wie heeft de meeste palmen in de tuin

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor Mate op 16 mei 2019 10:07

Rob schreef:Ik kom zo rond de 70, ff uit het blote hoofd.
Allen in volle grond - meeste is best nog wel klein (maar geen zaailing), en ik weet zeker dat ik er enkele heb gemist, maar evengoed:

5 Washingtonia, waarvan 2 tot aan de dakgoot (niet zo groot/mooi als die van Richard, maar ik werk eraan ;)
2 Butia odorata
2 Butiagrus nabonandii
1 Brahea edulis
2 Brahea armata
1 Phoenix canariensis
2 Rhapidophylum histrix
2 Livistona chinensis
1 Livistona australis
1 Jubaea chilensis
2 Chamaerops humilis
1 Chamaerops cerifera
1 Chamaerops vulcano
1 Chamaerops 'microcarpa' (Ro)
1 pol Chamaedorea microspadix
1 pol Chamaedorea radicalis (niet erg fraai na afgelopen winter onbeschermd)
2 Trachycarpus 'darjeeling'
2 Trachycarpus Manipur
4 Trachycarpus Takil
3 Trachycarpus princeps 'new form'
+/- 12 Trachycarpus fortunei (of zonder herkomst/species aanduiding)
7 Trachycarpus wagnerianus
1 Trachycarpus Nova C (Gary)
1 Trachycarpus Nova (unknown)
3 Trachycarpus 'Winsan'
1 Trachycarpus 'Misan'
1 Trachycarpus 'Tesan'.
1 Trachycarpus geminisectus
2 Sabal minor
2 Sabal 'louisiana'
1 Parajubaea Toryalli var toryalli (sinds afgelopen zaterdag in grond)
(Afgelopen winter is mijn T. latisectus gesneuveld - ik was vergeten hem enigzins te beschermen).
1 Trachycarpus princeps moet nog in volle grond - pasgeleden gekocht...

Ik heb ook nog enkele soorten 'pot in pot', die eigenlijk niet mee tellen voor volle grond.
Worden in pot ingegraven, en in de tuin kun je het verschil niet zien. Sommigen hebben het echt wel zwaar in de winter en zijn niet allemaal even fraai...
- 1 Livstona jenkinsiana
- 1 Ravena glauca
- 1 Rhopalostylis sapida
- 2 Livistona decipiens
- 1 Sabal yapa
- 1 Sabal uresana
- 2 Arenga engleri
- 1 Arenga micrantha
- 1 Arenga pinnata
- 1 Trithrinax acanthocoma of brasiliensis (niet zeker)

tot zover... :happy_thai:


:shock:

Ik doe niet mee.. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor draco op 16 mei 2019 10:43

Ik doe niet aan inpakken dus staan hier alleen Trachycarpus in de tuin, 7 fortunei, takil 'Kalamuni', wagnerianus, 2 princeps en de princeps 'NewForm'. Daarnaast omvat de verzameling diverse palmsoorten in kuipen welke de laatste jaren flink is afgebouwd: Arenga micrantha en engeleri; Brahea armata; Butia eriospatha; Butiagrus nabonnandii verhuist binnenkort naar een nieuwe eigenaar; Chamaedorea elegans en microspadix; meerdere ex. Chamaerops humilis en de varianten Arborescens, Cerifera en Vulcano; Dypsis decaryi; Howea forsteriana; Ravenea glauca; Rhapidophyllum hystrix 2 x; Rhapis excelsa plus de variegata en multifida; Trachycarpus geminisectus 2 x, princeps 'New Form', takil 'Kalamuni', wagnerianus en de kruising wagnerianus X princeps 4 x.
De princeps en princeps 'New Form' heb ik toen ze ruimer voorhanden waren, royaal ingekocht bij Gardenpalms. Met een deel van deze overdaad heb ik anderen kunnen verblijden zodat er nu alleen nog 2 princeps en een New Form hybride( ?) in de tuin staan. De afbeelding hieronder toont zo'n hybride die qua groeitempo afwijkt van de 'snelgroeiende' 'New Form'. Bijzonder aan de habitus van deze palm is het rondlopende blad en de knik erin die al in de speer zichtbaar is.
Bijlagen
DSCN6932.jpg
DSCN6932.jpg (205.21 KiB) 3455 keer bekeken
DSCN6937.jpg
DSCN6937.jpg (177.58 KiB) 3455 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 16 mei 2019 16:26, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor p e t e r op 16 mei 2019 15:53

Als ik alleen optel wat in de volle grond en boven 1m staat kom ik aan zo'n 50 trachycarpus fortunei, een 10tal andere en zo'n 20tal kuippalmen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor derfske op 16 mei 2019 18:19

oke met geen zaailingen bedoel ik dan alles met een beginnende stam telt mee. oke? :thumb_up:

rob en peter.. :shock: man o man.. wat een aantallen haha :thumb_up:
de meeste huizen met een tuin van 10 meter diep word al groot en ruim genoemd op huizenjacht op tv. dan dacht ik dat ik een grote tuin had :lol:

en draco ik had gedacht dat je meer had als ik naar je kennis kijk.. :roll: denk dat jou interesse in exoten meer de theorie is ofzo? :lol: :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor erna op 16 mei 2019 19:48

Ik heb momenteel 110 trachycarpus fortunei staan in de volle grond, de kleinste hebben al een stammetje. Tientallen zaailingen zijn niet meegerekend. Er zijn nu 26 bomen in bloei. Dan nog een 55-tal andere palmen in de volle grond, oa. brahea armata ( (4 stuks) sabal palmetto (3 stuks) sabal mexicana (Texana) 2 stuks, trachycarpus wagnerianus (6 stuks), jubaea chilensis (5 stuks) butia soorten (4 stuks) phoenix soorten ( 3 stuks), butiagrus, brahea edulis, sabal riverside, parajubaea, chamaerops soorten ( 8 stuks) trachycarpus manipur (2 stuks) trachycarpus princeps, trachycarpus Kumanion, thritrinax (2 stuks) washingtonia robusta, sabal minor, livistona nitida, chamaedorea en ik zal er nog wel wat vergeten zijn...

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor draco op 16 mei 2019 21:11

Zo iets noemen we een kwekerij Erna. ;) Hier kan natuurlijk niemand aan tippen, ik zou inderdaad ook de tel kwijtraken. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor Rob op 16 mei 2019 22:08

erna schreef:Ik heb momenteel 110 trachycarpus fortunei staan in de volle grond, de kleinste hebben al een stammetje. Tientallen zaailingen zijn niet meegerekend. Er zijn nu 26 bomen in bloei. Dan nog een 55-tal andere palmen in de volle grond, oa. brahea armata ( (4 stuks) sabal palmetto (3 stuks) sabal mexicana (Texana) 2 stuks, trachycarpus wagnerianus (6 stuks), jubaea chilensis (5 stuks) butia soorten (4 stuks) phoenix soorten ( 3 stuks), butiagrus, brahea edulis, sabal riverside, parajubaea, chamaerops soorten ( 8 stuks) trachycarpus manipur (2 stuks) trachycarpus princeps, trachycarpus Kumanion, thritrinax (2 stuks) washingtonia robusta, sabal minor, livistona nitida, chamaedorea en ik zal er nog wel wat vergeten zijn...

groetjes, Erna



Dank je Erna. je hebt me ervan overtuigd dat het bij mij echt nog wel meevalt met mijn afwijking. Gemiddeld genomen zijn jullie palmpjes ook best wel stevig te noemen qua formaat dus ik kom eigenlijk pas net kijken :)
Ik vond jullie tuin altijd erg bijzonder, en ben bij mijn eerste en enige bezoek daardoor nooit aan tellen toegkomen (in zon heerlijk tuin is tellen absoluut geen zinnige bezigheid als je simpelweg kunt genieten.

Han,
Geld bij jou ook - het lijkt absoluut niet alsof er veel palmen in je tuin staan, door al het andere moois (vooral de acers vallen me altijd erg op; jouw tuin was mijn inspiratie om er ook een stuk of 7 aan te planten!)... en juist het totaal plaatje maakt een tuin bijzonder!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor hanscazan op 16 mei 2019 22:40

Rob schreef:Dank je Erna. je hebt me ervan overtuigd dat het bij mij echt nog wel meevalt met mijn afwijking.


Rob, ik ben nog niet overtuigd. :lol:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor draco op 17 mei 2019 01:02

Rob schreef:

Han,
Geld bij jou ook - het lijkt absoluut niet alsof er veel palmen in je tuin staan, door al het andere moois (vooral de acers vallen me altijd erg op; jouw tuin was mijn inspiratie om er ook een stuk of 7 aan te planten!)... en juist het totaal plaatje maakt een tuin bijzonder!


Dat wordt het begin van een nieuwe verslaving Rob, Japanse esdoorns worden steeds mooier met de jaren. Ze laten zich daartoe gedwee snoeien met een speciale Japanse tang, een relict uit de periode dat ik deze boomsoort nog knevelde en met de voetjes inbond.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: wie heeft de meeste palmen in de tuin

Berichtdoor Jozef op 17 mei 2019 06:47

draco schreef:
Rob schreef:

Han,
Geld bij jou ook - het lijkt absoluut niet alsof er veel palmen in je tuin staan, door al het andere moois (vooral de acers vallen me altijd erg op; jouw tuin was mijn inspiratie om er ook een stuk of 7 aan te planten!)... en juist het totaal plaatje maakt een tuin bijzonder!


Dat wordt het begin van een nieuwe verslaving Rob, Japanse esdoorns worden steeds mooier met de jaren. Ze laten zich daartoe gedwee snoeien met een speciale Japanse tang, een relict uit de periode dat ik deze boomsoort nog knevelde en met de voetjes inbond.

:lol: laat de eerste normale palmvriend zich maar melden, ik reken op oorverdovende stilte.. :fluiten:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten