Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor roellus op 10 feb 2016 22:17

vandaag een kijkje genomen onder de afdekking van mijn gunnera manicata. en wat blijkt hij zit al aardig in de groei.
Bijlagen
IMG_8652.JPG
IMG_8652.JPG (195.82 KiB) 5727 keer bekeken
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 375
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor p e t e r op 08 nov 2019 17:16

Guus van Canna-Banana heeft toestemming gevraagd om enkele foto's over winterbescherming van ons te mogen gebruiken. Mits vermelding van palmvrienden.net mag hij dit doen van ons.

Indien er toch personen zijn die bezwaar zouden hebben over het gebruik van hun winterfoto's dan mogen zij dit steeds melden bij hem.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor palmgek op 08 nov 2019 18:09

'' Mogen zij dit steeds melden bij hem'' ??

Peter,

natuurlijk netjes dat Guus dit met jullie heeft afgestemd, maar zou het niet beter zijn als hij dit met de leden zelf doet? Mensen die jouw post niet gelezen hebben kunnen zich immers niet verweren.
Voor zover ik kan inschatten was ook niet iedereen blij met het bericht dat er een boekje was uitgebracht waarin ongevraagd foto's van leden zijn gebruikt.
Ik weet dat dit soort zaken op een openbaar forum lastig is en er weinig aan te doen valt. Daarnaast ligt het er natuurlijk ook nog aan waarvoor het gebruikt wordt, maar als ik er iets over mag zeggen, is mijn voorstel wel zo netjes toch?
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor draco op 08 nov 2019 18:33

Een mailtje naar de maker van de gewenste foto is wel zo chique. Onlangs heb ik een dergelijk verzoek van Gardenpalms voor het gebruik van enkele foto's op hun website gehonoreerd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor batdah op 17 nov 2019 21:16

p e t e r schreef:Guus van Canna-Banana heeft toestemming gevraagd om enkele foto's over winterbescherming van ons te mogen gebruiken. Mits vermelding van palmvrienden.net mag hij dit doen van ons.

Indien er toch personen zijn die bezwaar zouden hebben over het gebruik van hun winterfoto's dan mogen zij dit steeds melden bij hem.



:o
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor luc op 17 nov 2019 23:11

Guus heeft aan mij een pb gestuurd met de vraag om een foto te mogen gebruiken :thumb_up:




palmgek schreef:'' Mogen zij dit steeds melden bij hem'' ??

Peter,

natuurlijk netjes dat Guus dit met jullie heeft afgestemd, maar zou het niet beter zijn als hij dit met de leden zelf doet? Mensen die jouw post niet gelezen hebben kunnen zich immers niet verweren.
Voor zover ik kan inschatten was ook niet iedereen blij met het bericht dat er een boekje was uitgebracht waarin ongevraagd foto's van leden zijn gebruikt.
Ik weet dat dit soort zaken op een openbaar forum lastig is en er weinig aan te doen valt. Daarnaast ligt het er natuurlijk ook nog aan waarvoor het gebruikt wordt, maar als ik er iets over mag zeggen, is mijn voorstel wel zo netjes toch?
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Peterf op 05 dec 2019 11:14

Vraagje: Ik maak bij stevige vrieskou een huisje rond mijn palmen met worteldoek ipv plastiek. Zodoende kan er nog steeds lucht bij mijn planten, wat belangrijk is tegen rot.

Bij grote vochtigheid, zoals we de komende week mogen verwachten, zou ik normaal gezien de bladeren van mijn palmen samenbinden. Alleen vraag ik me dan af of er door het samenbinden net niet meer kans is op rot/schimmel omdat in het hart nauwelijks verluchting mogelijk is, en of het dan niet beter is van de bladeren open te laten en dan gewoon te voorkomen dat het zwaarder kan gaan vriezen dan -3 (dmv mijn huisjes bv). Ik heb het hier over planten zoals de washingtonias en parajubaea.

Is er iemand die ervaring heeft met negatieve gevolgen van het samenbinden van de bladeren?

ter info. Op dit moment staan de vermeldde palmen, samen met een syagrus en livistona Chinensis nog gewoon buiten in open lucht zonde samenbinden en bescherming. Koudste temperatuur hier voorbije maand was -3.
Peterf
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 okt 2014 07:52
1 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor draco op 05 dec 2019 16:05

Peterf schreef:Vraagje: Ik maak bij stevige vrieskou een huisje rond mijn palmen met worteldoek ipv plastiek. Zodoende kan er nog steeds lucht bij mijn planten, wat belangrijk is tegen rot.

Bij grote vochtigheid, zoals we de komende week mogen verwachten, zou ik normaal gezien de bladeren van mijn palmen samenbinden. Alleen vraag ik me dan af of er door het samenbinden net niet meer kans is op rot/schimmel omdat in het hart nauwelijks verluchting mogelijk is, en of het dan niet beter is van de bladeren open te laten en dan gewoon te voorkomen dat het zwaarder kan gaan vriezen dan -3 (dmv mijn huisjes bv). Ik heb het hier over planten zoals de washingtonias en parajubaea.

Is er iemand die ervaring heeft met negatieve gevolgen van het samenbinden van de bladeren?

ter info. Op dit moment staan de vermeldde palmen, samen met een syagrus en livistona Chinensis nog gewoon buiten in open lucht zonde samenbinden en bescherming. Koudste temperatuur hier voorbije maand was -3.


Ik veronderstel dat het hier over kuipplanten gaat. Als regel verdragen die minder vorst dan in de grond.
Inpakken van plant en potkluit vertraagt de bevriezing en vermindert de verdamping via de bladeren. Bij aanhoudende vorst < -5°C is het onvoldoende. Dat geldt zeker voor de Syagrus, Washingtonia, Parajubaea. Chamaerops humilis durf ik nog wel te riskeren met een nachtvorst tot - 8°C met een isolerende mantel om de kuip. Idem dito voor de winterharde Trachycarpus sp. Een dikke rubber fitnessmat om de kuip zorgt voor voldoende vertraging bij opkomende nachtvorst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Peterf op 05 dec 2019 17:40

Dag Draco, bedankt voor uw reactie.

Washingtonia en parajubaea staan in volle grond. Overigens plaats ik bij alle huisjes een elektrisch kacheltje met thermostaat voor als het echt koud wordt. Kost toch niets. Ik vraag me vooral af of ze deze planten bij temperaturen tussen 0 en 5 graden net niet sneller kans maken op rot of schimmel als alle bladeren samengebonden zijn en er dus weinig verluchting mogelijk is en ik er dus slechter aan zou doen door ze samen te binden dan open te laten.

Samenbinden zou ik anders enkel doen bij kortstondige koudeperiodes op het moment dat het nog niet koud genoeg is om een huisje te plaatsen.
Peterf
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 okt 2014 07:52
1 bedankjes

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor draco op 05 dec 2019 18:28

Mijn ervaring met samenbinden en inpakken gaat niet verder dan de toepassing van rietmatten bij Trachycarpus, de klassieke methode. Deze constructie bleef aan de bovenzijde open. Riet isoleert uitstekend met behoud van ventilatie. Voor Fleecedoek zou dit ook gelden? Bij droog vriezend weer daalt de luchtvochtigheid snel en drogen de kronen op. De kans op kernrot zal evenredig afnemen. Is het uitvoerbaar om het inpakwerk pas te voltooien na de eerste dagen met nog lichte vorst?
Meestal volgt de komst van een vorstperiode de bovengenoemde lijn van geleidelijkheid. Mijn Chamaerops staan bijna de gehele winter onbeschut buiten en verdragen kortstondig een graad of 8 à 9 vorst, mits ze vooraf zijn opgedroogd. Ik heb 'n keer meegemaakt dat 2 weken met matige vorst (-7°C) werden afgewisseld door een dooiweek met veel regen. De Trachycarpus (5) in de tuin liepen liepen daardoor aanzienlijke topschade op. Bij 1 exemplaar bleef herstel van de speerrot uit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten