Lagerstroemia indica ervaringen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor Peterf op 25 sep 2020 07:22

Lagerstroemia is een fantastische plant. Ik heb er hier talloze staan in de tuin. Wel moet je oppassen met het kiezen van de juiste soorten. Deze die ik heb zijn van oorsprong uit Noord-Amerika. Als je planten gaat halen vanuit Italie of Frankrijk, dan is de kans op bloei kleiner (daarom niet uitgesloten). Ook als je in de winkel "lagertroemia indica" ziet zonder verdere specifiering er bij, dan komt die waarschijnlijk uit zuid-Europa waar de kwekers ze zo aan de Belgische groothandel- en winkels verkopen. Hele mooie en betrouwbare soorten zijn voor fel roze oa de Caroline, Tuscarora, Tonto. Roze-Rood kan je ook vinden met de Christiana en de Victoria.Er zijn ook echt rode soorten bekend. Een mooie grote daarvan is de Miss Frances, komt binnenkort op de Belgische markt. Daarnaast zijn er mooie licht-roze soorten, zoals de Eveline, Delta Blush, Park van Beervelde. En niet te vergeten de Paarse varieteiten zoals early Bird Purple, Pecharmant, Zuni, Catawba. Tot slot zijn er ook enkele soorten dewelke in het blad bij de nieuwe scheuten, bordeau-paars kleuren, met daarop dan fel roze bloemen (prachtig), waaronder de Rhapsody in Pink en de Pink velours. Dit zijn soorten die dit jaar bij mij allemaal hebben gebloeid, in open lucht, dus zonder in een serre te hebben gestaan in de winter. Daarnaast zijn er nog tal van soorten zoals Petit Pink, Sioux, Pecos, hopi (fel oranje herfstblad!)... Met deze soorten zal je in Belgie geen problemen kennen ( misschien wel opletten in de koudste regio's van het land).

Let er ook op dat de verschillende soorten ook allemaal verschillende groeiwijzes hebben, t.t.z. de éne groeit mooi omhoog tot 5m hoogte. De andere wordt maar 1 a 2 meter en groeit struikiger. Er zijn zelfs soorten die maar 0.5 hoog worden (soort van lage borderplant), zoals de Houston.

Tot slot zal de stam van de stroemia's na enkele jaren beginnen schilferen tot een magnifieke gladde (gevlekte) stam én krijgen vele soorten ook een mooie herfstkleuring. Zo heeft het stroemia voor mij tal van voordelen. Het enigste dat ik jammer vind, is dat ze niet wintergroen zijn en laat uitlopen, maar ja, je kan ook niet alles hebben :D
Peterf
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 okt 2014 07:52
1 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor M.vandesande op 10 okt 2020 23:10

Lagerstroemia zijn lastige klanten om in West Europa in bloei te krijgen.
Tegen een warme muur plaatsen pal op het zuiden, dat is eigenlijk het beste om kans op goede bloei te maken. Nog beter wellicht is om ze eerst tot in de zomer in een serre/kas (geen hoge luchtvochtigheid) te kweken om ze in knop te krijgen, en dan pas de kuip op een hele warme, zonnige plek buiten te plaatsen. Ze zijn lastiger dan oleander om in bloei te krijgen.
M.vandesande
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 jul 2020 12:46
0 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor Hitch op 11 okt 2020 08:29

Is hij makkelijk te verplanten? Mijn exemplaar staat te veel achterin de tuin waar hij in de schaduw zit van mijn Eucalyptusboom e.d. Hij bloeit ieder jaar wel maar vrij matig. Denk dat hij gebaat zou zijn in een plaats in de tuin waar hij meer zon krijgt dus ik zou hem er willen uithalen. Als dat te doen is, doe ik dit dan best nu of in het vroege voorjaar?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor draco op 11 okt 2020 09:40

Bladverliezende planten worden doorgaans in de herfst na de bladval verplant. De aarde is dan nog warm zodat de wortelkluit alvast van de ingreep kan herstellen. Bovendien worden plantenwortels al vroeg in het voorjaar actief met de hergroei van wortelharen voor de opname van water en voedingsstoffen, ruim voordat de bladknoppen 'ontwaken'. Wortelharen (niet te verwarren met haarwortels) zijn uitstulpingen van de wortelcellen die tijdens de winterrust verdwijnen en in het voorjaar opnieuw uitgroeien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor MiguelG op 19 okt 2020 21:07

Heb hier een Hopi aangeplant dit jaar struikvorm van geert uit wingene. Viel wat stil door droogte na een hoop regen kwam er weer groei in en is de bloei nog 1/4 gelukt. Volgend jaar zal deze wel knallen. Ze proberen trouwens wel hopi te kweken op hoogstam daar nu maar blijft experimenteel lukt heel moeilijk. Tuscarora is nogal rood denk ik? Moest hopi op hoogstam bestaan zou dit super zijn qua kleur. Later wil ik hier de bolacacia vervangen door lagerstroemia hoogstam. Roze tint liefst. Geen paars of puur rood.
2018. -7,5/37,0
2019 -7,0/40,4
2020 -3,1/35,7
2021 -8,3/19,0...
Avatar gebruiker
MiguelG
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 dec 2015 14:48
Woonplaats: Varsenare (West-Vlaanderen)
3 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor trabbart op 22 okt 2020 08:27

Absoluut geen rood hoor. Het zit tussen fuchsia en roze. De droogte heb ik opgevangen met een druppelsysteem, en nog hebben ze afgezien van de enorme schroeiende zon. Alle planten hebben gebloeid , ik had zelfs een stek kunnen nemen ,, een tiental takjes waarvan er eentje gelukt is en zelfs die is enorm gaan groeien en maakte bloemknoppen maar die gingen niet meer open.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor MiguelG op 22 okt 2020 18:31

trabbart schreef:Absoluut geen rood hoor. Het zit tussen fuchsia en roze. De droogte heb ik opgevangen met een druppelsysteem, en nog hebben ze afgezien van de enorme schroeiende zon. Alle planten hebben gebloeid , ik had zelfs een stek kunnen nemen ,, een tiental takjes waarvan er eentje gelukt is en zelfs die is enorm gaan groeien en maakte bloemknoppen maar die gingen niet meer open.


Bedankt voor je antwoord! Verschil tussen tuscarora is wel de groei ook? Hopi bolvormig meer en tuscarora meer opschieten. Kwestie voor het uitzicht later op de oprit ;p.
2018. -7,5/37,0
2019 -7,0/40,4
2020 -3,1/35,7
2021 -8,3/19,0...
Avatar gebruiker
MiguelG
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 dec 2015 14:48
Woonplaats: Varsenare (West-Vlaanderen)
3 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor Rogier op 22 nov 2020 11:50

Heb hier al jaren een Lagerstroemia 'Hopi' staan. Bloeit elk jaar rijkelijk. Staat op het zuidwesten. Ieder voorjaar snoei ik de takken van vorig jaar voor minimaal de helft terug, soms wel meer.
De bloei is dan overvloedig.
Ook nog een Lagerstroemia 'Eveline' in pot staan. Bloeit ook ieder jaar goed. En nog 3 kleinblijvende soorten (bijna bodembedekkend) Lagerstroemia 'With Love Kiss'. Bloeit ook ieder jaar.

Wil je bloeiende exemplaren in je tuin. Kijk dan goed naar vroegbloeiende soorten. Heb ooit eens voor mezelf een lijstje gemaakt van soorten die het hier in het Nederlandse klimaat erg goed doen:

- Berry Dazzle
- Pink Velour
- Delta Blush
- Eveline
- Caroline
- Veerle
- Tonto
- Victor
- Tuskegee
- Muskogee
Rogier
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 12 dec 2012 12:05
Woonplaats: Nijkerk
13 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor RW5 op 25 feb 2021 14:27

Bij sommige lagerstroemia's ook bij kwekers zie ik dat de onderkant kaal is en er geen bladeren zitten.

Weet iemand waar dit door komt?
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor trabbart op 27 feb 2021 00:07

je hebt struikvorm en stamvormende, ook de struik vormt een redelijke stam. het is hun groeiwijze zeker? als je onderaal blad wil moet je ze kortwieken , dan zal er uiteindelijk wel jong hout uit de stam komen onderaan met blad. trouwens de stam is op oudere leeftijd heel mooi , gaat vervellen en glanzen. Afbeelding

Afbeelding
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten