luizen

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

luizen

Berichtdoor wimmie op 03 jul 2019 14:16

In mijn Citrussen zit een voor mij nieuwe luizensoort. Het zijn grote, witte, zachte luizen, lijkt op een wolluis die te veel anabole steroiden geslikt heeft. Bronnen op Internet leren dat het om Pulvinaria hydrangeae gaat. Herkennen jullie dit en dan is de hamvraag, wat doe je er tegen? Tot nu toe probeer ik ze met de hand te verwijderen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
wimmie
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 apr 2014 22:04
8 bedankjes

Re: luizen

Berichtdoor batdah op 03 jul 2019 23:13

Je kunt met Decis spuiten....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: luizen

Berichtdoor Hansvdb op 04 jul 2019 09:40

Op de webpagina http://www.hovaria.com/verzorging/ziekten&plagen.html las ik het volgende:

Woldopluis / Wollige dopluis
Een zeer vervelend insect duikt de laatste jaren steeds vaker op: de zogenaamde �woldopluis� alias Pulvinaria hydrangeae. Het is een schildluis die in mei/juni een soort cocon achter zich aanbouwt die er als een wollig spinsel uitziet, waarna de luis zelf sterft. Dit spinsel is ongeveer ��n centimeter lang, een halve centimeter breed en enkele millimeters hoog en bevat eitjes. De luis, of eigenlijk de ei-zakjes worden verspreid door vogels, de pas uitgekomen jonge luisjes kunnen ook door de wind verspreid worden.
Chemische middelen tegen dop-/schildluizen werken alleen op de pas uitgekomen eitjes, waardoor meerdere behandelingen nodig zijn tussen midden juni en eind juli, waarbij elk blad aan de onderkant en ieder stukje van de stengels zeer goed bespoten moet worden. Een zekerdere manier om dit beestje te stoppen, is het tot de grond toe afsnoeien van de plant. Des te vroeger in de zomer dit gebeurt, des te groter de kans dat de plant het volgende jaar weer bloeit. Verwijder zorgvuldig alle afgeknipte takken en blaadjes!
Wanneer de aantasting echter terug blijft komen, is de enige remedie het verwijderen van alle planten die aangetast zijn en er de eerste tijd geen nieuwe neer zetten. Voorkom ook nieuwe besmettingen vanuit andere planten in de tuin waarop deze luis voor kan komen, in het bijzonder Hulst (Ilex), Linde, Viburnum, Esdoorn, Euonymus, Magnolia, Kastanje en Camellia. Let dus goed op en onderneem direct actie bij de eerste aantasting!

Woldopluis.jpg
Woldopluis.jpg (19.58 KiB) 5007 keer bekeken
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: luizen

Berichtdoor draco op 04 jul 2019 11:00

Dit beeld komt me bekend voor. In de warmteperiode eind vorig eeuw had Utrecht stad er al mee te maken en zaten veel straatbomen vol met deze grote dopluizen. Bij ons zat o.a. Campsis radicans er vol mee. De luizen hechten zich bij vooral op het hout maar de nieuwe generatie in de zomer migreerde ook naar de bladeren. Die hadden pech als het een bladverliezende boom betrof. De aangetaste planten ondervonden er geen merkbare last van. Hinder treedt meestal op als plaaginsecten een ziekteverwekkende een bacterie of schimmel overdragen. Vanaf het begin van deze eeuw verdween de dopluis weer net zo snel als deze was opgedoken. De recente warme zomers zorgen blijkbaar voor een nieuwe opleving.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: luizen

Berichtdoor batdah op 04 jul 2019 11:31

Ik had deze aantasting in Nederland in onze Camellia sassangua haag....ik heb toen ik dit ontdekte met Decis gespoten ik ontdekt dit pas tijdens het rooien vorig jaar mei...en deels het blad er afgerist..nu een jaar verder kan ik er geen meer vinden...de struiken hebben wel veel blad verloren en zijn ook heel ver teruggesnoeid.maar ze beginnen ze er wel weer bovenop te komen..alhoewel het herstel heel traag is..en ik daarom niet snel meer zou kiezen voor deze Camellia.mocht ik ze moeten vervangen..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: luizen

Berichtdoor wimmie op 06 jul 2019 18:55

Bedankt voor jullie reacties, lieden. Dat wordt dus handmatig verwijderen en evt. ook spuiten met Decis. Helemaal terugsnoeien is bij een collectie Citrusbomen natuurlijk geen optie :D !
wimmie
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 apr 2014 22:04
8 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten