Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom?

Berichtdoor Frederic op 01 sep 2019 15:19

Beste,

Met de winter in bijna in zicht ben ik aan het nadenken geslagen over hoe ik mijn colocasia's de winter ga doorbrengen. Mijn colocasia's esculante pink china laat ik gewoon in volle grond staan waarna ik ze bedek met mulch ( vorig jaar positief resultaat met behaald).
Maar wat best te doen met de andere?
De soorten die ik heb zijn de volgende ( deze staan voor de moment in de volle grond):
Colocasia jack's giant ( nog maar 1 jaar oud), colocasia fontanessi black stem ( heb ik vorig jaar in de potgrond gezet, maar zeer weinig water gehad => positief resultaat), colocasia gaeligongensis 'black pearl' ( nog maar 1 jaar oud), colocasia ' coal miner' ( ook nog maar 1 jaar oud) en colocasia burgundy stem

Hoe doen de meeste dit?
Alle tips en tricks welkom?

Bedankt
Frederic
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 09 aug 2015 11:07
2 bedankjes

Re: Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom

Berichtdoor yme op 01 sep 2019 15:40

geen antwoorden maar wel dezelfde vragen :mrgreen:

Ook ik heb een coal miner en een colocasia gaoligongensis van 1 jaar oud, gekocht als klein plantje.
Voor zover ik heb gelezen op internet zouden beide soorten een knol (corm) groeien waardoor je ze kan uitgraven en droog kan overwinteren net zoals canna's of dahlia's. Maar of de knol na 1 jaar er al is en groot genoeg is???? geen idee.
Ook lijken de coal miner en gaoligongensis goede kandiddaten voor overwintering in de volle grond (met mulch lijkt me).

Hier verder op aanhakend: ik heb ook een Kona coffee en Aloha, waarvan ik helemaal geen idee heb. Van de kona coffe had ik drie knollen gekocht, maar alle drie begonnen te rotten na het oppotten. 1 heb ik weten te redden, maar de andere twee niet. Dus ook ik zou graag willen weten hoe je een droge knol weer aan het groeien krijgt met zo min mogelijk kans op rotting. (ik denk dat mijn probleem was dat er zo'n grote gradiënt in natheid in de bloempot was. Ik had ze voor het raam gezet, waardoor de bovenste 1-2 cm erg snel uitdroogde, maar het eronder vrij nat bleef. Hierdoor kon er toch rotting optreden.)

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom

Berichtdoor JungleWaarder op 25 nov 2019 14:50

Over dit onderwerp kan ik ook wel wat hulp gebruiken. Ik heb de soorten die ik heb, pink china, tea cup, hawaian punch met pot en al uit de tuin gehaald. Daar stonden ze in de pot zonder bodem. Nu heb ik ze binnen in een vrij koele ruimte gezet aan de zuidkant, zodat ze zoveel mogelijk licht krijgen. De bedoeling is ze zo door de winter te krijgen. 1x per week krijgen ze een beetje water.
Wat is jullie verwachting? Gaat dit lukken? Of kan ik beter de grond laten opdrogen en daarna de bladeren afsnijden?
Jungletuin, we gaan het gewoon proberen.
JungleWaarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 16 apr 2018 12:55
1 bedankjes

Re: Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom

Berichtdoor jaak op 01 dec 2019 16:04

ik heb colocasia pink china die blijft in volle grond met wat mulch en een plastiek er over , de andere dat zijn, coal miner , teacup , burgundy stem , fontanessi , jacks giant , gewone esculenta , kona kofee , black magic , ik heb er in pot staan , en die gaan zo naar binnen in de garage , blad afsnijden en volledig droog laten worden , diezelfde in volle grond worden uitgegraven en in een bak gelegd gevuld met turf , de wortels blijven er aan maar ook volledig droog , sommigen geven naar de komende lente toe al een nieuw blad , andere kwijnen een beetje weg maar de knol overleeft wel , in de lente opnieuw oppotten en zeer weinig water geven tot er leven in komt , dan heb je terug wortelvorming en ben je weer vertrokken , de overwinteringsplaats is mijn garage met heel weinig licht waar het gemiddeld 10 graden is in de winterperiode
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom

Berichtdoor yme op 10 feb 2020 21:09

inmiddels weet ik dat ik geen held ben in het droog overwinteren van colocasia knollen.

Op zolder (12 graden) kwam er schimmel op, zelfs nadat ik de knollen 2 weken op kamertemperatuur heb laten indrogen. Ook op de slaapkamer (15 graden) kwam er eerst schimmel en nadat de knollen zo droog waren dat er geen schimmel meer was, waren de knollen zo uitgedroogd en klein dat ik verwacht dat er geen leven meer inzit. Gedeeltelijk verklaring lijkt me dat sommige soorten nauwelijks een knol gegroeid hadden:

Afbeelding

Maar ja, dat wist ik van tevoren ook niet... te weinig plaatjes en info gevonden op het http://www...
Wat is nu een knol van voldoende grootte?

Aan de andere kant: ik had een prachtige knol van Colocasia gaoligongensis die ik in de slaapkamer droog heb weggelegd. Twee weken geleden heb ik de knol een grondige inspectie gegeven en de helft was totaal rot :cry:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog een poging gedaan om de rot weg te snijden, wat op zich prima lukte. Maar bij het verder indrogen van de knol trok het geheel volledig krom en bleef zacht totdat het zo uitgedroogd was dat er eigenlijk niets van over bleef...

Een Colocasia die ik als knol goed heb weten te overwinteren was een variëteit die ik gekocht heb als een kruising tussen de Pink China en Madeira. Maar als ik eerlijk ben dan zien van deze plant de paar knolletjes die ik ben vergeten in de tuin er beter uit.. :onzeker:

De enige methode die bij wel goed resultaat gaf was het laten doorgroeien van de planten. zowel in de huiskamer als in de slaapkamer lijk ik vrij weinig tot geen uitval te hebben..

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom

Berichtdoor Orodski op 11 feb 2020 00:17

Heb mijn Jack’s giant van de garage naar de woonkamer verhuisd vandaag. En hij ziet er heel goed uit. Begint al nieuw blad te krijgen.
Bijlagen
64B6FAAB-8508-4BD4-8313-DBB894324319.jpeg
64B6FAAB-8508-4BD4-8313-DBB894324319.jpeg (397.11 KiB) 5297 keer bekeken
Orodski
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 13 jul 2019 18:11
Woonplaats: Deurne antwerpen
1 bedankjes

Re: Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom

Berichtdoor jaak op 13 feb 2020 22:21

ik overwinter mijn colocasia knollen in de garage bij gemiddeld 10 graden , de garage is niet verwarmd dus ook redelijk vochtig , ik heb zo goed als geen uitval.
ik heb uitgegraven knollen liggen bedekt onder turf maar dat er wel lucht aan kan en dan heb ik er in pot gewoon afgesneden boven de grond en die zijn al aan het uitlopen
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom

Berichtdoor Orodski op 16 feb 2020 14:53

Zoals mijn foto boven, had ik het maandag uit te garage gehaald en in de living geplaatst. Na 6 dagen is al een heel blad uit :D
Bijlagen
444FE580-105F-43CE-9C08-2A404DF12754.jpeg
444FE580-105F-43CE-9C08-2A404DF12754.jpeg (75.8 KiB) 5095 keer bekeken
Orodski
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 13 jul 2019 18:11
Woonplaats: Deurne antwerpen
1 bedankjes

Re: Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom

Berichtdoor Frederic op 25 feb 2020 18:30

Bij mij beginnen de eerste ook al terug uit te lopen.
Wat nu? Wanneer begin ik ze terug water te geven?
Frederic
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 09 aug 2015 11:07
2 bedankjes

Re: Allerlei colocasia's overwinteren. Tips en tricks welkom

Berichtdoor yme op 25 feb 2020 18:38

ik overwinter mijn colocasia knollen in de garage bij gemiddeld 10 graden , de garage is niet verwarmd dus ook redelijk vochtig , ik heb zo goed als geen uitval.
ik heb uitgegraven knollen liggen bedekt onder turf maar dat er wel lucht aan kan


Mooie info Jaak. dank :thumb_up:
Wat ik me wel altijd afvraag bij het in turf of vermiculiet bewaren van knollen is: hoe droog nat moet het spul zijn en hoe bepaal je dat? (echt een lekkere beginners vraag :mrgreen: )

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten