Brahea armata in pot

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Brahea armata in pot

Berichtdoor yme op 18 mei 2020 20:35

Een aantal weken geleden heb ik een Brahea armata gekregen. Deze palm kreeg bij de vorige eigenaar elk jaar twee blaadjes en verloor er ook twee. Waardoor het eigenlijk maar een zielig plantje bleef. Ik heb me nu opgeofferd voor een reddingspoging. Maar eigenlijk weet ik niet waar ik moet beginnen :oops: :oops:

Vraag 1: is het mogelijk om deze plant in een pot weer aan de praat te krijgen? Of is volle grond veel en veel beter? Ik heb eigenlijk geen geschikte plek in de volle grond voor een grote Brahea (of de winterbescherming daarvan). Dus liever hou ik deze plant in pot.

Wat ik lees is dat deze plant veel hitte, warmte en zon wil. Momenteel staat de plant tot een uurtje of 13.00 in de zon. Niet lang genoeg, zou ik denken. Maar zelfs op zo'n half bewolkte dag als vandaag leidt tot tot geknepen bladeren. De bladeren kunnen de verdamping dus niet bijbenen.... Iets mis met de wortels?
In ieder geval lijkt me de grond niet zo geschikt: het is iets van cocopeat/cocosgrond. Terwijl ik lees dat een goed drainerende grond met een iets hogere pH beter geschikt is. Maar ook lees ik dat de palm niet houdt van verpottingen.
Daarom zou ik graag advies willen hebben betreffende de beste handelswijze. Ikzelf denk toch wel van aarde wisselen. Maar moet ik dan zoveel mogelijk van de cocopeat eraf halen? Of juist niet om de wortels zo min mogelijk te verstoren?

Qua grond heb ik nog het volgende staan (en ik zou natuurlijk ook grond kunnen bijkopen, zoals bv mediterrane aarde)
-palmgrond van mypalmshop
-gewone potgrond (veen)
-wormenmest
-perliet
-kleikorrels

Ik heb op internet natuurlijk een beetje gekeken wat een goede mix zou zijn, maar veel verder dan "goed drainerend" en een beetje kalk kom ik niet. Kan iemand mij van advies voorzien? :thai:

en dan de foto's:

Afbeelding

Afbeelding
geknepen bladeren. Wanneer de zon echt de hele dag schijnt is het nog duidelijker zichtbaar.

Afbeelding
De cocopeat, of iets dergelijks. Bovenste 2 cm is kurkdroog. Maar daaronder toch redelijk vochtig. De pot weegt ook "genoeg".

Afbeelding
De plant heeft zich omhoog gewerkt? Ook suboptimaal?

Afbeelding
Ik zie een paar wortels direct naar beneden gaan, waaronder een witte wortel. Wat ik aan wortel zie lijkt wel gezond. Maar bovenin de pot (daar waar ik heb gekeken) zitten geen wortels, waarschijnlijk gaan alle wortels direct omlaag.

En wat zou een advies zijn voor watergift? Het knijpen van de bladeren is voorsalsnog geen goede indicatie (wat de aarde is m.i. nat genoeg). Elke week een beetje of een langere tussenperiode en dan zoveel water geven dat het onderuit de pot loopt? (deze laatste methode gebruik ik eigenlijk altijd, maar ik lees overal dat de plant vrij droog moet worden gehouden).

Een grotere pot lijkt me vooralsnog niet nodig?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor draco op 18 mei 2020 21:11

Een grotere pot lijkt me niet per se nodig maar wel een diepere zodat de voet royaal met de aarde in contact staat en nieuwe wortels kunnen uitgroeien. Als dit nu gebeurt is de kans groot dat de uitgroei stagneert omdat de worteltop verdroogt. Misschien is deze pot diep genoeg maar dat kun je vaststellen als de kluit is ontdaan van de oude aarde. Wat potgrond betreft heb ik geen specitiek advies. Mij armata staat al jaren in dezelfde kuip met een mix van kokos en zwartveen potgrond. Vanwege de behoefte aan warmte heeft de palm jaren in de kas gestaan maar is vanwege een schildluis infectie dit jaar buiten gezet. Ik hield de palm vrij droog maar dat leidde op een zeker moment tot het tegelijk afstoten van meerdere bladeren. Nu krijgt de Brahea in het seizoen royaal water en het resultaat daarvan is evident.
Wat de watergift betreft bestaat vaak het misverstand dat palmen die in droge gebieden groeien weinig water behoeven. In hun habitat echter maken de wortels contact met ondergrondse waterbronnen (aquifers).
Bijlagen
DSCN7968.jpeg
DSCN7968.jpeg (249.68 KiB) 4426 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor yme op 18 mei 2020 21:49

alvast een zeer waardevolle post, Han! dank!
Dan weet ik in ieder geval qua water hoeveelheid in de zomer wat mij te doen staat. Gezien de blakende gezondheid van jouw palm, moet een hernieuwde poging in pot toch te doen zijn :mrgreen:

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor Gouden HandPalm op 22 mei 2020 19:35

Yme, ik vimd de grond waarin hij staat iets te zwaar ogen. Ik zou de grond wat meer draineren met kleikorrels, lavagruis, steentjes etc. hij lust imderdaad wel een slok, maar de wortels moeten flink kunnen ademen en het overtollige water moet goed kunnen wegstromen.

Vooral in de herfst kan een dergelijk substraat verstikkend werken voor een armata.

Verder mag ie ook wel wat extra voeding zo te zien.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor yme op 22 mei 2020 22:05

Dank voor het antwoord!

Moet ik dan denken aan ongeveer 50% drainerend materiaal? En de rest palmpotgrond? Of nog een hoger percentage drainerend spul?

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor Gouden HandPalm op 22 mei 2020 22:43

Zelf gebruik ik kleikorrels, zand en steengruis of fijn grint. Mediterrane potgrond van de tuincentra hebben ook zo'n drainerende samenstelling, maar die kun je ook zelf samenstellen. Kleikorrels (bv. van de Gamma) werken al behoorlijk drainerend.

Ook mijn Yucca's kweek ik op een mengsel van 50% potgrond en 50% kleikorrels/zand/grint. Brekers zand is het beste want het grofst van structuur.

Als je wortels meer zuurstof krijgen dan zul je zien dat je Armata er van opknapt.

Alle planten met een waslaag (Ch. cerifera, div. Yucca's, Copernicia's, Brahea armata etc.) moet je altijd goed draineren. Die zijn een zandige/stenige grond gewend.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor yme op 22 mei 2020 23:00

Super bedankt! Ik ga morgen verpotten :mrgreen:

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor draco op 23 mei 2020 01:10

Je kunt in plaats van kleikorrels ook lavagrit gebruiken voor drainage van de potgrond. Dat bevat tevens allerlei mineralen, weliswaar in de vorm van oxides maar die verweren geleidelijk onder invloed van organische zuren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor yme op 23 mei 2020 20:08

De plant is voorzien van nieuwe aarde!
Het verpotten ging echt heel makkelijk en zo op het oog zagen de wortels er gezond uit. Wel waren er heel weinig haarwortels te zien.
Na 3 keer zachtjes schudden had ik zo ongeveer alle cocos eruit geschud en heb ik de plant voorzien van de nieuwe aarde

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De wortels waren beperkt tot een kleine compacte "bal". Terwijl de pot veel groter was. Net alsof de wortels zijn gegroeid in een kleinere pot en dat er sinds het overpotten geen extra wortels zijn gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik neem aan dat dit een zeer ingrijpende gebeurtenis is voor de plant. Ik vroeg me daarom af of de plant nu wel gelijk in de volle zon kan, of dat het beter is om het vochtverlies te beperken en de plant voorlopig in de schaduw te plaatsen.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor draco op 23 mei 2020 21:33

Omdat de Brahea niet diep genoeg stond opgepot zijn er geen nieuwe adventiefwortels uit de voet gegroeid. Er ontstaan dan wel 'knoppen' maar die verdrogen. Nu de palm dieper staat opgepot kan deze nieuwe wortels vormen. Ik veronderstel dat je de holtes tussen de wortels na het uitschudden zo goed mogelijk met aarde heb opgevuld? De potmaat is kennelijk op de groei gekozen, vergeleken bij de gestrekte arm lijkt de kuip behoorlijk groot.
Bij een van mijn voorgaande armata 's viel ook alle grond voornamelijk steengrit uit de kluit toen ik die ging verpotten. Daarbij vormden de wortels een mandje in de vorm van de kuip.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten