Palmboom die dood gaat door een zwam of paddestoel

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmboom die dood gaat door een zwam of paddestoel

Berichtdoor Tropicals op 03 nov 2020 14:09

Vroeg mij af of er mensen zijn die een palmboom zijn verloren door een zwam?
Ik weet dat het kan maar is het wel eens gebeurt bij een palmboom
Tropicals
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 25 feb 2019 13:24
0 bedankjes

Re: Palmboom die dood gaat door een zwam of paddestoel

Berichtdoor draco op 04 nov 2020 01:44

Timothy Broschat and Alan Meerow in Ornamental Palm Horticulture: "Several species of Ganoderma cause wood rot of palm trunks - Although Ganoderma is a soil-borne fungus, it produces airborne spores that readily colonize new areas. In areas where Ganoderma occurs*, it quickly colonizes stumps of palms that died from other causes and were cut down. Spores produced by these saprophytic conks can then infest nearby healthy palms. No known cure - destruction of the infested palms. *(Southeastern United States, Tropical Afrika, Australasia).
Bijlagen
Zwammen op stam Chamaerops.jpeg
Zwammen op stam Chamaerops.jpeg (823.6 KiB) 3174 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Palmboom die dood gaat door een zwam of paddestoel

Berichtdoor Tropicals op 04 nov 2020 21:21

draco schreef:Timothy Broschat and Alan Meerow in Ornamental Palm Horticulture: "Several species of Ganoderma cause wood rot of palm trunks - Although Ganoderma is a soil-borne fungus, it produces airborne spores that readily colonize new areas. In areas where Ganoderma occurs*, it quickly colonizes stumps of palms that died from other causes and were cut down. Spores produced by these saprophytic conks can then infest nearby healthy palms. No known cure - destruction of the infested palms. *(Southeastern United States, Tropical Afrika, Australasia).

Dank voor je antwoord.
Er is niet zo heel veel info te vinden op internet over dit onderwerp of over mensen die dit wel eens hebben meegemaakt.
Ben benieuwd of er hier mensen zijn die wel eens een palm verloren zijn door een paddestoel of een zwam
Tropicals
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 25 feb 2019 13:24
0 bedankjes

Re: Palmboom die dood gaat door een zwam of paddestoel

Berichtdoor alex1994 op 04 nov 2020 22:16

In een palm groeit gemakkelijk fusarium. Ik weet het niet zeker. Maar volgens mij veroorzaakt deze schimmel ook speerrot. zwammen zijn wat minder opvallend bij deze schimmel maar wel aanwezig. Ik heb meerdere zaailingen verloren door Fusarium.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Palmboom die dood gaat door een zwam of paddestoel

Berichtdoor Tropicals op 05 nov 2020 10:57

alex1994 schreef:In een palm groeit gemakkelijk fusarium. Ik weet het niet zeker. Maar volgens mij veroorzaakt deze schimmel ook speerrot. zwammen zijn wat minder opvallend bij deze schimmel maar wel aanwezig. Ik heb meerdere zaailingen verloren door Fusarium.

Bij mij groeien ook van die paddestoelen zoals aangetoond hier op de foto, erg lekker voel ik mij er niet bij.
We gaan het zien, kunt er weinig aan doen heb ik begrepen.
Tropicals
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 25 feb 2019 13:24
0 bedankjes

Re: Palmboom die dood gaat door een zwam of paddestoel

Berichtdoor alex1994 op 05 nov 2020 23:17

Misschien zit het alleen in het dode weefsel. Het gaat om een Trachycarpus toch? Je zou zelfs kunnen proberen om dit te verwijderen zodat je een kale stam overhoudt. Spuitzwavel kan misschien ook wel helpen.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Palmboom die dood gaat door een zwam of paddestoel

Berichtdoor lily-anne op 18 feb 2021 17:01

alex1994 schreef:Misschien zit het alleen in het dode weefsel. Het gaat om een Trachycarpus toch? Je zou zelfs kunnen proberen om dit te verwijderen zodat je een kale stam overhoudt. Spuitzwavel kan misschien ook wel helpen.


Hoe is het nu met de Palm? Nog paddestoelen gezien?
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten