Lotteke's tuintje

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Re: Lotteke's tuintje

Berichtdoor Dennis_S op 29 aug 2019 08:55

Welkom! Als je een beetje door alle meningen heen leest kom je er geleidelijk achter wat het beste is voor je palm van je keuze. Niet iedereen woont op dezelfde plek, heeft dezelfde grond of heeft hetzelfde budget. Over het algemeen geldt: bescherming leidt tot oudere palmen die bovendien een stuk mooier blijven. Alles is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor winter we krijgen. De belangrijkste tip die ik je kan meegeven is dat als je de wortels en het onderste deel van de stam goed vorstvrij weet te houden met een dikke laag mulchmateriaal in de winter, dan heb je al de halve winst.

Dan het onderdeel bovengrondse kou. Een Trachycarpus fortunei kan veel meer koude hebben dan een Washingtonia. De eerste kan bijna overal zonder bescherming onze winters aan, maar als er een keer een strenge vorstperiode komt, dan zal ook een fortunei schade oplopen en zelfs dood kunnen gaan. Kleine kans, maar ook die ervaringen lees je op het forum. De tweede kan maar een beetje vorst aan en dan ook niet langdurig. Het heeft dus niets met angst te maken, maar als je een mooie Washingtonia wil hebben die groot wordt, dan bescherm je ook bovengronds met een hokje. Ook daarvan vindt je fraaie voorbeelden op dit forum.

Dan het onderdeel vocht en kou. Veel palmen kunnen prima koude aan, maar willen daarbij echt droog gehouden worden. Zo blijft een Chamaerops bij -9 nog steeds heel erg mooi als deze in een hokje staat. Als er echter sneeuw of ander vocht bij komt, komen er al snel, zelfs bij temperaturen boven 0, vlekken op de bladeren of bruine bladpunten. Ook een Jubaea kan heel veel koude aan, tot kouder dan -10, maar wil daarbij ook echt droog gehouden worden. Dat geldt ook voor Brahea armata en Thrithrinax bijvoorbeeld.

Wat het zo lastig maakt is dat iemand in het westen schrijft dat iets echt geen bescherming nodig heeft en iemand in het oosten dat overneemt en dan de winter erna met lelijke of dode planten zit. Even gechargeerd natuurlijk, maar in het westen is de koude vaak minder fel en vaak veel kortdurender.

Sommige palmen bescherm ik echt elke winter, of deze nou mild is of niet, ik anticipeer altijd op het ergste. Dat zijn bij mij Jubaea, Chamaerops, Phoenix, Washingtonia en Thritrinax. De middelste drie verwarm ik en hebben een hokje. Ik verwarm met warmtekabels met thermostaat en zorg voor goed ventilerende hokjes. Trachycarpus fortunei, princeps, princeps New Form en T. ukhrulensis en Rhapidophyllum hystrix bescherm ik niet met hokjes en warmte. Maar in de jonge jaren heb ik die allemaal wel beschermd.

Je zult zelf in moeten vullen wat bescherming is. laten we wel wezen, zonder enige vorm van bescherming gaan bijna alle exoten vroeger of later dood. Soms is bescherming dus alleen een mulchlaag, soms met hokje en bescherming. Soms is bescherming ook een parasol boven je schaduwminnende plant in een hete periode. Iedereen heeft zo zijn eigen methodes en je zult je eigen weg moeten vinden. De vraag is dan ook hoeveel risico wil je lopen en hoeveel budget heb je om planten te vervangen. En wil je steeds kleine exemplaren of wil je juist dat palmen ook een zeker formaat krijgen.

In ieder geval heel veel succes met je keuze. We zijn benieuwd naar foto's!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Lotteke's tuintje

Berichtdoor Eduard op 29 aug 2019 10:57

Dit is nu precies wat ik bedoel met mijn stelling, en goed dat je het op een a4 tje krijgt, het gaat hier om winterharde palmen!!

Charlotte je vraag is om een sterke palm te zetten die ook nog enigszins mooi blijft, ik heb naast 4 gewone Trachy's ook een T. wagnerianus gezet in de volle grond vergelijkbaar met die plek waar je eentje wilt planten, de plant staat nu 3 jaar in de grond zonder enige bescherming en doet het uitstekend, hier bij de aanplant Maart 2016,
Afbeelding

Mei 2019,
Afbeelding

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Lotteke's tuintje

Berichtdoor Jozef op 29 aug 2019 12:05

:welkom: Charlotte.
Als je klaar bent met je aanplant zien we graag eens een foto. Dat maakt het forum ook leuk en zo houden we het levendig. ;)
@Eduard, fraai plaatje van de groei van je wagnerianus. :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Lotteke's tuintje

Berichtdoor Lotteke op 29 aug 2019 14:04

Beste Dennis, dit is een prima advies, hier kan ik iets mee.
Je moet dat ook leren aanvoelen, net zoals ik bij mijn andere mediterrane planten moest leren.
Een andere optie is ook op die plek een groepje te maken met een vijgenboom, albizia of een steeneik.
En daar een palm bij te zetten die wat lager blijft, dan staat hij iets meer beschut, maar daar ga ik me eens in verdiepen of dat kan.
Ik zou graag al wat foto's plaatsen hier, maar ik moet nog even uitvogelen hoe dat moet (ivm verkleinen las ik)
Nogmaals, bedankt voor de info! :)

Eduard....prachtige foto's!! Het is soms net als bij mensen, de één is sterker als de ander, ik heb 3 olijfbomen, 2 kunnen alles hebben, en ééntje is gewoon iets zwakker en vraagt meer aandacht en verzorging
Beetje geluk met een goed en sterk exemplaar moet je soms ook hebben...
Groetjes! ;)
Laatst bijgewerkt door Lotteke op 29 aug 2019 17:08, in totaal 3 keer bewerkt.
Lotteke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 25 aug 2019 19:07
0 bedankjes

Re: Lotteke's tuintje

Berichtdoor Lotteke op 29 aug 2019 14:04

Jozef schreef::welkom: Charlotte.
Als je klaar bent met je aanplant zien we graag eens een foto. Dat maakt het forum ook leuk en zo houden we het levendig. ;)
@Eduard, fraai plaatje van de groei van je wagnerianus. :thumb_up:

Ga ik doen! :D maar de tuin is nog lang niet klaar! Alles moeten rooyen en helemaal opnieuw inrichten nu... :thai:
Lotteke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 25 aug 2019 19:07
0 bedankjes

Re: Lotteke's tuintje

Berichtdoor Guidonno op 05 sep 2019 11:32

Welkom hier! Geweldige ideen, ben benieuwd
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Lotteke's tuintje

Berichtdoor Mate op 09 sep 2019 16:13

:welkom:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten