Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor boesboes op 20 mei 2019 00:37

Alsof je het over de duiveltjes hebt....vandaag ook weer een slakken verzamel dag gehad tussen de buien door.
Iemand toevallig een echte goede tip om het aantal binnen de perken te houden ?
Heb niet zo'n moeite met een aangeknabbeld blaadje....maar als ze complete hosta's. Meester maken dan word ik wat minder vrolijk.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor leroy op 20 mei 2019 12:10

ik haal in belgie (maaseik) meestal slakkenkorrel....dit strooi ik slechts 2 x per seizoen en elke slak gaat er dood van :thumb_up:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor voschke op 20 mei 2019 13:05

Ik zet van die witte bakjes vd Chinees neer half gevuld met bier. Ze verzuipen dan letterlijk
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor GeL op 20 mei 2019 14:39

De echte en efficiënte slakkenkorrel (de stinkende donkerblauwe) gebruik ik niet meer. Een aantal jaar geleden heb ik zo in het voorjaar een ganse familie egels de dood in gejaagd, Ik heb het mezelf nooit vergeven :(
Sindsdien gebruik ik de lichtblauwe of lichtbruine op ijzeroxide gebaseerde korrels waarbij de slakken terug kruipen van waar ze kwamen. Deze zijn iets minder efficiënt maar ik hou het toch maar bij deze.
Vroege ook biervallen gezet, werkt even en het is spijtig van het bier :lol:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 20 mei 2019 14:44

Ik tuinier biologisch en probeer slakken zoveel mogelijk te weren met: Een minimum aan gevoelige planten en kuipplanten verhoogd te plaatsen. Jonge bamboescheuten van de juiste dikte worden beschermd met een tijdelijke kous van hordoek. Als de eerste 50 cm van de halm voldoende is afgerijpt, vormen slakken geen bedreiging meer. De juiste plantenkeuze bespaart veel ergernis. De Canna die de winter overleefde en onlangs vers werd opgepot, wordt belaagd door slakken en bladluizen. Het is boeiend om te volgen hoe dit afloopt, wint de groeikracht van de Canna het van de predatoren of legt de plant het loodje?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor GeL op 20 mei 2019 14:52

Han,

Mijn ervaring is dat de canna altijd wint :) Enigszins met bladschade, dat wel.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 20 mei 2019 17:48

Een dag voor je bericht Han ben ik na een verglijkbare regenbui even de tuin in gelopen en bijna de volledige slakkenpopulatie kroop over de planten heen en waren eenvoudig weg te plukken. Na jouw bericht ben ik meteen nog een keer gegaan, want ook hier druppelde het wat. En toen kwam ik niet veel meer tegen. De laatste nog even weggeplukt en ik denk dat ik de voltallige slakkenpopulatie een gevoelige slag heb toegebracht! Die zijn nu 50 m verderop het bos aan het koloniseren! Persoonlijk vind ik gif ook niet meer van deze tijd.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 20 mei 2019 18:48

GeL schreef:Han,

Mijn ervaring is dat de canna altijd wint :) Enigszins met bladschade, dat wel.

Gr,
Michel


Dat stemt hoopvol Michel! Planten reageren vaak op vraatschade met chemische strijdmiddelen en waarschuwen zelfs hun soortgenoten.

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Folium op 20 mei 2019 20:51

Dag Mensen, ik hoorde van een kennis tuinder hoe hij voorkomt dat er slakken in de tuin komen.
Zones in de tuin waar hij in het groeiseizoen last van slakken heeft gehad daar laat hij tijdens het winterseizoen de kippen scharrelen, die kippen eten niet enkel de slakken maar ook de eitjes die ze een halve tot een hele cm onder de grond leggen.
Zodoende zijn er in het nieuwe groeiseizoen geen slakken die aan zijn planten snoepen.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 20 mei 2019 21:30

Jonge jonge die slakken beheersen onze weersite laten we het weer over ons weertje hebben :roll:
Vandaag kregen we niet de beloofde 19ºC maar slechts 13ºC dat viel weer tegen na 2 dagen "normale" temperaturen je zag het gelijk aan de groei, vandaag stond het gelijk weer stil! Hoop dat de vooruitzichten wel uitkomen dan krijgen we groeiweer waar ik al weken op wacht :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten