, weet daar nog te weinig van. Mijn eerste gevoel is dat ik er niet zo blij mee ben, wordt allemaal veel te groot.

Verder staat de Trachycarpus nu voor de 3 keer op rij in bloei bijna. Onderstaande foto's zijn van afgelopen 3 dagen (24-04-2019). Het worden ook steeds meer bloemen, nu al 8 stengels in ontwikkeling.

Afbeelding

Afbeelding

Zo genoeg geupdate voor vandaag (a)
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten