Boomvarens verspenen: tips en trucs

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Boomvarens verspenen: tips en trucs

Berichtdoor Gouden HandPalm op 30 mei 2020 21:04

Na lang experimenteren -met vallen en opstaan- heb ik eindelijk de meest ideale vorm gevonden om jonge boomvarens uit sporen te laten groeien. Regel 1 -kun je wel stellen- is een zo hoog mogelijke luchtvochtigheid. Dat kun je bereiken door de zaaibakjes in een grotere bak te zetten en die met vershoudfolie te omwikkelen. Vocht kan zo niet verdampen. (Zie foto 1).

Met een soldeerbout kun je kleine gaatjes in de zaaibakjes maken, waardoor je de varens met voeten in het water kunt zetten. Dit heeft bij mijn zaaisels aanmerkelijk de groeisnelheid verhoogd (zie foto 2). Ze groeien nu de pan uit.

So far so good. Maar nu komt de kritieke fase: de overgang van de hoogvochtige 'terrariumbak' naar verspeende losse plantjes. Ik laat de zaaibakjes met de jonge plantjes eerst 2 weken afharden, nog in hun bakje, en ook nog met voeten in het water, alvorens ik ga verspenen. Maar toch heb ik -hoe goed ik ze ook afhard en hoe goed ik ze ook sproei en nat hou- altijd uitval door verdroging. (Zie foto 3 rechter bovenhoek).

Heeft iemand tips om goed door deze kritieke fase heen te komen? Ik zorg al dat het te verspenen varentje zo groot mogelijk is, maar toch bezwijken er nog flink wat in de overgang van hoge luchtvochtigheid naar lagere luchtvochtigheid. Ideaal zou het zijn om ook de verspeende varentjes nog helemaal in een bedekte bak te zetten, maar dan moet je hele constructies bouwen en daar heb ik de ruimte niet voor. Kortom: hoe krijg je verspeende varentjes aan de praat en zorg je dat ze niet verdrogen? In mijn ervaring is deze fase de moeilijkste van heel de varenkweek en je leest daar maar weinig over.
Bijlagen
image.jpeg
Foto 1
image.jpeg (88.36 KiB) 5077 keer bekeken
image.jpeg
Foto2
image.jpeg (94.07 KiB) 5077 keer bekeken
image.jpeg
Foto 3
image.jpeg (77.84 KiB) 5077 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens verspenen: tips en trucs

Berichtdoor Eduard op 30 mei 2020 21:53

Als ik verspeende gingen ze eerst in de incubator [kweekkast met doorzichtig deksel] als ze daar goed in doorgroeien heb je ook goed doorworstelde kluitjes [plugjes] eerst zet ik dan de ventilatie bovenin open later blokjes aan een kant onder de doorzichtige kap zodat er onder de hele voorkant en zijkanten lucht bijkomt dan nog eens grotere blokjes dat het net nog net blijft staan dan het deksel eraf halen, dit heeft een tijdspanne van gemiddeld 2 maanden.

Ik heb deze week zoals je hebt kunnen lezen mijn C.medullaris opgepot ondanks de natte vloer en hogere luchtvochtigheid 70% hingen er een paar slap, de buiten lucht is extreem droog en killend in deze fase, ik heb ze vanavond weer in een grote glazen bak gezet en de bovenkant weer grotendeels afgesloten [90% luchtvochtigheid],laat dit weertype niet mijn plantjes verkloten, volgende week komt regen dat veranderd de zaak weer ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Boomvarens verspenen: tips en trucs

Berichtdoor Gouden HandPalm op 30 mei 2020 22:08

Ja, precies, dat is het, je moet in de overgang van zaaibak naar verspening zorgen dat de luchtvochtigheid even hoog blijft, totdat ze dieper zijn geworteld en al hun water van beneden af zelf kunnen ophalen.

Ik zat zo te denken: zou dit systeem helpen? Ik heb nu een bak omgekeerd gezet boven op de bak waarin de verspeende plantjes zitten. Helpt in ieder geval iets om de luchtvochtigheid te vergroten. Het geheel zou je ook nog kunnen omwikkelen met folie, maar dat is lastig water geven, iedere keer.
Bijlagen
image.jpeg
Pak een Bak: Bak op Bak
image.jpeg (68.73 KiB) 5064 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens verspenen: tips en trucs

Berichtdoor Eduard op 31 mei 2020 10:57

Niet helemaal afsluiten Jan, je was immers al begonnen met het harden, een 2 dagen het deksel gesloten houden daarna 1cm blokjes aan een kant, dit een paar dagen aanhouden dan de opening vergroten, meet de luchtvochtigheid eens binnen nu en straks bij regenweer als die hoog genoeg is, +-60% kan de kap eraf ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Boomvarens verspenen: tips en trucs

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 mei 2020 11:05

Ja, steeds meer openzetten en uiteindelijk de kap er om de dag vanaf en uiteindelijk helemaal.

Heb helaas geen hydrometer, maar komt goed. We gaan kijken of dit beter werkt zo.

Maar een beetje experimenteren zo. Vallen en opstaan. Maar dat is het leuke van deze hobby.

Bedankt weer voor je kundige raadgevingen. We komen er wel.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens verspenen: tips en trucs

Berichtdoor Gouden HandPalm op 06 jun 2020 20:15

Vandaag een tweede bak gemaakt met een twintigtal Cyathea vieillardii plantjes. Dit keer heb ik ze niet afgehard, maar ga ik het proberen met de 'bak op bak' methode. Zo laat ik ze een paar maanden doorgroeien tot ze tegen het dak aankomen. Dan langzaam het 'dak' eraf en afharden die zooi.

In de 'natte bak' (zie foto 1 hierboven) groeien de andere broedsels voorspoedig. Binnenkort kan ik ook bakken maken met 20 brownii's, 20 excelsa's, 20 medullaris en 20 'orange giants'.

Die excelsa's zijn een bijzonder verhaal. In een eerdere methode is het prothallum bijna volkomen uitgedroogd. Toch is het weer en masse gaan groeien nadat ze kletsnat zijn gezet. Blijkbaar zijn varensporen en hun prothallum ijzersterk en kunnen ze ook een lange periode van droogte overleven, mits het daarna maar overvloedig gaat regenen.

Moeder natuur blijft iedere keer weer verbazen. Prachtige plantjes, die varens.

Enfin, zo moet het goed gaan met deze vieillardii's. Ik laat nog wel even zien hoe het afloopt met ze.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (55.95 KiB) 4957 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens verspenen: tips en trucs

Berichtdoor Tom1986 op 06 jun 2020 20:41

Dan ga je plaats tekort krijgen! Waar gaat t allemaal heen?
Tom1986
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Boomvarens verspenen: tips en trucs

Berichtdoor Gouden HandPalm op 06 jun 2020 20:48

Die raak je wel kwijt, hoor. Gewilde plantjes overal.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten