Phoenix Canariensis besmet?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor Onyxke op 08 jan 2020 22:52

Hallo Palmvrienden

Ik heb al sinds 4 jaar deze palmplant. Hij groeit. Nooit geen probleempjes gehad. In de winter haal ik hem binnen. Wanneer de kerstboom staat komt ie kort aan de verwarming te staan maar om te zorgen dat ie niet uitdroogt staat er een kommetje met water onder palmboom. Nooit een probleem gehad. Nu is een nieuw blad aan het doorkomen en daarstraks ik iets raars gezien een soort witte schimmel op de stengel. Ik ben er aan geweest en het wit zit niet op de stengel maar er in? Door er aan te gaan met een mesje om eens te voelen (uiteraard niet gesneden of dergelijk is de stengel automatisch van elkaar gescheiden door de aanraking).0

Hebben jullie enige idee wat dit kan zijn? Is dit schadelijk (waarschijnlijk wel lijkt meniet gezond). Kan dit verholpen worden of moet ik het ergste vrezen? Zou enorm zonde zijn. Ben zo trots op het plantje.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Onyxke
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 nov 2016 02:53
0 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor Rob op 08 jan 2020 23:17

Eerste idee is wolluis, maar dat zou oppervlakkig moeten zijn.
Als het er echt in zit, dan is het wel toch eens soort van schimmel. Kan het slecht zien op foto's. Een totaal foto zou ook handig zijn.

Ik zie dat in die vreselijke kleikorrels staat. Staat ie op een echte hydrcultuur of is dat deklaag? Zit er een gat onderin de pot? Hoe nat is je grond onderin? Zou eventueel ook waterschade kunnen zijn (=te nat)

ff afwachten wat anderen ingeven, maar mijn eerste reactie zou zijn:
- admire + decis spuiten (tegen schimmels & luis), eventueel herhalen. Best buiten doen
- verpotten, wortels checken.
- In voorjaar naar buiten en snel in de zon!

Ik verwacht overigens wel dat ie het overleeft - het issue lijkt er immers nu al uit te groeien. Belangrijk is wel dat we uitdokteren wat hier precies gebeurt om herhaling te voorkomen,

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor Onyxke op 09 jan 2020 14:34

Rob schreef:Eerste idee is wolluis, maar dat zou oppervlakkig moeten zijn.
Als het er echt in zit, dan is het wel toch eens soort van schimmel. Kan het slecht zien op foto's. Een totaal foto zou ook handig zijn.

Ik zie dat in die vreselijke kleikorrels staat. Staat ie op een echte hydrcultuur of is dat deklaag? Zit er een gat onderin de pot? Hoe nat is je grond onderin? Zou eventueel ook waterschade kunnen zijn (=te nat)

ff afwachten wat anderen ingeven, maar mijn eerste reactie zou zijn:
- admire + decis spuiten (tegen schimmels & luis), eventueel herhalen. Best buiten doen
- verpotten, wortels checken.
- In voorjaar naar buiten en snel in de zon!

Ik verwacht overigens wel dat ie het overleeft - het issue lijkt er immers nu al uit te groeien. Belangrijk is wel dat we uitdokteren wat hier precies gebeurt om herhaling te voorkomen,


Dank je voor de reactie! Het lijkt niet zo oppervlakkig, maar na nader inzien is het voor een gedeelte beetje oppervlakkig niet volledig. Meeste lijkt in de stengel zelf te zitten.

Ik heb de foto’s opnieuw geüpload zodat ze vergroot kunnen worden.
https://ibb.co/6XZwB5Y
https://ibb.co/JdHq0py
https://ibb.co/0J2Vt3j
https://ibb.co/2jwHvqS

De korrels zijn enkel als deklaag. De pot heeft een reservebakwaar het overtollige water in kan. In de pot zelf ligt enkel op de bodem wat van die korrels maar niet heel veel. Heb dit preventief gedaan. Denk wel dat de onderste grond best vochtig is. Ik heb nu al een tijdje geen water meer gegeven omwille van het feit dat er nog veel reserve was. Misschien best de reservebak ledigen? En buiten zetten? Al is dit niet evident met vele regen, de reservebak is dan terug gevuld met regenwater.

Zal straks eens een volledige foto maken en deze posten. Misschien preventief toch die behandeling starten wat u opgenoemd heeft?

Alvast bedankt!
Onyxke
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 nov 2016 02:53
0 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor draco op 09 jan 2020 17:38

Ik taxeer dit op een beschadiging waardoor de speer is gaan rotten met schimmelvorming. Waarschijnlijk groeit het er uit en volgt er een gezonde speer.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor batdah op 09 jan 2020 20:29

Ik heb de nu gelukkig betere foto wat uitvergroot en ik zie een hele zware spintaantasting, dat is erger dan die ene speer want die kun je later gewoon verwijderen....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor Rob op 09 jan 2020 22:58

Duidelijk.

Een voor de hand liggende dader/reden (centrale verwarming!)
Gelukkig is ook duidelijk dat de plant eruit aan het groeien is.
Behandelen tegen spint :

Kan met Chemische middelen
- Neem olie
- Chemische bestrijding omvat alle acariciden die bifenthrin, abamectine, bifenazaat, hexythiazox of spiromesifen als actieve ingrediënten bevatten. Net als bij natuurlijke bestrijding is het belangrijk om de onderzijde van het blad te behandelen, tenzij het bestrijdingsmiddel translaminair werkt, dit betekent dat het middel door het blad trekt en ook het ongedierte aan de onderzijde van het blad doodt.

Of de DIY manier:
Besproei de plant met water met hierin een oplossing van 2% groene zeep en 1% spiritus. Raadzaam hierbij is om dit in de avonduren aan te brengen, omdat in deze tijden de eitjes uitkomen. Spint is dol op een warme en droge omgeving. Het verlagen van de temperatuur en verhogen van de luchtvochtigheid zal bijdragen aan de bestrijding van spint.

Zeker omdat het niet te koud is buiten, zou je nu zelfs kunnen overwegen hem af te spuiten als boven en weg te zetten in de schuur of zo...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor draco op 10 jan 2020 01:52

Dat is wel een flink arsenaal Rob, bestrijding met een grote overmacht. :lol: Ik zou de Phoenix gewoon buiten zetten zolang het niet vriest. De spint is dan zo vertrokken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor batdah op 10 jan 2020 01:54

draco schreef:Dat is wel een flink arsenaal Rob, bestrijding met een grote overmacht. :lol: Ik zou de Phoenix gewoon buiten zetten zolang het niet vriest. De spint is dan zo vertrokken.



De tuinslang erop koud water en buiten.....

Ps is al die chemie nog te koop..... :o
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor hanscazan op 10 jan 2020 17:55

Mijn behandeling zijn die van Draka en Datdah gecombineerd, met uiteraard temperatuur liefst boven 0C.
Spint verdwijnt echter niet zomaar :( . Al lijkt dit buiten wel helemaal weg.
Van Eduard geleerd, grootste gedeelte opstofzuigen regelmatig afspoelen, eventueel erna gelijk even behandelen.
Hiermee houd je het onder controle :thumb_up:
Last but not least, bij mij staat er 1 in de volle grond nog steeds onbeschermd en 1 in pot dicht tegen de gevel, geen ongedierte
Groet Hans
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis besmet?

Berichtdoor alex1994 op 13 jan 2020 22:59

Het gaat hier volgens mij om een schimmel! Fusarium. Ook wel gewoon speerrot genoemd. Als de schimmel gaat "bloeien" is deze witte aanslag te zien.
Ook is er zoals Batdah zei spint te zien inderdaad. Succes met bestrijden!
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten