Welke Blechnum maakt een kans?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Welke Blechnum maakt een kans?

Berichtdoor Niels op 01 jun 2020 09:44

Ik hou van varens en ik zou heel graag een Blechnum in mijn tuin willen hebben.
Dat ze niet zo winterhard zijn daar wil ik het wel op wagen, de winters zelf zijn met een beetje mazzel ook niet zo hard.

Maar ik heb wel een grond met een vrij hoge PH. Het is rivierklei, verrijkt met aardig wat organische stof en af en toe wat houtskool as erop gestrooid (maar daar kan ik mee ophouden).
Asplenium scolopendrium heeft het hier enorm naar de zin, maar Blechnum spicant is weg gekwijnd.
Matteuccia Struthiopteris zou het aardig hebben gedaan als ik in afgelopen de zomer had gesproeid.
De Blechnum zou op een hele beschutte plek komen in schaduw tot halfschaduw.

Welke Blechnum soort zou hier een kans maken?

Alvast bedankt voor jullie tips.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Welke Blechnum maakt een kans?

Berichtdoor draco op 01 jun 2020 11:20

Blechnum chilense is het meest kansrijk. Hier verliest deze varen alleen het blad bij strenge vorst < -10°C. Het wel aan te bevelen om de plant te beschermen met een mulchlaag van blad of boomschors. Het vergt van de varen in bladloze toestand meer energie om te herstellen.
Ik heb ook Blechnum magelanica uitgeprobeerd maar die acht ik minder geschikt. Een andere soort volgens de Groene Prins voldoende winterhard - is Parablechnum novae-zelandiae.
Varens die je zeker ook moet proberen zijn Cyrtomium fortunei 'Clivicola', die tref je zelfs tussen de kamerplanten aan, en de attractieve Dryopteris erythosora die oranje rood uitloopt.
Fraai bestanden met Blechum chilense zijn te zien in de horti van Leiden en Amsterdam (VU). Het klimaat is er milder en in Buitenveldert gedijdt de varen goed op de vochtige veenbodem.
Bijlagen
Blechnum chilense.jpeg
Blechnum chilense.jpeg (248.62 KiB) 7551 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke Blechnum maakt een kans?

Berichtdoor Niels op 01 jun 2020 14:21

Bedankt voor je advies, het blijft een beetje een gok natuurlijk.

De twee andere varens die je noemt hebben hier al een plekje in de tuin gevonden
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Welke Blechnum maakt een kans?

Berichtdoor Niels op 14 jun 2021 21:58

Kleine update, het is Blechnum chilense ( of hoe die nu heet) geworden die nu inmiddels al weer een jaartje in de tuin staat. Ze is in februari beschermd geweest en (pas) sinds de temperatuuromslag flink aan de groei. er duiken hier en daar ook al baby Chileentjes op

Afbeelding[/url]
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Welke Blechnum maakt een kans?

Berichtdoor draco op 15 jun 2021 00:17

Een mooi resultaat Niels!
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke Blechnum maakt een kans?

Berichtdoor Niels op 15 jun 2021 18:30

Dank je
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten