welke soort palm

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

welke soort palm

Berichtdoor Northlander op 14 jun 2019 15:53

1.jpg
1.jpg (234.8 KiB) 6665 keer bekeken
Hallo, ik ben nieuw op het forum, woon in W Vlaanderen BE, en heb al sedert een 20 jaar palmen staan in de tuin.

Geen probleem met mijn metershoge trachycarpus fortunei's, staan al meer dan 20 jaar in de tuin, zonder ook maar enige bescherming, zaden en jonge palmkes te vinden over onze ganse wijk,...
mijn vraag is nu naar deze, zie foto, voor mij onbekende palmen, sedert een 10 jaar ook onbeschermd in de tuin, bloeien ieder jaar met bloemstengels van 1 tot 1,5 m lang, enorm doordringend HEERLIJK ruikend gedurende een week, ik heb er 3 staan, de grootste is bijna 3 meter groot. Helaas de naam ontbreekt mij, en blijkbaar zijn het allen vrouwelijke planten, met dezelfde bloemstengels en nooit geen zaad aan de stengels; ik ben nu op zoek naar:
- de naam
- en eventueel een mannelijke plant.
Wie herkent deze ?

alvast bedankt, mvg, Alain
1.jpg
1.jpg (234.8 KiB) 6665 keer bekeken
Northlander
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2019 15:25
1 bedankjes

Re: welke soort palm

Berichtdoor draco op 14 jun 2019 16:23

Het is geen palm maar een schitterend exemplaar van Cordyline australis, een palm 'look alike' die endemisch is in Nieuw Zeeland. Overigens zijn de bloemen van Cordyline tweeslachtig. Dat er geen vruchtbaar zaad wordt gevormd kan met de omstandigheden te maken hebben?
Laatst bijgewerkt door draco op 14 jun 2019 16:45, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: welke soort palm

Berichtdoor Northlander op 14 jun 2019 16:37

Hallo Draco, inderdaad, al gegoogled op jou opgeven naam en inderdaad, klopt als een bus,
hopelijk zaad er van in de komende weken, geraakt nu uitgebloeid en het 'parfum' begint ook te verdwijnen. Ook ideaal als "snijbloem" het huis ruikt al een 10 dagen !
bedankt,

mvg,

Alain
Northlander
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2019 15:25
1 bedankjes

Re: welke soort palm

Berichtdoor draco op 14 jun 2019 16:47

Je zou het handmatig met kruisbestuiving kunnen proberen. Evolutionair is dat gunstiger voor een plant en levert het waarschijnlijk sterker zaad op.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: welke soort palm

Berichtdoor Northlander op 14 jun 2019 17:22

ga ik proberen, bedankt
Northlander
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2019 15:25
1 bedankjes

Re: welke soort palm

Berichtdoor Northlander op 21 nov 2020 10:23

sized_Cordyline australis.jpg
sized_Cordyline australis.jpg (469.5 KiB) 5822 keer bekeken
Hallo, verleden jaar, tijdens de bloei kruisbestuiving toegepast, zaadjes eind oktober geoogst, begin janurari 2020 uitgezaaid. Op de foto het huidige resultaat, plantjes zijn nu ongeveer een halve meter groot, mvg, Alain
Northlander
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2019 15:25
1 bedankjes

Re: welke soort palm

Berichtdoor Northlander op 12 jun 2021 09:51

sized_10.jpg
sized_10.jpg (499.67 KiB) 5286 keer bekeken
Hallo iedereen, een vraagje: mijn Cordyline australis hebben de winter, 2 dagen nachtvorst van -10) amper overleefd; alle toppen zijn blijkbaar vervrozen, de bladeren vallen er af bij wind.
Ik heb dan verder de bladeren afgeplukt en vastgesteld dat deze bijna rot waren, bovenaan de stam, met 1 uitzondering, deze heeft nu al 2 uitlopers van ongeveer 25cm.

De stammen van al deze Cordylines puilen nu overal uit met nieuwe zij-scheuten, teveel om goed te zijn....! Hoe ga ik best te werk om deze toch volledig weg te snoeien? Afsnijden met een cuttermes, heel dicht tegen de stam, werkt blijkbaar niet, de scheuten groeien daar opnieuw... iemand enig idee hoe hierbij te werk gaan? Zie foto's, alvast bedankt, mvg, Alain
Bijlagen
sized_9.jpg
sized_9.jpg (714.64 KiB) 5286 keer bekeken
sized_8.jpg
sized_8.jpg (409.63 KiB) 5286 keer bekeken
sized_7.jpg
sized_7.jpg (383.82 KiB) 5286 keer bekeken
Northlander
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2019 15:25
1 bedankjes

Re: welke soort palm

Berichtdoor draco op 12 jun 2021 14:22

Ik zou me er niet druk overmaken. Als de topscheuten eenmaal goed gaan groeien zal o.i.v. de apicale (top) dominantie de ontwikkeling van lagere uitlopers vertragen en/of stagneren. Als de groei stopt zullen ze verdrogen en afvallen of alsnog kunnen worden verwijderd. Vooralsnog is het nog niet zeker of de groei van de topscheuten zal doorzetten. Dat hangt af van de stamschade. Er zullen waarschijnlijk ook uit de grond uitlopers verschijnen. Mocht de stam dan alsnog verpappen, bieden die een extra mogelijkheid voor herstel. Ik ben meerdere Cordy's gehad met onomkeerbare schade aan de stam met als resultaat een twee- of driestammig exemplaar. De hergroei is daarbij vaak sneller vanwege de grotere kluit.
Deze Cordyline heeft een stambeschadiging waardoor de topdominantie vermoedelijk minder sterk was en dit heeft geleid tot activering van slapende ogen bij stamwortel (caudex).
Bijlagen
Cordyline australis 'Purpurea'.jpeg
Cordyline australis 'Purpurea'.jpeg (218.87 KiB) 5267 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: welke soort palm

Berichtdoor Northlander op 13 jun 2021 10:03

ok, bedankt, afwachten dus, heb al 3-stammige vanop de grond, lopen daar nu ook weer uit... fijne zondag nog hé, mvg,
Northlander
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 jun 2019 15:25
1 bedankjes

Re: welke soort palm

Berichtdoor Tropical Groentje op 24 okt 2021 20:19

Northlander hoe is het de Cordyline afgelopen?
Tropical Groentje
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 26 sep 2020 08:59
7 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten