Opuntia Ficus Indica

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor Tim123 op 06 feb 2021 23:02

Vraagje met hopelijk snel antwoord ;)

Ik heb een mooi formaat Ficus Indica in de koude kas staan.
Dit is niet voor niks, want een Opuntia heeft zijn winterrust nodig om te kunnen bloeien. Nu vraag ik me af of de cactus op 6 februari genoeg rust heeft gehad. Vanwege de verwachte -12 graden (weliswaar buiten de kas) is het misschien beter de plant naar binnen te halen. Deze kan dan alleen in de woonkamer staan, want om deze op de koudere zolder te krijgen is hij te zwaar ;)

Oftewel, is het raadzaam om de cactus naar de (21°) woonkamer te verplaatsen en vraag 2 weet iemand hoe lang een Opuntia F. I. winterrust nodig heeft om te kunnen bloeien?

Alvast bedankt voor ieder antwoord of meedenken :)
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor Rob op 06 feb 2021 23:19

Gezien het normale habitat zou ik hem gewoon binnenhalen. Die nattigheid doen ze meestal weinig goeds.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor Tim123 op 07 feb 2021 13:21

Bedankt Rob ik heb hem ondertussen maar naar binnen gehaald. Viel me op hoe lekker de temp. nog is in de koude kas.

Hopelijk kan iemand mij nog meer vertellen over vraag 2;)
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor Rob op 07 feb 2021 15:28

Ben geen expert op opuntia Tim, dus die 'hoe lang vraaglaat ik graag aan een ander...
Gezien het normale habitat zou de winter redelijk kort moeten/kunnen zijn dunkt me.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor Tim123 op 07 feb 2021 17:35

Dat denk ik ook Rob, echter was de winter tot nu toe niet heel indrukwekkend, plant stond wel al die tijd in de koude kas.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor rinoceros54 op 24 apr 2021 10:47

Vraag 2: hangt er een beetje van af wanneer je bent gestopt met water geven in het najaar Tim. Er zijn mensen die hun cactussen pas in november naar binnen halen. Als ze dan buiten staan en ze hebben een aantal regenbuien gehad dan zal, afhankelijk van de temperatuur, de plant doorgroeien. Het is niet zo dat een plant zelf zegt: zo, het is half september en nu ga ik rusten. Zoals gezegd: heeft te maken met temperatuur en water( voeding) geven. Dus je kunt het zelf, gedeeltelijk althans, bepalen.
Maar als jouw opuntia, bijv, in begin oktober in winterrust is gegaan is het in februari geen probleem om weer, langzaam aan, wat water te gaan geven. Maar, ook dat is weer afhankelijk van de omstandigheden. ( temperatuur)Als het -12 wordt buiten, kan het in de kas best maar -4 zijn. Dat kan jouw opuntia, als hij droog staat, gewoon hebben, zeker als dit maar een paar nachtjes is. Maar als je dan water gaat geven wordt het wel een ander verhaal. Ik zou dit liever gedaan hebben dan naar een kamer waar het 21 gr. is. De grote verschillen in temperatuur die je hierdoor creëert zijn niet goed voor de plant. En dan moet je wel water gaan geven. Ik had hem in de koude kas gehouden(droog!) en desnoods in de nacht een stuk noppenfolie of zoiets eromheen gedaan. Het is mss handig om een min-max thermometer in je kas te hangen. Je kunt dan zien wat de min.temp is geweest en daarop inspelen qua verzorging. Heel verhaal, maar hoop dat je er iets aan hebt.
Ik heb veel soorten opuntia's staan en heb redelijk wat ervaring met buiten kweken.
Overigens; als er mensen zijn die stekken van opuntia kwijt willen: wil ze graag overnemen( afhankelijk van de soorten)Uiteraard tegen betaling
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor Danycactus op 24 apr 2021 11:36

Ik heb wel enkele Opuntia's en Cylindropuntia's staan, ook winterharde soorten. Heb onlangs van enkele stekken genomen die hopelijk nu aan het wortelen zijn.
Ik zal hier eens een lijstje zetten van wat ik heb maar geef mij enkele dagen tijd.
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor Tim123 op 24 apr 2021 15:17

rinoceros54 schreef:Vraag 2: hangt er een beetje van af wanneer je bent gestopt met water geven in het najaar Tim. Er zijn mensen die hun cactussen pas in november naar binnen halen. Als ze dan buiten staan en ze hebben een aantal regenbuien gehad dan zal, afhankelijk van de temperatuur, de plant doorgroeien. Het is niet zo dat een plant zelf zegt: zo, het is half september en nu ga ik rusten. Zoals gezegd: heeft te maken met temperatuur en water( voeding) geven. Dus je kunt het zelf, gedeeltelijk althans, bepalen.
Maar als jouw opuntia, bijv, in begin oktober in winterrust is gegaan is het in februari geen probleem om weer, langzaam aan, wat water te gaan geven. Maar, ook dat is weer afhankelijk van de omstandigheden. ( temperatuur)Als het -12 wordt buiten, kan het in de kas best maar -4 zijn. Dat kan jouw opuntia, als hij droog staat, gewoon hebben, zeker als dit maar een paar nachtjes is. Maar als je dan water gaat geven wordt het wel een ander verhaal. Ik zou dit liever gedaan hebben dan naar een kamer waar het 21 gr. is. De grote verschillen in temperatuur die je hierdoor creëert zijn niet goed voor de plant. En dan moet je wel water gaan geven. Ik had hem in de koude kas gehouden(droog!) en desnoods in de nacht een stuk noppenfolie of zoiets eromheen gedaan. Het is mss handig om een min-max thermometer in je kas te hangen. Je kunt dan zien wat de min.temp is geweest en daarop inspelen qua verzorging. Heel verhaal, maar hoop dat je er iets aan hebt.
Ik heb veel soorten opuntia's staan en heb redelijk wat ervaring met buiten kweken.
Overigens; als er mensen zijn die stekken van opuntia kwijt willen: wil ze graag overnemen( afhankelijk van de soorten)Uiteraard tegen betaling


Bedankt Rino,

We zijn nu een paar maanden verder en ik kan nu vertellen hoe het is de cactussen is vergaan.

Ik heb de cactussen net voor de piek van -12 naar binnen gehaald.

De cactus in de koude kas zag er op 2 plekjes na goed uit, de 2 plekjes (midden in 2 schijven) begonnen zwart te worden en weg te rotten, maar de plant heeft zich goed verweerd en nu heb ik 2 schijven met beiden een hele dunne bruine vlek (ongeveer zo dun als papier en zo hard als hard plastic). Deze staat nu alweer sinds maart buiten en heeft de laatste hagelstormen etc. goed doorstaan en een nieuwe knop is al te zien.

De grootste van de 2 stond in de schuur (geen ruimte in de kas) en was geheel omgeven door een laagje ijs. Deze cactus was duidelijk harder getroffen in de koudere donkerdere schuur.
Eenmaal binnen lekte cactus de hele dag uit op een aantal handdoeken en de buitenste schijven waren duidelijk het zwaarst getroffen. Naar mate de cactus binnen stond werd met de dagen duidelijker hoeveel schade deze had geleden en de ene na de andere schijf begon rotte plekken te vertonen. Sommigen van deze plekken werden niet groter, maar enkelen zetten door over de hele schijf en in die gevallen heb ik de schijf dan ook weggesneden. Interessant was ook dat de plant zelf ook enkele licht aangetaste schijven liet vallen. De cactus leek dood te gaan, maar voor mijn gevoel niet kansloos. Ik heb denk ik de helft van de cactus aan schijven weggesneden totdat bijna alle rot weg was. Enkel op de stam was kleine aantasting te zien, maar deze heeft gelukkig niet doorgezet.
2 weken later heb ik ook deze cactus buiten gezet, weliswaar in dit geval in de kas en lichtelijk bemest. Ik lijk iets goed te hebben gedaan, want aan de cactus groeien 4 nieuwe schijven.
Ik laat deze nog zeker een maand in de kas staan om aan te sterken en ben van plan deze te verpotten.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor Tim123 op 24 apr 2021 15:19

Danycactus schreef:Ik heb wel enkele Opuntia's en Cylindropuntia's staan, ook winterharde soorten. Heb onlangs van enkele stekken genomen die hopelijk nu aan het wortelen zijn.
Ik zal hier eens een lijstje zetten van wat ik heb maar geef mij enkele dagen tijd.


Ik heb zelf van de week een bestelling gedaan van 11 winterharde cactussen bij Kakteengarten waaronder 3 Cylindropuntia's :) ik ben zeer benieuwd hoe deze zich gaan ontwikkelen!
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Opuntia Ficus Indica

Berichtdoor PeterHoofddorp op 18 jun 2021 23:02

Deze op de foto heeft de hele afgelopen winter buiten doorgebracht, alleen bij de flinke vorst in die 2 weken er een noppenfolie omheen gedaan.
Het is grappig om te zien dat deze Opuntias in de winter helemaal slap worden, om te voorkomen dat ze bevriezen, en nu weer helemaal strak zijn. Nieuwe schijven worden nu gemaakt.
Bijlagen
Opuntia nieuwe schijven.jpg
Opuntia nieuwe schijven.jpg (232.76 KiB) 7075 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten