Trachycarpus fortunei beschermen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor ExoRobin op 08 feb 2021 11:58

Ik weet dat de meningen over het wel of niet beschermen van Trachycarpus fortunei nogal verdeeld zijn.
Zelf zou ik het ook niet snel doen maar ik begin nu toch te twijfelen of ik mijn Trachycarpus van 3,5 meter iets van bescherming ga geven.

Het wordt hier zeker 5 dagen op rij rond de -12 s'nachts en overdag rond -5.
Deze Trachycarpus heb ik 8 jaar geleden geplant en is sindsdien flink gegroeid dus hij is wel goed gesetteld.

Natuurlijk kunnen ze kortstondig -18 hebben maar ik denk dat langdurige vorst met -12 ook niet echt bevorderlijk is. Zeker niet als straks overdag de zon er bij komt en de bladeren uitdroogt.

Ben benieuwd wat jullie ervaring / mening is.
Vooral interessant om te horen van mensen die in voorgaande strenge winters als 2012 al grote Trachycarpus palmen onbeschermd buiten hadden.


Groeten Robin
Avatar gebruiker
ExoRobin
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 02 nov 2011 16:27
Woonplaats: Nieuwegein
5 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor Dennis_S op 08 feb 2021 12:59

Het is niet zozeer dat de meningen verschillen, maar wel de ervaringen. Het onzekere nu is dat het inderdaad om een langduriger periode gaat. En het wordt lastig om te voorspellen wat er dan gebeurt. Ik heb zelf een exemplaar van dik 4 m hoog met de nodige acrobatiek net voor de vorst beschermd met een transparant bouwzeil van 6x4 m. Het sluit niet helemaal, maar het houdt wel de rechtstreekse straling tegen. In de hoop dat dat net het verschil maakt. Het is juist de winter van 2012 die korte metten maakte met een exemplaar van 3,5 m hoog. Speerrot werd m fataal. Ik hoop dat nu voor te zijn. Maar er zijn ook ervaringen van exemplaren die -20 voor de kiezen gehad hebben, bladerloos werden maar wel herstelden.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor Herman op 08 feb 2021 13:55

2012 kan ik me nog herinneren
Stam was toen ruim 3 meter, al t blad was na de vorst doorprikt met kleine gaatjes.
Wat over bleef was een boom met weinig blad.
Hij is nu ruim 4 meter. Kan er niet meer bij om de speren net vliesdoek te voorzien
Meer als dat , indien uit de kluit gewassen , kan je niet meer doen.
Afwachte dus
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor ExoRobin op 08 feb 2021 23:54

Denk dat ik het nog even aankijk.
Omdat we behoorlijk beschut zitten hier hoop ik dat de zon er voor zorgt dat het lokaal toch net boven nul komt in de middag.

De lange termijn verwachting qua vorst is gelukkig ook al iets omhoog bijgesteld.

Mocht het nodig zijn heb ik eventueel nog fleecedoek liggen.
Avatar gebruiker
ExoRobin
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 02 nov 2011 16:27
Woonplaats: Nieuwegein
5 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor Lieven op 09 feb 2021 14:02

ExoRobin schreef:Denk dat ik het nog even aankijk.
Omdat we behoorlijk beschut zitten hier hoop ik dat de zon er voor zorgt dat het lokaal toch net boven nul komt in de middag.

De lange termijn verwachting qua vorst is gelukkig ook al iets omhoog bijgesteld.

Mocht het nodig zijn heb ik eventueel nog fleecedoek liggen.


"be careful what you wish for"

ik heb mijn groepje Wagnerianus vandaag juist tegen de zon beschermd...
die zou de volgende dagen volop schijnen:

Afbeelding

Afbeelding

Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor Lieven op 09 feb 2021 15:41

ExoRobin schreef:
Natuurlijk kunnen ze kortstondig -18 hebben maar ik denk dat langdurige vorst met -12 ook niet echt bevorderlijk is. Zeker niet als straks overdag de zon er bij komt en de bladeren uitdroogt.

Groeten Robin


@Robin,
had erover gelezen, je haalde het natuurlijk zelf ook al aan....

Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor ExoRobin op 10 feb 2021 02:29

Lieven schreef:
ExoRobin schreef:
Natuurlijk kunnen ze kortstondig -18 hebben maar ik denk dat langdurige vorst met -12 ook niet echt bevorderlijk is. Zeker niet als straks overdag de zon er bij komt en de bladeren uitdroogt.

Groeten Robin


@Robin,
had erover gelezen, je haalde het natuurlijk zelf ook al aan....

Mvg, Lieven



Hoi Lieven,

De voornaamste reden dat het me nu wat minder zorgen baart is dat de grond onder de sneeuw nog niet bevroren is en het afgelopen etmaal is de middagtemperatuur weer boven nul gekomen.

In dit geval geloof ik dat de zon alleen maar een positieve invloed heeft op de palmen. Zolang de vorst niet in de grond zit kan er nog vocht uit de grond worden opgenomen.
Dit vervangt dan weer het vocht dat verdampt in de zon.

Tot zover ziet de palm er goed uit. (Geen knijpende bladeren)
En de verwachte temperaturen worden nu steeds naar boven toe bijgesteld.
De afgelopen nachten zijn we hier gelukkig ook boven de voorspelde temperatuur gebleven als ik mijn weeroverzicht mag geloven.
Avatar gebruiker
ExoRobin
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 02 nov 2011 16:27
Woonplaats: Nieuwegein
5 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor draco op 10 feb 2021 16:23

Het huidige weer zorgt ervoor dat de palmkronen snel opdrogen. Dat is gunstig wat betreft de vorsttolerantie. Strenge vorst tot ca. - 13 °C zou zo geen probleem moeten zijn, temeer daar de wind sterk is afgenomen. Palm hebben geen gevoel maar 'windchill' in combinatie met vorst en zon versterken de verdamping en uitdroging. De invloed van deze (f)actoren kan worden verminderd door de palm met een hoes te beschermen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor guardian1967 op 12 feb 2021 12:32

Mijn persoonlijke ervaring is dat bij deze temperaturen ik gewoon vliesdoek neem en enkel de speer bescherm tegen insijpeling van vocht en dan vrieskou in centrum.
Alleen was ik dit jaar te laat dus laat ik wel weten wat de gevolgen zijn maar ik maak me eigenlijk geen zorgen
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei beschermen

Berichtdoor joskes op 13 feb 2021 18:46

Laatste nacht met strenge vorst -5c en morgen snel uitpakken ;) Hopelijk geen schade of ziet men dit niet direct?Heb mijn palms maar 3 jaar dus nog nooit zo,n winter meegemaakt :cry:
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten