Jonge mangoplant

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Jonge mangoplant

Berichtdoor DFAF op 17 jan 2020 11:25

Hoi allemaal,
Ik heb afgelopen mei een mangopit in de grond gedaan onder een folietje. Super leuk, er kwam al snel een plantje uit. Ondertussen zijn we een dik half jaar verder en is de plant al gegroeid. Hij is zo'n 30 cm hoog. Als ik zoek naar plaatjes zie ik overal een steel met aan de bovenkant een paar bladeren. Zo ziet die van mij er niet uit.
Mijn mangoplant heeft vanaf 10 cm van de potgrond blaadjes en zo gaat het langs de stam verder. Onderste blaadjes zijn donkergroen en de bovenste lichter.
Gaat het dan goed? Of moet ik de onderste blaadjes weghalen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
DFAF
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 jan 2020 11:15
0 bedankjes

Re: Jonge mangoplant

Berichtdoor danny2 op 17 jan 2020 17:53

moet je er niet afhalen, die vallen vanzelf.
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Jonge mangoplant

Berichtdoor Hansvdb op 17 jan 2020 18:38

Anderhalf jaar geleden heb ik ook een pit gezaaid. Inmiddels is hij aardig gegroeid.

Foto0013.jpg
Foto0013.jpg (138.15 KiB) 5261 keer bekeken

Je ziet dat hier ook over de hele lengte van de stam bladeren groeien. Inderdaad moet je ze er niet afhalen, tenzij je het lelijk vindt. Ze zullen er wel een keer af vallen, maar dat kan wel even duren. Voorlopig leveren ze een bijdrage aan de groei van de plant.
Echt fraai gevormd is de plant niet. In de natuur worden het hele grote bomen daar zal het wel door komen. Wat een zaailing wil is zo snel mogelijk zo hoog mogelijk komen om de concurrentie voor te blijven. Misschien kun je er bonsai technieken op loslaten om er wat aardigs van te maken, maar sommige bomen hebben de neiging dood te gaan als je er te veel in knipt.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten