Subtropische kas in aanleg - Gasthuishoeve

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor B.a op 29 dec 2019 10:40

hanscazan schreef:Hoi B.A, je schreef je naam al een ergens neer,Bart was het niet
Sint oedenrode ligt toch naast Veghel?
In het voorjaar eens komen kijken. Mss combi met GP, met tussenstop.
Maar van je wensen kunnen we meenemen ruilen voor koffie met koek :lol: .
Zag dat Rob ook wel zin had, 2 koffie, 2 koeken, Ik zorg voor je velutina 8-)

mvg Hans, PB om adres en afspraak te regelen :thumb_up:

Mijn naam is inderdaad Bart en Sint-Oedenrode ligt ook naast Veghel. (ik kan mijn profielnaam niet meer aanpassen?)
Lijkt me leuk hans, koffie en koeken staan klaar.! :thumb_up:

bjornobo schreef:Zojuist dit topic gelezen en toevallig deze zomer in deze kas geweest met een familiedag! Is zeker iets van te maken en ik snap de eigenaar ook wel dat hij niet wil bijverwarmen, daar de meeste bezoekers niet in de winter komen.

Ik ben benieuwd hoe je de verantwoordelijkheid hebt gekregen? Ben je een plantenliefhebber die de eigenaar vrijwillig heeft gevraagd om er iets van te maken? De vijver was inderdaad niet best deze zomer. Komt waarschijnlijk door filtering, maar ook de koi's en de eendjes. Door de warme zomer was er veel algengroei maar door de ontlasting van de koi's en eendjes is er ook heel veel voeding voor algengroei. Dus neem dat mee in de oplossing.

Ik kom graag nog een keer kijken! Mooi dat je dit project hebt opgepakt, een flinke uitdaging maar zeker realistisch. Succes!


Ik ben met de eigenaar in gesprek gegaan en kwam erachter dat hij graag een "burgers bush" of een centerparcs wilde crëeren maar niet wist hoe hij dit moest realiseren. toen heb ik hem mijn tuin laten zien en de tuinen die ik bij vrienden heb gemaakt en daar werd hij erg enthousiast van.
De capaciteit van de filter voor de vijver staat nagenoeg gelijk aan het aantal kuub van de vijver. dat betekend ook dat er weinig marge is.
De kippen zijn gelukkig weg daar deze de planten regelmatig kapot pikten en de eenden gaan we ook grotendeels uitzetten in het voorjaar.
Dankjewel en ik zie je graag tegemoet! :thumb_up:

Folium schreef:Dag BA, om het koude probleem op te lossen tijdens de vrieskoude wintermaanden zou je de locatie ter beschikking kunnen stellen voor een permanente tropische kerstmarkt, al de stalletjes en hun verwarmingen en vuurkorven plus de aanwezigheid van de bezoekers zouden het geheel aardig opwarmen.
Wat een toeristische attractie zou dat niet zijn zeg, succes verzekerd , stel je voor lekker rondstruinen op een kerstmarkt in hemdsmouwen terwijl de ijzig koude regen en wind de traditionele kerstmarkten laten leeglopen.... :D :lol:

Thanks. ik neem het me in overweging :thumb_up:
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor Rob op 30 dec 2019 00:36

Hey Bart,

Nog 2 centen van mij.

Ik zou zeker deze winter vrij uitgebreid de Temp in de kas meten op verschillende plaatsen.
Reden hiervoor is dat de data je vertelt je hoe de kas zich precies gedraagt. Met name het verschil met buiten is interessant voor de toekomst!
Een van de gedachten die ik had is dat de vijver de temperatuurschommelingen naar beneden zeker zal dempen (en hij lijkt me best stevig van formaat).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor leroy op 30 dec 2019 20:23

Inderdaad, ben wel benieuwd naar een foto update
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor Guidonno op 13 feb 2020 17:30

Goed punt van Rob. De vijver zal de vorst goed uit de kas weten te houden. Je zou zelf op één plek een diep punt kunnen maken. Hoe dieper hoe beter en vanaf hier een waterval kunnen maken.
Leuk voor de varens en brengt zuurstof in het water.
Wordt het ook minder snel groen;)
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor B.a op 02 maart 2020 12:14

Zo, het word tijd voor een nieuwe update die eigenlijk te lang heeft geduurd. De rede hiervoor is dat er nogal wat veranderingen gaande zijn. zo is er een nieuwe verwarmde ruimte om bijvoorbeeld te kunnen lunchen o.i.d.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er komt nieuwe bestrating in de kas, zodat we het stof van de oude dolomietverharding kwijtraken.
Afbeelding
Afbeelding

Terrassen worden aangepakt om een meer knusse zitplaats te krijgen. en er worden nogal wat borders bij gemaakt. Binnenkort worden er planten besteld zodat we het kunnen gaan aanplanten.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Geïnspireerd op deze foto met uiteraard andere beplanting. :mrgreen:

Afbeelding
En zo ook tegen de lange wand waar voorheen alleen looppad was.
Afbeelding
en zoals het idee er nu ligt.

De vijver zorgt inderdaad voor een deel dat de kou er minder snel in schiet. 3 weken geleden de temperatuur gemeten van de vijver en die stond op 9.8 graden. Ook is er een nieuwe filter bijgekomen zodat de vijver straks weer helder is. Op één koppel na gaan ook de eenden weg.
De andere kant van het verhaal is dat deze grote vijver ook voor een hoge luchtvochtigheid zorgt waar de chamaedorea microspadix wat last van heeft.

Door de milde winter staat de ensete maurelli er nog heel goed bij en begint uit te lopen.

Verdere toekomstplannen zijn, één van de trachy's schuin te hangen aan het spant zodat hij weer omhoog kan groeien zoals op de foto. Of dit gaat lukken is vraag 2. Welke tijd van het jaar kan dit het best gebeuren?
Afbeelding
Afbeelding

Kortom, veel veranderingen en hopelijk kunnen we snel beginnen aan het aanplanten. :thumb_up:
We gaan binnenkort een bezoekje brengen aan canna-banana voor inspiratie
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor hanscazan op 02 maart 2020 16:39

Bart, serieus, geweldig. Wat een super project!! :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor draco op 02 maart 2020 18:58

Het is niet waarschijnlijk dat een hoge luchtvochtigheid problemen geeft met Chamaedorea microspadix. Deze overwintert hier in de koude kas bij ± 3°C en een rh van ± 98%. Regelmatig ventileren vermindert de kans op schimmelvorming. Verlaging van de dampspanning overdag stimuleert bovendien de groei. Een hoge luchtvochtigheid verhindert de verdamping. Dientengevolge nemen de wortels ook geen water en voedingsstoffen op.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor B.a op 18 maart 2020 21:49

draco schreef:Het is niet waarschijnlijk dat een hoge luchtvochtigheid problemen geeft met Chamaedorea microspadix. Deze overwintert hier in de koude kas bij ± 3°C en een rh van ± 98%. Regelmatig ventileren vermindert de kans op schimmelvorming. Verlaging van de dampspanning overdag stimuleert bovendien de groei. Een hoge luchtvochtigheid verhindert de verdamping. Dientengevolge nemen de wortels ook geen water en voedingsstoffen op.



Nader onderzoek gaf inderdaad aan dat er teveel water bij de wortels kwam. Thanks :thumb_up:

Update:

Ondertussen is er weer het een en ander bij gekomen aan borders. Het looppad word steeds beter zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

En ook een flinke snoei aan de dasylirion wheeleri
Afbeelding
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor B.a op 23 maart 2020 14:02

Gister weer veel kunnen doen in de kas en het planten van de winterharde planten is begonnen. Met deze zonovergoten dagen loopt de temperatuur flink op met in de zon 35+ en in de schaduw 27+

Rob schreef:Hey Bart,

Nog 2 centen van mij.

Ik zou zeker deze winter vrij uitgebreid de Temp in de kas meten op verschillende plaatsen.
Reden hiervoor is dat de data je vertelt je hoe de kas zich precies gedraagt. Met name het verschil met buiten is interessant voor de toekomst!
Een van de gedachten die ik had is dat de vijver de temperatuurschommelingen naar beneden zeker zal dempen (en hij lijkt me best stevig van formaat).


Ik ben dit aan het bijhouden Rob en merk dat het verschillen zijn in de kas met een 2 tot 3 graden verschil. Waar het vannacht 3,9 graden was aan de ene kant(1m van het glas) was het 6,3 graden aan de andere kant(midden)



Hier wat foto's van de vordering

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Afbeelding
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Subtropische kas in aanleg

Berichtdoor Rob op 24 maart 2020 23:46

Awsome progress!

Laatste foto is echt heel fraai met de zon door glas!
Tegen de tijd dat we weer vrijelijk mogen reizen door ons land, dan is het klaar en komen we kijken!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten