Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Guidonno op 07 aug 2019 12:53

Dankje Eduarrd!
Helemaal mee eens, het maakt lui. Zo nu en dan controleer ik wel of het goed gaat. En uiteraard pak ik hem mee als ik de rest van de tuin doe.
Van beroep ben ik ICTer, dus wil het liefst zo veel mogelijk weg automatiseren zodat ik meer tijd heb om andere leuke dingen te doen in de tuin 8-)

Fijn dat het herstel al onderweg is en de Medullaris er straks weer moei uitziet! :thumb_up:
Zolang je de stam elke avond goed nat maakt kunnen ze veel warmte hebben ofniet?
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 07 aug 2019 13:30

Guidonno schreef:Fijn dat het herstel al onderweg is en de Medullaris er straks weer moei uitziet! :thumb_up:
Zolang je de stam elke avond goed nat maakt kunnen ze veel warmte hebben ofniet?


Dat nat maken gebeurde iedere avond met het drupsysteem maar was in de ochtend bij dat hete weer natuurlijk weer kurkdroog ;) Als je thuis bent kun je ingrijpen, ik ga voorlopig niet meer op vakantie en denk aan een grote parasol die ik rechtop trek [op een verlenging ] als het weer die kant op gaat
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor exoten vriend op 07 aug 2019 21:37

Eduard schreef:Goede voorzorg Guido :thumb_up: ik had Gunther ook al verwezen naar het druppelsysteem, Ik gebruik het alleen als ik op vakantie ga, het maakt lui als je het constant gebruikt, met de broessproeikop aan de tuinslang maak je het gelijk kletsnat.
Ik had hier een grote sproeikop van het systeem in de kop staan maar het rechter gedeelte van de kroon krijgt de hele dag volle zon en dat is te veel voor een C.medullaris bij 41ºC in de schaduw gemeten denk dat het over de 50ºC geweest is in de volle zon :fluiten: Er komt een nieuwe rol die uitloopt naar de bruine kant dus over 3 weken weer wat voller groen ;)


inderdaad Eduard en ben ook zeer content van het micro drip systeem en normaal was het bedoeld voor de ,vakantie maar ik laat de achterste hoek waar meeste boomvarens staan toch nog even aangesloten uit gemak en heb er ook benevelaars op aangesloten zodat ook alles tussen de varens nat gesproeid word :thumb_up:
binnen een maand zal de madullaris er wel al terug wat mooier uitzien
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Guidonno op 08 aug 2019 08:07

Tijdens mijn vakantie is er nauwelijks water gegeven door de buren. Het was elke dag 30+. Omdat er elke 3 dagen wel een mini buitje was leek ze dat wel voldoende. Ik krijg het er bij de meeste mensen niet in dat dit vaker moet. :roll: Dit was ook wel af te lezen aan de Cyathea....
Nu vraag ik of ze om de 3 dagen een willen kijken of het systeem aangaat. Hier vertrouw ik meer op.

De Fatsia Japonica is net zo'n waterliefhebber... Die hangt na 5 dagen geeb water ook plat... Die heb ik ook aangesloten op het systeem.

Ik ga van de resterende vernevelaars een buitendouche maken. Even afkoelen zonder kletsnat te worden
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Dennis30 op 08 aug 2019 08:24

Gebruiken jullie het micro drip systeem van gardena? Ik ben ook van plan automatische bewatering aan te gaan leggen nu de tuin opnieuw ingedeeld is.
Komend voorjaar ga ik mijn eerste boomvaren aanschaffen :thumb_up:
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 08 aug 2019 10:32

Ja Dennis het is zeer uitgebreid, voor iedere situatie een oplossing ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Guidonno op 08 aug 2019 11:10

Hi Dennis,

Ik gebruik een alternatief systeem. Gardena vind ik veel te duur.
Uiteraard heeft Gardena wel geweldige kwaliteitsproducten.

Ik heb alles per 20 gekocht. Eventueel kan je wel het één en ander overnemen. Dan ben je voor weinig klaar. Ik heb zelfs gexpirimenteerd wat de fijnste vernevelaars zijn voor de boomvaren. Er zijn er belachelijk veel kwam ik achter.. :lol:

Een setje waarmee ik je op gang kan helpen.

Inclusief:
- aansluitstuk kraan
- 6 a 7 meter slang (even nameten)
- 5 verstelbare druppellaars (Kunnen ook helemaal dicht) + 5 fijne vernevelaars
- 5 houders voor de druppelaars.
- T stukken
- Tyraps


PM maar, dan maken we een leuke prijs.
Laatst bijgewerkt door Guidonno op 08 aug 2019 11:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Bulldog op 08 aug 2019 11:38

Guidonno schreef:Hi Dennis,

Ik gebruik een alternatief systeem. Gardena vind ik veel te duur.
........................................



@Guidonno, welk alternatief systeem heb je juist gebruikt?
Merk, Fotos.........
want Gardena is idd duur.
Bulldog
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 20 mei 2012 19:28
Woonplaats: Zuienkerke (West-Vlaanderen)
39 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor exoten vriend op 08 aug 2019 14:35

Dennis30 schreef:Gebruiken jullie het micro drip systeem van gardena? Ik ben ook van plan automatische bewatering aan te gaan leggen nu de tuin opnieuw ingedeeld is.
Komend voorjaar ga ik mijn eerste boomvaren aanschaffen :thumb_up:

Hallo Dennis
Ik gebruik het gardena micro drop systeem op aanraden van Eduard ;) en ben er zeer tevreden over , is niet goedkoop maar zeer degelijk materiaal wat veel mogelijkheden heeft kwa aansluitingen enz
Welke soort word u eerste boomvaren?
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Dennis30 op 08 aug 2019 14:36

Hé bedankt voor het aanbod! Het werd al gevraagd, maar welk merk is dat dan? Ik ben nog aan het oriënteren. Gardena is inderdaad duur..

@exotenvriend, ik ga op zoek naar een redelijk formaat dicksonia Antarctica, echt waanzinnig mooi vind ik ze. Nog tips waar ik die het beste kan halen?
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten