Eerst even netjes voorstellen....

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor Laatbloeier op 08 sep 2019 20:21

Beste leden,

Mijn (echte) naam is Marinjo (klinkt exotisch, maar ben gewoon Nederlander), ik ben 43 jaar en woon sinds een kleine 5 jaar in (Zuid) Noorwegen.

Vorige week was ik op bezoek bij een tuincentrum en werd bijna op slag verliefd op een mooie bananenpalm die er stond. (Werkelijk een big.) (Overigens ben ik sowieso al fan van grote 'oer'planten, waar mijn huis dan ook vol mee staat.)

Vervolgens heb ik besloten een Musa Super Dwarf Cavendish in huis te halen. Maar na wat lezen over deze banaan, wilde ik eigenlijk een maatje groter en heb er een Musa Dwarf Cavendish bijgekocht. Het plafond in de woonkamer is ruim 3,5 meter hoog, dus laat maar lekker groeien!

Beide planten zijn nu nog maar ongeveer 35 cm hoog, maar ik ga de groei goed bijhouden. Ik heb hier al het één en ander gelezen over hoe ik deze planten moet verzorgen (dank daarvoor) Dat lezen is me dusdanig bevallen dat ik besloten heb deel te nemen aan dit forum.

Groet en tot ziens op het forum!
Laatbloeier
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 sep 2019 20:09
0 bedankjes

Re: Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor Rob op 09 sep 2019 00:02

Welkom op het forum Marinjo.

In ieder geval zal de aanwezigheid van iemand die in Noorwegen woont het gemopper op de koude wel doen afnemen, dus das niet verkeerd (zeker niet met al die grapjurken die verhuist zijn naar warmer oorden..)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor Laatbloeier op 09 sep 2019 00:17

Dank je wel, Rob!

Ik zie dat het plaatsen van mijn voorsteltopic niet helemaal gelukt is...

De eerste keer dat ik het plaatste (bij de rubriek voorstellen) lukte het niet.
Dus ik probeerde het nog een keer, waarna het lukte.
Wat later keek ik nog even en zag ik dat mijn topic er 2 keer stond.
Nu kijk ik vervolgens weer en zie plots niets meer staan en ontdek ik dat het er wel staat (1 x), maar onder de rubriek tuininrichting.

Iets spookt hier dus....

Maar je zou me reuze van dienst kunnen zijn als je bovenstaande voorsteltopic naar de juiste plek verhuisd? Alvast hartelijk dank!

P.s.: vorig jaar viel het mee, maar de winter daarvoor had ik een half jaar lang 70 cm sneeuw voor de deur en dat was ook voor mij een beetje teveel van het goede. Voor de rest is het hier langs de zuidkust al een stuk aangenamer dan het binnenland.
Laatbloeier
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 sep 2019 20:09
0 bedankjes

Re: Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor Jozef op 09 sep 2019 05:51

:welkom: :Marinjo.
Beetje flauw maar een banaan is geen palm. Wellicht heb je een foto beschikbaar van je banaan? Hier vind je in ieder geval veel liefhebbers van bananen.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor Bulldog op 09 sep 2019 10:52

Jozef schreef::welkom: :Marinjo.
Beetje flauw maar een banaan is geen palm. Wellicht heb je een foto beschikbaar van je banaan? Hier vind je in ieder geval veel liefhebbers van bananen..................


.............................en palmen ook waarschijnlijk :)

maar ben toch ook benieuwd naar die foto.
Bulldog
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 20 mei 2012 19:28
Woonplaats: Zuienkerke (West-Vlaanderen)
39 bedankjes

Re: Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor Laatbloeier op 09 sep 2019 12:08

Heren, dank voor het warme welkom!

Tja, een leek als ik ziet een palm, maar (de grootste) kruidenplant klinkt ook niet zo lekker.
Dus Musa of Banaan zal hier het meest gebruikte woord zijn, om nauwkeurige definities te omzeilen.

Hieronder (op uwer verzoek) de plantjes: links staat de super dwarf en rechts de dwarf Cavendish.

Ze staan achter het raam die op het zuiden staat. Maar gezien de winter voor de deur staat, zal de groei nog niet zo'n vaart lopen. Gezien de donkere winters hier wil ik kunstmatig licht gaan toevoegen - over dat specifieke onderwerp heb ik gisteravond een topic over aangemaakt.

Wat betreft de foto"

In de potten zelf liggen op de bodem een dikke laag kiezels om het overtollig vocht op te vangen. Onder de potjes staat een schaal met kiezels en water, zodat de bladeren van onder af een iets hogere luchtvochtigheid krijgen.

Hoe vaak is sproeien aanbevolen? Iedere dag of een paar keer per week? (Ik sproei dan met lauwwarm water.) RV is hier in de kamer momenteel 50%.


Afbeelding
Laatbloeier
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 sep 2019 20:09
0 bedankjes

Re: Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor batdah op 10 sep 2019 15:09

Rob schreef:Welkom op het forum Marinjo.

In ieder geval zal de aanwezigheid van iemand die in Noorwegen woont hetg gemopper op de koude wel den afnemen, dus das niet verkeerd (zeker niet met al die grapjurjken die verhuist zijn naar warmer oorden..)


Welkom Marinjo,

Groeten vanuit Portugal :mrgreen:

Ik was van plan rustig aan te doen, aangezien ik met links de tablet niet goed kan vasthouden door een insectenbeet maar ik voel nu de noodzaak toch te reageren....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor draco op 10 sep 2019 21:03

Wacht maar af, het Noorden warmt 4 x zo snel op als gematigder streken, althans dat las ik voor Groenland. En met de veenbranden op de toendra's wordt het evenmin koeler. :oops:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor jaak op 10 sep 2019 21:48

Welkom op het forum Marinjo , zoals je zal merken is uw voorsteltopic netjes in de juiste rubriek geplaatst , het kan soms ook eens mislopen :D veel plezier op dit leuke forum
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Eerst even netjes voorstellen....

Berichtdoor Laatbloeier op 10 sep 2019 23:58

Aha, fijn dat je hem op de juiste plaats hebt gezet. Dank je!

Dank je voor het 'warme' welkom vanuit Portugal, Bathdah! Misschien nog eens een uitruil vakantie-adres. Vooral in de winter natuurlijk. Wist je dat grote sneeuwpoppen bouwen echt hartstikke leuk is?
Laatbloeier
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 sep 2019 20:09
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten