Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor Tim123 op 28 okt 2020 19:29

Ik heb deze vijgensoort ook gehad en afgelopen jaar weggehaald. Dit is echt een hele snelle groeier met prachtige bladeren die ik zou aanduiden als zeer vorst bestendig.
Gek genoeg waren de vijgen die er aan kwamen erg klein en zelfs als ze zo rijp waren dat ze er af vielen niet eetbaar.
Kleine waarschuwing (zelf ervaren), het sap van deze vijg is mogelijk nog gevaarlijker dan van andere soorten. Ik had was sap op mijn arm gekregen tijdens het snoeien en dit werden brandwonden waar ik na genezen zo het vel af kon trekken ;)

Klein beetje off topic:
Ik ben overigens al weken vijgen aan het plukken van de Bornholm Diamond, dit is naar mijn mening de meest succesvolle vijgensoort voor wie een grote opbrengst wil tussen de 2 a 3 keer per jaar.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor Lagarto op 28 okt 2020 22:41

Het blad gaat er inderdaad steeds slechter uitzien Draco. Als ik niks doe, verwacht ik dat binnen een paar dagen het blad gaat vallen. In dat geval lost het probleem van de verdampingsovermaat zichzelf op of niet?

Hij staat aan een westmuur, niet geheel onbeschut al heeft hij de laatste dagen wat meer wind gehad dan ik verwachte.

Tim123, hij schijnt inderdaad flink gegroeid te zijn, met jaarlijks een ruime meter aan nieuwe scheuten. Jammer als de vruchten straks inderdaad onsmakelijk blijken.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Vijg nu snoeien of in het voorjaar?

Berichtdoor trabbart op 06 nov 2020 03:28

ik dacht net hetzelfde, ik zou de kruin knotten, ik doe dit eigenlijk om de twee jaar met mijn vijgenboom die ondertussen 10 jaar oud is. kheb dan om de twee jaar een paar emmers vijgen . zelfs na de oogst moet ik daar al in gaan met de schaar of de takken hangen in de weg. in 1 seizoen komen daar zeker 2m takken aan en een volle kruin. jouw boom moet flink wortelen , als je weer zo een droge lente hebt en die boom moet al die takken van sap voorzien dan gaat het mis .
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten